Extra reclame-uitgaven door prinsesje blijven beperkt
De geboorte van Catharine-Amalia was voor de verschillende media niet echt een kaskraker. De Ster, de verkooporganisatie van reclamezendtijd voor de publieke omroep, oogstte maar drie inhakers: van C&A, Pampers en verzekeraar Geov?. Ster-directeur Julius Minnaar schat de extra inkomsten op grofweg euro 30.000. Ook de overige organisaties geven aan dat het geen echte vetpot was (bron: fd.nl). Gemiste kans?
Eerder lazen we in het FD dat het bedrijfsleven inspeelde op Oranjegevoel bij klanten na geboorte prinsesje:
Nederlandse bedrijven hebben de geboorte van de nieuwe prinses aangegrepen om een reeks promotieacties op touw te zetten, waarbij het Oranjegevoel de boventoon voert. Ouders van baby’s die net als de dochter van prinses M?xima en kroonprins Willem-Alexander zondag zijn geboren, kunnen profiteren van weggevertjes die bedrijven beloven.
Nutricia, onderdeel van voedingsmiddelenconcern Numico, belooft alle baby’s die hun verjaardag delen met de nieuwe Oranjetelg een geboortepakket. Binnenkort verschijnt er ook een potje babyvoeding van het merk in de schappen dat is voorzien van een speciaal etiket. Daarop staan de driekleur, de naam en de geboortedatum van het prinsesje.
Ook Pampers gaat producten gratis de deur uitdoen. De producent van luiers heeft al ruim voor de geboorte een lading opzijgelegd voor baby’s die tegelijk met de nieuwe aanwinst van de Oranjes het levenslicht hebben gezien. Ze krijgen allemaal een pak luiers. Een baby kan zelfs in aanmerking komen voor twee jaar gratis luiers. ‘De ouders moeten wel even een geboortekaartje opsturen. Ook M?xima kan meedoen’, aldus pr-manager Conny van Iwaarden.
Direct na de geboorte stonden medewerkers van De Ruijter al bij het Bronovo-ziekenhuis om beschuit met muisjes uit te delen. De Ruijter, dat bij de Amerikaanse multinational Heinz hoort, brengt speciaal voor de geboorte een blik met oranje en witte muisjes op de markt. De blikken zijn versierd met een ooievaar die een kind met kroon in de snavel draagt en zullen in beperkte oplage verkrijgbaar zijn in de supermarkt.
De Ruijter bedacht ook voor eerdere nationale gebeurtenissen een speciale verpakking. Bij de geboorte van koningin Beatrix en bij het huwelijk van Willem-Alexander en M?xima voerde de producent van onder andere hagelslag dergelijke acties.
De producent van babyzalfjes, -poeder en -doekjes Zwitsal laat zich evenmin onbetuigd. Het bedrijf heeft een vracht kroontjes gemaakt in de kleuren van het bedrijf, waarbij zachtgeel overheerst. Deze speeltjes gaan naar cr?ches en peuterspeelzalen door heel Nederland.
Het bedrijf heeft voor deze aanpak gekozen omdat de geboorte ‘een feest voor iedereen is’. ‘Daarbij willen we ook de kinderen op een ludieke wijze in het zonnetje zetten’, aldus marketing-directeur Wout de Gier.
Ook op adformatie.nl en marketing-online.nl volop voorbeelden van inhakers. Vraag me dus af hoe het zit met de beperkte reclame-uitgaven…
Zie ook: