Welke gevolgen heeft Campaign Budget Optimization voor Facebook-advertising?
Voortaan je budget per campagne instellen in plaats van per advertentieset
Vorig jaar werd het al geïntroduceerd als optie in je Facebook-campagne: Campaign Budget Optimization. Facebook’s Help Center meldt dat eind dit jaar het punt is aangebroken dat we geen keuze meer hebben en dat Campaign Budget Optimization de enige manier wordt om je budget in te stellen. Welke gevolgen heeft dit voor jou als social advertiser?
Op dit moment kan je een budget instellen op advertentieset-niveau. Handig, want je kunt zo voor iedere doelgroep, looptijd of plaatsing een apart budget instellen. Op die manier voer je A/B-tests uit en kun je het budget eventueel handmatig aanpassen naarmate de campagne vordert.
Budget stel je nu in op advertentieset-niveau: bij de looptijd, je doelgroep en je plaatsingen
Hoe werkt Campaign Budget Optimization?
Op dit moment kennen we al een soort van ‘Budget Optimization’: je stelt een budget in voor een advertentieset met meerdere ads. De prestaties van de ads worden door Facebook beoordeeld en aan de hand daarvan wordt het budget verdeeld over de ads. In theorie zou dit ook zo moeten werken met Campaign Budget Optimization. Je stelt een budget in voor een campagne met meerdere advertentiesets, de prestaties worden beoordeeld en aan de hand daarvan wordt het budget verdeeld.
Op dit moment is Budgetoptimalisatie op campagneniveau nog een optie, maar wordt binnenkort vaste prik
Facebook Help Center zegt het volgende over Campaign Budget Optimization:
- Je kunt één centraal campagnebudget instellen voor de optimalisatie van meerdere advertentiesets. Daarnaast zullen we het budget automatisch doorlopend in realtime toewijzen aan je best presterende advertentiesets.
- We genereren de meeste resultaten voor je budget in realtime. Hierdoor worden de totale kosten per resultaat effectief verlaagd.
- Met optimalisatie van campagnebudget kunnen meer resultaten worden gegenereerd tegen lagere kosten.
- Optimalisatie van campagnebudget en de bodstrategie voor laagste kosten kunnen je helpen de laagste kosten per resultaat voor je campagne als geheel te genereren en niet voor een specifieke advertentieset. Meer informatie over rapportage van optimalisatie van campagnebudget.
Theoretisch gezien zou Facebook dus het optimale uit je budget gaan halen, doordat er meer budget wordt toegewezen aan de betere adsets. Visueel ziet dit er zo uit:
Bron: Jon Loomer blog – Facebook Campaign Budget Optimization Default
Campaign Optimization Budget ook op bestaande campagnes
Adverteerders moeten goed uitkijken, omdat Campaign Budget Optimization ook wordt ingevoerd op de bestaande campagnes. Dit betekent dat wanneer jij een doorlopende campagne aan hebt staan, hier eens goed naar moet kijken. Het budget van de advertentiesets wordt namelijk bij elkaar opgeteld en op campagneniveau geplaatst. Vervolgens wordt het budget verdeeld op basis van de prestaties van de bestaande advertentiesets. Het is dus aan te raden om de campagnes voor september anders in te richten met oog op de nieuwe budgetverdeling, of in september na de veranderingen hier even goed naar te gaan kijken.
Verdeling van budget niet meer zelf in de hand
Veel marketeers en doe-het-zelf’ers vinden het lastig te bepalen hoeveel budget nodig is om de gehele (of in ieder geval een groot deel van de) doelgroep te bereiken en hoe dit verdeeld moet worden over de verschillende ad-sets. Voor deze mensen zou het handig zijn om Facebook de touwtjes in handen te laten nemen.
Ik kan me echter goed voorstellen dat de meeste marketeers en Facebook Advertising-enthousiastelingen liever zelf de controle houden. Zij hebben het al zo vaak gedaan en hebben hun eigen tactiek en strategie als het aankomt op budgetten verdelen: zij hebben het liever zelf in de hand.
“Meeste marketeers willen liever zelf controle houden”
Het gaat voor mij persoonlijk in ieder geval veel veranderen in mijn werkwijze. Bij het muzieklabel Scantraxx maakte ik bijvoorbeeld een campagne (doel: verkeer) voor elke artiest, om daarin per nieuwe release Stories en Facebook-posts te boosten. Hierin stonden dus meerdere adsets met een apart budget en een aparte looptijd. Zodra er een release was, kwamen er nieuwe adsets bij.
Met Campaign Budget Optimization betekent het dat ik nu het budget niet eenvoudig kan verdelen over alleen de nieuwe adsets: het zal dan automatisch worden verdeeld over alle adsets die in de campagne staan, dus ook voor die waarvan de looptijd al is verstreken. Dat zal dus betekenen dat ik nieuwe budgetten bij oude budgetten moet gaan optellen… snap jij het nog?
Gaat Campaign Budget Optimization iets veranderen voor jouw werkwijze op het gebied van Facebook Advertising?