Facebook is volwassen aldus de innovatietheorie van Rogers
In januari van dit jaar hadden 8,9 miljoen Nederlands een Facebook account. Dit is maar liefst 53% van de bevolking. We kunnen daarmee veronderstellen dat dit medium volwassen is. Maar is dat ook echt zo en hoe lang zal dit nog zo blijven? Wij bekeken de cijfers van het aantal Nederlands gebruikers vanuit de innovatietheorie van Rogers.
De Innovatietheorie van Rogers (zoals beschreven in zijn boek Diffusion of Innovations) is een theorie die iets vertelt over de verspreiding van een innovatie (een nieuw product of idee) binnen een groep. De originele theorie is bedacht door de Fransman Gabriel Tarde, maar populair geworden door Everett Rogers.
De theorie is met name bekend uit de marketingwereld, hoewel Rogers een socioloog was en zijn voorbeelden baseerde op innovatieve ideeën zoals het koken van water om ziekten te voorkomen. Centraal in de theorie staat de beschrijving van de levenscyclus van een innovatie. Rogers onderscheidt vijf stadia, waarin vijf verschillende groepen worden onderscheiden die het product of nieuwe idee accepteren:
- Innovatoren (innovators) (2,5%) – Deze groep mensen zijn de eersten die het product willen hebben. Ze zijn op zoek naar het nieuwste van het nieuwste.
- Pioniers (early adopters) (13,5%) – Net na de innovators bestaat de groep van early adopters uit mensen die ook uit zijn op nieuwe dingen. Deze fase wordt gekenmerkt door een sterke groei in de verkoop.
- Voorloper (early majority) (34%) – Dit is de eerste grote groep mensen die het product gaat kopen. Het product wordt door de massa opgenomen en bereikt zijn volwassenheidsfase.
- Achterlopers (late majority (34%) – Het product is volwassen, het overgrote deel van de markt is bekend met het product en koopt het. De verkopen zullen langzaam afnemen in deze fase.
- Achterblijvers (laggards) (16%) – De laatste fase van het product. Het product gaat eigenlijk de markt uit en een laatste groep mensen koopt het product vanwege (bijvoorbeeld) een goede aanbieding. De verkopen zullen afnemen in deze fase.
Deze beschrijving volgt de verschillende groepen mensen die het product aanschaffen. Het model is ook uit te drukken in termen van volwassenheid van het product, de fasen zijn dan: introductie, groei, volwassenheid, verzadiging en teruggang. (Bron: Wikipedia)
Vergelijken we de cijfers van Facebook gebruikers in Nederland nu met deze innovatietheorie, bevestigd dit de veronderstelling dat Facebook volwassen is. Alhoewel de groepen per demografische groep enkele procenten kan verschillen, is Facebook sinds 2014 doorgedrongen in de groep Late Majority.
Alhoewel het aantal gebruikers zal gaan afnemen, zoals deze groep zich kenmerkt, denken wij dat Facebook nog zeker een jaar doorgroeid. Uiteindelijk zal er inderdaad een daling van het aantal gebruikers worden ingezet. Echter geen paniek. De groei binnen de Early Majority duurde zo’n 4 jaar. De daling zal, mits Facebook geen cruciale wijzigingen aanbrengt, ook niet sneller dalen als dat het groeide. We kunnen dus nog minimaal 4 jaar met Facebook vooruit. Het effect dat Facebook en social media hebben op onze maatschappij zal echter nog veel langer blijven bestaan.