Executie Amerikaan blijkt “marketingstunt”

7 augustus 2004, 11:19

De videoband “Sheikh Abu Musab al-Zarqawi slaughters an American”, waarop te zien zou zijn hoe Iraakse rebellen een Amerikaanse man onthoofden, blijkt niet echt. De man, Benjamin Vanderford, blijkt nog te leven. In een interview met het persbureau AP geeft hij toe dat hij de executie samen met een vriend in scene heeft gezet.

Volgens Vanderford gaat het om een stunt die de aandacht moest vestigen op zijn politieke aspiraties. Ook wilde hij aantonen hoe gemakkelijk het is om dit soort video’s te vervalsen. De tape zwerft al maanden rond op het internet. Media over de hele wereld brachten het ‘nieuws’ over de executie onmiddelijk.

De Nederlandse beheerder van de website Ogrish.com, die verscheidene onthoofdingsvideo’s vertoont (incl. onthoofding van Benjamin Vanderford), twijfelde al eerder aan de authenticiteit van de opname. De video en de beelden zijn volgens de beheerder zeer amateuristisch en de opname is ook zeker een maand oud. De video was al in juni in het bezit van Ogrish, maar die zette die niet op het internet door twijfel over de echtheid.

Hoe betrouwbaar is nu nog de video waarop de onthoofding van Nick Berg is te zien?

Bronnen:

http://teletekst.nos.nl/

http://www.volkskrant.nl/ANP/

Lees verder:

http://seattlepi.nwsource.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Pascal

    Wellicht nog interessanter dan dit nieuws is de snelheid waarmee dit soort berichten via internet verspreid worden. Amazing!


    7 augustus 2004 om 17:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!