Facebook gaat ‘engagementbait’ aanpakken
De content en volger komen weer centraal te staan
Facebook wil de content die iemand voorbij ziet komen zo relevant mogelijk houden. Daarom probeert het al enige tijd posts met clickbait en nepnieuws te verbannen. Nu zijn ook posts met engagementbait-technieken aan de beurt. Dit zijn posts waarin wordt gevraagd om likes, shares en comments om de interactie en het bereik organisch te verhogen.
In dit artikel lees je wat engagementbait precies is en waarom Facebook dit gaat aanpakken. En natuurlijk hoe je jouw interactie op pijl kan houden als je niet meer expliciet om interactie mag vragen.
Wat is engagementbait?
Engagementbait is een beïnvloedingstechniek van het Facebookalgoritme dat het bereik van jouw post organisch doet groeien. Wanneer iemand namelijk reageert met een like, share of comment op jouw post, zien de vrienden van diegene de post ook terug in hun tijdlijn. En dat zonder te betalen.
Het is dan ook niet gek dat bedrijven en personen hun content baseren op dit soort engagementbait, aangezien je zonder deze technieken slechts zo’n 3 procent van jouw volgers bereikt met een post. Een aantal voorbeelden van posts waar engagementbait een grote rol speelt, zie je in de onderstaande voorbeelden.
Voorbeelden van engagementbait op Facebook
Clickbait is al aangepakt
Iets meer dan een jaar geleden zijn al advertenties en posts aangepakt waarin clickbait een grote rol speelt. Dit is content die de mensen super nieuwsgierig moet maken, waardoor ze door gaan klikken en belanden op een landingspagina met alleen maar advertenties of een teleurstellende inhoud. Dit heeft Facebook geanalyseerd door onder andere de gespendeerde tijd op de landingspagina: hoe korter je op de landingspagina bent, hoe minder interessant de inhoud is, hoe groter de kans op een op clickbait gebaseerde advertentie of post.
Posts en advertenties van clickbait worden tegenwoordig uit je tijdlijn gefilterd en krijgen automatisch minder bereik toebedeeld. Nu deze manier van beïnvloeding van het algoritme is verbannen, gaat Facebook nu de volgende beïnvloedingstechniek aanpakken: engagementbait.
Facebook’s nieuwe regels op het gebied van engagementbait
Facebook is nogal gereserveerd wat betreft hun geheime algoritme. Voor zover bekend, uit de losgelaten informatie, kan je opmaken dat het platform nu vooral de nadruk legt op bedrijven en publishers die (regelmatig) gebruikmaken van engagementbait–technieken. Een aantal gevolgen van de nieuwe wijziging:
- Alle posts waar engagementbait–technieken in worden gebruikt, zullen automatisch minder bereik toebedeeld krijgen.
- Wanneer je regelmatig engagementbait–posts plaatst, zal jouw pagina in zijn geheel minder bereik krijgen. Dus ook alle ‘legitieme’ posts, waar geen engagementbait in voorkomt.
Interactie met je volgers behouden
Facebook wil graag dat jij op een eerlijke manier aan jouw interactie en bereik komt. Interactie en bereik moet je dus verdienen met goede content. De simpele technieken om interactie op te wekken wordt nu verbannen, dus wat moet je doen om toch die engagement te behouden tussen jou en je volgers?
Simpel. Schrijf relevante, informatieve en eerlijke content, aldus Facebook.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar je eerder op een relatief eenvoudige manier voor interactie kon zorgen, moet je nu echt na gaan denken wat jouw doelgroep leuk vindt en waar zij op zouden reageren. Eigenlijk moet je als bedrijf hier allang mee bezig zijn, maar velen zullen denken: ‘waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan’. Toch?
Volgens Facebook mag je niet meer expliciet vragen om likes, shares, comments en tags. Voorbeelden van wat dus niet meer mag:
X Welke schoen vind jij het leukst? Druk vind-ik-leuk voor de linker en het hartje voor de rechter
X Tag degene die deze schoen zou kopen
X Like & Deel dit bericht om een paar schoenen te winnen!
X Reageer onder deze post met “JA IK WIL” als jij deze schoenen ook wilt hebben!
Als deze relatief simpele beïnvloedingstechnieken niet meer toegestaan zijn, is het brein wel genoodzaakt om creatiever te denken. Dus wat werkt wel om die interactie op pijl te houden?
✔ Vraag waar jouw volgers behoefte aan hebben en post daar meer van
✔ Post tips en trucs die zo handig zijn, dat je volgers andere mensen gaan taggen om de tip te lezen
✔ Post grappige en herkenbare foto’s en video’s die je volgers graag delen met hun vrienden
✔ Schrijf informatieve blogposts waar je doelgroep écht wat aan heeft, zodat je volgers hun vrienden en familie tippen
✔ Zorg voor kwalitatieve foto’s en video’s wanneer het gaat om productfoto’s
Kortom: Facebook legt de focus weer op de kwaliteit van de content en niet op de slinkse beïnvloedingstechnieken om voordeel te kunnen halen uit het algoritme.
De volger en de content zouden dus weer centraal moeten staan en dat vind ik een goede ontwikkeling! Wat jij?
Op zich goed. Alleen loop je straks als bedrijf dus wel het risico afgestraft te worden als je jouw volgers om advies vraagt…
Hoi Jeroen,
Dat valt mee!
De inhoud van je post wordt beoordeeld door het platform, zodat ze de context en intentie kunnen waarnemen. Je mag dus wel advies en tips vragen, maar als ze zien dat je dit structureel doet, word je inderdaad afgestraft. Dan concluderen ze namelijk dat je aan engagementbait doet en vragen stelt voor het bereik en de interactie.
Hopelijk is je teleurstelling nu wat verminderd 😉
Wordt tijd dat FB eens gesponsorde ads toelaat zonder comments/likes functionaliteit!
Goede ontwikkeling dit overigens, die share/like meuk acties voegen niks toe 9 vd 10 keer!
Hoi Tim,
Ben ik het met je eens inderdaad, die like, share (en win)acties komen iedereen nu de neus wel uit (al maken heel veel mensen er een sport van om er aan zoveel mogelijk mee te doen). Maar toch was de like or love post voor ons (Schuurman Schoenen) wel een manier om te beoordelen wat voor soort schoen het goed deed bij onze doelgroep. Jammer dat het binnenkort niet meer mag, maar dan moeten we maar wat creatiever worden! 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!