Ernst-Jan Pfauth (De Correspondent): “Lezers worden vanaf moment één bij de journalistiek betrokken”

25 januari 2016, 14:00

Ernst-Jan Pfauth is mede-oprichter van het journalistieke platform De Correspondent. Hij was oprichtend hoofdredacteur van techblog The Next Web en werkte bij NRC Media. Hij schreef ook twee boeken over bloggen. “Mensen die ons vanaf het begin steunden, hadden geen idee wat het zou worden”, vertelt hij op 7 Ditches TV.

De website, die achtergronden wil bieden bij het nieuws, bestaat inmiddels twee jaar en telt ruim 45.000 leden. “Binnen acht dagen haalden we ons crowdfunddoel”, zegt Pfauth. 15.000 mensen investeerden in het platform. “Een glorieus moment.” Maar na die campagne was het zaak om die mensen ook bij De Correspondent te houden. 60 procent deed dat volgens Pfauth ook.

Vijfde macht

Pfauth werkte het idee voor het initiatief in 2012 uit met Rob Wijnberg. “De werktitel was toen ‘De Vijfde Macht’. Onze mede-oprichter, creatief bureau Momkai, hielp ons om er een beter verhaal van te maken.” Leden krijgen toegang tot verhalen en kunnen in gesprek met correspondenten. “Lezers worden vanaf moment één bij de journalistiek betrokken.”

Medicijn

“We willen een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag zijn”, zegt Pfauth. “Iedere correspondent doet dat op zijn eigen expertisegebied.” Daarom is het platform ook heel divers, het kan over alles gaan. “Een journalist kan onmogelijk helemaal objectief zijn, maar wel transparant en open. Daarmee kan inzicht worden geboden.”

Bekijk deze aflevering op 7Ditches.tv

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!