Eyetracking heatmaps van advertenties getoond op DME

Eyetracking heatmaps van advertenties getoond op DME

{title}Vorige week stond DiepbiZniZ Consulting op het Digital Marketing Event in de Amsterdam Rai. Beursbezoekers werden uitgenodigd om deel te nemen aan een eyetracking test van negen verschillende advertenties. Sommige advertenties deden de lachspieren doen opwekken. De advertenties die zijn getoond zijn afkomstig van de website Coolhunter. Op de site van Coolhunter vind je meer advertenties.

In totaal hebben 17 beursbezoekers, waarvan zeven mannen en tien vrouwen, deelgenomen aan de eyetracking test. Elke advertenties is 5 seconden aan de beursbezoekers getoond. De hotspots in de heatmaps laten het totaal aantal kijkmomenten (oogfixaties) zien ongeacht de lengte van het kijkmoment. Hoe blauwer de hotspot des te meer kijkmomenten.

1. advertentie Canon

{Canon}

{Heatmap Canon}

2. advertentie Playboy

{Playboy}

{Heatmap Playboy}

3. advertentie Red Cross

{Red Cross}

{Heatmap Red Cross}

4. advertentie Plastic Cup

{Plastic Cup}

{Heatmap Plastic Cup}

5. advertentie Legs

{Legs}

{Heatmap Legs}

6. advertentie Casino

{Casino}

{Heatmap Casino}

7. advertentie Handwash

{Handwash}

{Heatmap Handwash}

8. advertentie Carvertising

{Carvertising}

{Heatmap Carvertising}

9. advertentie Toilet

{Toilte}

{Heatmap Toilet}


Geplaatst in

Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Hoewel voorspelbaar leuk om te zien maar ik vraag me 1 ding af: waarom kijkt men op de 'droge' billboard van Playboy voornamelijk naar de rechter tepel en op de 'natte' billboard vooral naar de linker tepel?

    geplaatst op
  • @Kasper
    De onderliggende data is nog niet aan een analyse onderworpen. Als ik dit heb uitgevoerd kan ik wellicht een antwoord op je vraag geven.

    geplaatst op
  • Bij de droge tepel valt je oog eerst op het logo en dan scan je verder naar rechts. Bij de natte tepel zie je eerst het logo maar dan verspringt je aandacht naar de linker (natte) tepel omdat deze meer opvalt/meer contrast heeft.

    PS: Ben benieuwd wat voor bezoekers dit van de zoekmachines gaat opleveren. Een nichemarkt op zoek naar natte en of droge tepels?? ;-)

    geplaatst op
  • Ik heb m even uitvergroot en je hebt gelijk Karel en ik zie ook zeker een boomin' markt ;-)

    geplaatst op
  • Jeetje, de marketeer die deze plaatjes heeft uitgezocht zit duidelijk in zijn midlife crisis. Het is dat marketeers bijna allemaal grijze 40+ers zijn anders zou ik denken dat een pubertje dit bedacht heeft.

    geplaatst op
  • Oww oeps het wat Robert-Jan zelf, wat een grap.
    Vandaar dat het hele bericht ook in het bold is geschreven ;)

    geplaatst op
  • @Robert-Jan: Leuk en aardig, maar om creatieve outdoor-uitingen als advertenties te testen vind ik behoorlijk dubieus. Ik neem aan dat een plaatje van bijv. een bus anders bekeken wordt dan een langsrijdende bus in het straatbeeld!?

    geplaatst op
  • @Dennis
    De advertenties zijn inderdaad outdoor-uitingen en daardoor is het kijkgedrag in werkelijkheid ongetwijfeld anders. Wel is het zo dat de 'triggerende' elementen waarschijnlijk niet anders zijn dan dat je ze zoals nu digitaal toont. Vanwege de fun elementen hebben we deze gekozen. Het belangrijkste voor ons was om mensen kennis te laten maken met eyetracking en de resultaten daarvan.

    geplaatst op
  • Misschien interessant om eens een kijkje te nemen op: http://www.poynterextra.org/eyetrack2004/. Daar is een aantal onderzoeken te vinden over eyetracking onderzoeken ism online advertising (let op: wel uit 2004). Absoluut de moeite waard om eens door te nemen.

    geplaatst op
  • Grappig is het zeker. Volgens mij is het ook interessant om te kijken wat de verschillen tussen de mannen en de vrouwen hierin zijn. En jammer dat de lengte van het kijkmoment niet mee telt, zou volgens mij ook nog wel interessante verschillen kunnen opleveren.

    Wat je hier natuurlijk niet uit haalt is het vervolg, dus is duidelijk van wie de reclame is en worden deze merknamen onthouden. Maar goed, het was maar een klein testje :).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.