Facebook Carousel Ads: verhoog je doorklik- en conversiepercentage

19 mei 2021, 10:30

Carousel Ads zijn Facebook & Instagram-advertenties die al geruime tijd bestaan, maar nog steeds erg effectief zijn voor het verhogen van het doorklik- en conversiepercentage. Een gemiste kans als je dit nog niet inzet. Lees hieronder over de voordelen van Carousel Ads en hoe je deze het beste in kunt zetten voor doelgerichte campagnes!

Met deze carrouseladvertenties kun je tot tien afbeeldingen (minimaal twee) in een dynamische carrousel plaatsen. Ook video’s kunnen in de advertenties gebruikt worden. Dit kan interessant zijn voor bedrijven die meerdere producten willen laten zien en promoten in één carrousel/advertentie.

Via mobiel, tablet of desktop kunnen (potentiële) klanten door de afbeeldingen heen scrollen om op deze manier te ontdekken of er producten tussen zitten die hun interesse wekken. Bij elke afbeelding kun je een eigen tekst en hyperlink meegeven. Zo kan een specifiek product worden gepromoot en opgezocht door geïnteresseerden.

Voorbeeld van een ‘upper funnel’ carousel ad.

Een groot voordeel van deze manier van adverteren is dat je meer informatie kwijt kan in een carrouseladvertentie dan in een ‘page post link ad’. Het inzetten van Facebook & Instagram Carousel heeft nog vele andere voordelen die ook voor jouw organisatie interessant kunnen zijn. Deze kun je hieronder lezen.

De voordelen van carrouseladvertenties

Facebook & Instagram-carrouseladvertenties hebben meerdere voordelen en opties waarmee je het doorklik- en conversie- percentage kan verhogen.

  • Een groot voordeel van de Carousel Ads is het stimuleren van verkoop. Door het vertonen van meerdere producten uit verschillende categorieën stimuleer je (potentiële) klanten om diverse producten te kopen en nieuwe producten uit te proberen.

  • Een ander voordeel is het gericht sturen van advertenties. Zoals eerder benoemd, kan je met Facebook Carousel Ads elke afbeelding een persoonlijke tekst en hyperlink meegeven. Hierdoor kun je je klanten en bezoekers naar een specifieke locatie of product op je website sturen om vervolgens meer informatie over dit product te geven. Dit is een zeer krachtige manier om jouw doorklik- en conversie- percentage te verhogen.

  • Daarnaast kan je met Carousel Ads gepersonaliseerd adverteren op Facebook. Door middel van de customer audience pixel op Facebook kun je zien naar welke specifieke producten een consument kijkt, welke producten worden toegevoegd in een winkelwagen en/of wanneer een transactie plaatsvindt. Hierdoor kun je jouw advertenties gemakkelijk afstemmen op het gedrag van je (potentiële) klanten en kan het adverteren gepersonaliseerd worden.

  • Ten slotte kun je Carousel Ads gebruiken voor storytelling. Door de advertenties in een specifieke volgorde te plaatsen kun je als organisatie een verhaal vertellen over je producten en hierbij een stappenplan, proces of tijdlijn visualiseren. Daardoor kunnen de klanten of bezoekers zich identificeren met het verhaal achter een product, wat ook de betrokkenheid van de klanten verhoogt.

Een doorlopende advertentie

Een ander voordeel van carousel advertising is dat de advertentie door kan lopen in het volgende vlak. Op deze manier kan de adverteerder de advertentie interessanter maken voor de doelgroep doordat het een soort verhaallijn wordt. Dit heeft positieve gevolgen voor de betrokkenheid. Hieronder zie je een voorbeeld van een doorlopende carousel ad.

Voorbeeld van een doorlopende carousel ad. Er kan worden gezien dat er één afbeelding over meerdere vlakken zijn verspreid.

Carousel Ads effectief inzetten

Als organisatie kun je Facebook & Instagram Carousel Ads effectief inzetten om jouw doelgroepen te bereiken. De advertentievorm is een waardevolle toevoeging voor bedrijven in elke sector.

Facebook heeft het voordeel dat je gericht je doelgroep kan aangeven. Zo kun je onder andere land/regio, geslacht, leeftijd, interesses en locatie bepalen. Hiermee bereik je specifiek de doelgroep voor jouw advertenties. Daarnaast kun je aan de hand van de campagne data de advertenties optimaliseren zodat het beste resultaat kan worden behaald. Dit kan, afhankelijk van het doel van de campagne, bijvoorbeeld het verhogen van de betrokkenheid, brand awareness of de click-through rate zijn. Kortom: voor het verhogen van het doorklik- en conversiepercentage kan carousel advertising erg effectief zijn. Het is daarom interessant om de opties van deze vorm van adverteren te ontdekken!

Indra Eisma
Jr. Digital Marketing Consultant bij MondoMarketing

Indra Eisma is een Jr. Digital Marketing Consultant bij Performance Driven Digital Marketing Bureau MondoMarketing Utrecht.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!