Europese marketingagenda is tamelijk digital
Brand Management en Brand Strategie staan ook vrijwel overal hoog en dan - typisch Nederlands, kennelijk - wordt Employer Branding genoemd.
Een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de topics die de gemiddelde Europese marketingmanager wakker houdt, illustreert dat het marketingvak digitaliseert en dat daarover de nodige zorgen bestaan. In totaal gaven zo’n 700 marketingdirecteuren een ingevulde survey terug aan de onderzoekers in dienst van de EMC, de koepelorganisatie van Europese marketingprofessionals, waarvan NIMA er één is.
En dat maakt het interessant natuurlijk, want het geeft de mogelijkheid om landen met elkaar te vergelijken. Het hele onderzoek is overigens te downloaden en door te bladeren. English version of the European Marketing Agenda 2023: Click here to download
Het onderzoek kreeg als ondertitel ‘The power of data love mee’. Digitalisering is al een aantal jaar hét thema van dit onderzoek al is het eigenlijk interessanter om juist te kijken naar onderdelen die niet over gebruik en inzet van data en martech gaan, want we geloven direct dat ‘first party data’ de gemoederen bezighoudt van Lissabon tot Kopenhagen, maar dat ‘customer experience management’ de nummer twee op de lijst is, verraadt wel dat er bovengemiddeld veel B2B en serviceverleners tussen de respondenten zitten. En dus niet zoveel FMCG en retail.
Wat zou je omschrijven als hét belangrijkste Marketingthema, was de vraag en dat leverde onderstaande – ietwat hallucinante lijst marketingtopics op. Opvallend hoog (blijft) brand stategy & management, marketing spend optimization en – nieuw – employer branding (of employee branding, wat iets anders betekent maar vaak wel in één zin wordt genoemd).
Orchestration of cross-functional teams
While individual tools in the digital marketing environment are already sufficiently well understood and at least partially implemented, the interviews and project experiences of the last almost 30 years show that it is not about technology or individual tools, but the orchestration of cross-functional teams, as well as the mass individualised approach in data-driven marketing and the associated IT applications (MarTech). Contrary to all CRM discussions in the last 25 years, almost one third of senior marketing executives in Europe complain about the lack
of an adequate CRM tool in their own company or are only now gradually discovering customer experience manage ment as a superordinate concept (34 %). This gives CRM or CX a new tailwind.
Lees vooral (geen NAW vereist) zelf door het rapport, want de onderzoekers hebben veel werk gemaakt van de toelichting.
Staatje dat we er zeker ook uit willen lichten is het verschil tussen vorig jaar en dit jaar. De Top 5 marketing topics in Europe in 2023 with the biggest increase compared to 2022.
Interessant natuurlijk want daaruit maak je op wat de marketingdirecteur écht wakker houdt náást alle onderwerpen waar over de afgelopen jaren al veel te doen is. Uitdagingen als prijs en kostenreductie vallen op, want inflatie en recessie, maar duurzaamheid en kénnis van de markt en van concurrentie vallen op. In die zin verwacht je aanstaande hoogtijdagen voor onderzoeksbureaus. Ook genoemd zijn zaken als de metaverse en AI, maar als je in het achterhoofd houdt hoeveel er op deze site wordt geschreven over nieuwe tech en hoe weinig over een goede tool om je concurrent beter te leren kennen, hebben we toch het idee dat er een gat gaapt tussen wat kán en wat nódig is. Food for thought:
Employer Branding
Tot slot misschien wel de allermooiste om te delen is onderstaande tabel met daarin aangegeven hoe de landen van elkaar verschillen. Wat is in Ierland een issue maar wordt hier nauwelijks genoemd door marketingdirecteuren in antwoord op de vraag wat voor hen hét marketingonderwerp van het moment is. Eigenlijk is er niet zoveel verschil. Vrijwel overal speelt digitalisering een belangrijke rol (al zeggen de Duitsers meer in te zitten over voorgenoemde CX en zetten de Ieren Duurzaamheid op 1). Brand Management en Brand Strategie staat ook vrijwel overal hoog en dan – typisch Nederlands, kennelijk – wordt Employer branding genoemd. In Oostenrijk is dat ook nogal een ding. In Zwitzerland niet, maar daar spelen innovatie en product development weer. Big Time.