Facebook experimenteert met advertenties in Messenger

26 januari 2017, 13:45

De plekken om advertenties te tonen raken op

Facebook Messenger is het enige advertentievrije platform onder de blauwe vlag, maar dat duurt waarschijnlijk niet lang meer. Er is namelijk een test aan de gang met displayadvertenties en gesponsorde privéberichten in de Messenger-app. Dat levert ook weer nieuwe gevoeligheden op omtrent de privacy van gebruikers op het platform.

Display-ads in hoofdscherm

Zodra je Messenger opent, zie je jouw recente gevoerde gesprekken, met daaronder de actieve en favoriete vrienden. Daaronder staan de overige lopende gesprekken. Tussen de favoriete vrienden en het tweede deel van de lopende gesprekken test Facebook een carrousel met advertenties van verschillende adverteerders. De carrousel wordt onder de ‘vouw’ getoond, dus je moet wel iets scrollen om het helemaal te zien.

Messenger display advertentie

De plek van de advertentiecarrousel in Facebook Messenger

Gesponsorde privéberichten

Naast de advertentiecarrousel in het hoofdscherm, test Facebook ook gesponsorde privéberichten. Je kan dan, als bedrijf, alleen een gesponsord bericht verzenden naar de mensen waarmee je al eerder een gesprek in Messenger hebt gevoerd. De doelgroep is via de normale targetingopties van Facebook te targeten.

Nog meer plekken voor Facebook-advertenties

Facebook haalt de meeste omzet uit advertentie-inkomsten, in het vorige kwartaal nog 6,2 miljard dollar, maar de plekken om advertenties in de tijdlijn te tonen raken op. Daarom zijn ze de laatste tijd erg creatief bij Facebook. Zo draaien er ook tests die, net als op YouTube, advertenties voor het afspelen van een video tonen. Daarnaast staan er binnenkort ook advertenties tussen Stories op Instagram.

Privacyschending?

Het is voor Facebook oppassen om niet nog meer negatieve aandacht omtrent privacy te genereren. Daar lijken ze zich bij Facebook van bewust, ze zijn dan ook niet van plan om dit op korte termijn breed uit te rollen. De test is voorlopig alleen zichtbaar voor gebruikers van Messenger in Australië en Thailand.

“We don’t want to even risk [invading user privacy]. But until you try, you are never going to find out. That’s why we are going to try on a very small scale and see how people react.” – Stan Chudnovsky, Head of product Messenger Bron: Recode

Een advertentiecarrousel in je hoofdscherm zal gebruikers misschien niet eens meer verbazen. Een gesponsord bericht in je privéberichteninbox, ondanks dat je al eerder met het bedrijf hebt gesproken, kan wel al snel gezien worden als inbreuk op je privacy en is daarmee een ander verhaal.

Mocht deze nieuwe variant op Facebook-advertenties worden ingevoerd, is het onzeker of deze in Nederland gebruikt mag worden. Nederlanders gebruikers zijn namelijk goed beschermd op dit gebied; Sponsored InMails van LinkedIn zijn bijvoorbeeld ook niet toegestaan in Nederland.

Wat vinden jullie van de eventuele advertentiemogelijkheid in Messenger? Denk je dat het een kans is voor bedrijven of juist een bedreiging? Hoe zou jij je voelen als je in een privéomgeving, zoals chatapps vaak gezien worden, wordt benaderd door bedrijven?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tim

    Facebook blijft tot op heden nog de beste performance machine! Hoe meer advertentieplekken hoe beter voor mij in ieder geval.

    De tijdlijn CTR is tot op heden nog onveranderd hier trouwens, ik geloof ook niet dat dat snel veranderd, aangezien mobile newsfeed een van de grootste inkomstenbronnen is voor ze.

    De nieuwe angles schieten al door mijn hoofd dus kom maar op FB, ik heb er zin an!


    27 januari 2017 om 10:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!