Etsie van je selfie: DOOH-campagne brengt cultureel erfgoed tot leven
Dat corporate sponsoring meer kan zijn dan het botweg aanprijzen van het productaanbod van de desbetreffende sponsor, bewijst KPN als hoofdsponsor van het Rijksmuseum én van de tentoonstelling ‘Late Rembrandt’ met een diversiteit aan media-uitingen. De unieke eenmalige tentoonstelling wordt daarmee toegankelijk gemaakt voor de gehele Nederlandse bevolking en bovendien wordt de rest van de wereld subtiel geconfronteerd met de “meesterlijke” mogelijkheden, die ”ons fantastisch land” (vrij geciteerd naar premier Rutte) biedt.
Etsie van je selfie
Centraal in de Rembrandt-campagne staat de speciaal gecreëerde website, die wordt ‘aangeprezen’ door radio- en tv-commercials, advertenties (landelijk en regionaal), online bannering en een unieke digital out-of-home-campagne (DOOH). Hiermee krijgt een groot publiek gratis diverse topstukken uit de collectie digitaal gepresenteerd.
Online krijgt de indrukwekkende tentoonstelling, die tot 18 mei a.s. in het Rijksmuseum te bezoeken is, een extra dimensie. Naast een overzicht van de diverse meesterwerken wordt de virtuele bezoeker voor een online rondleiding bij de hand genomen door een viertal bekende Nederlanders: Jort Kelder, André Kuipers, Sophie Hilbrand en Mart Visser.
De website kent bovendien originele animaties van 12 schilderijen en websitebezoekers kunnen ook in ‘Rembrandt-stijl’ een ets (online – selfie) van zichzelf maken en die vervolgens via de bekende sociale-mediaplatforms delen met vrienden en bekenden.
Het bijzondere aan de KPN/Rembrandtcampagne is dat gedurende de duur van de expositie ook groot wordt uitgepakt richting de ‘consumer-on-the-move‘ via het buitenreclame. Met 70 digitale abri’s op 16 metrostations in Amsterdam en Rotterdam heeft CS Digital Media door middel van het animeren van 12 Rembrandt-topstukken de schilderijen tot leven gebracht. Op een aantal metrostations staan tevens interactieve abri’s waar reizigers ter plekke een ‘etsie’ van hun ‘selfie’ in Rembrandt-stijl kunnen laten maken. De reiziger kan de etsie direct uploaden naar de KPN/Rembrandt-website, met als beloning de kans op gratis tickets voor de tentoonstelling.
Verschillende inkoopmethodieken
De totale campagne is een samenwerking van diverse partijen, waarbij verschillende inkoopmethodieken zijn toegepast. Mindshare en Kinetic zijn verantwoordelijk voor de planning van de reguliere media, echter gedurende de verdere campagne zal The Online Company, in samenwerking met Platform 161 en MyAdbooker verantwoordelijk zijn voor de activatie naar de virtuele rondleidingen op de digitale schermen van CS Digital Media. Deze zullen middels Programmatic Buying worden ingekocht.
De DOOH-campagne, die vanaf 2 maart loopt, behaalt uitstekende resultaten. KPN is niet onbekend met het interactieve DOOH-medium, want in het voorjaar van 2014 heeft KPN een vergelijkbare Rijksmuseum-campagne gevoerd, waarbij de consument via een interactieve abri zijn/haar gezicht in een meesterwerk kon plaatsen.