Facebook lanceert gesegmenteerd posten

1 augustus 2012, 09:30

Segmentatie, de sleutel tot succes

Het grote nadeel van communiceren met je achterban op Facebook was dat je niet kon segmenteren. De enige mogelijkheid om te segmenteren was op locatie en/of taal. Ik schrijf bewust was! Sinds gisteren is het mogelijk om je berichten te targeten. Deze mogelijkheid wordt langzamerhand uitgerold over alle accounts. Dit betekent dat je straks berichten kan targeten op fans die voldoen aan bepaalde targeting criteria zoals leeftijd, geslacht, locatie, taal, relatie, opleiding, etc. Een mooie ontwikkeling binnen het sociale netwerk om nog gerichter je fanbase te activeren.

Wat is het verschil?

Het grote verschil met de huidige geo/taal opties voor berichten, is dat de nieuwe targeting opties alleen van toepassing zijn op de newsfeed. In de oude situatie konden fans, die niet voldeden aan de targeting criteria, de getargete berichten nergens zien (niet in de newsfeed en niet op de pagina zelf). In de nieuwe situatie blijven de berichten dus zichtbaar op de Facebook pagina.

Hoe gebruik je het?

Op het moment dat je een bericht plaatst op je pagina, heb je straks een crosshair waar je op kan klikken. Door hier op te klikken krijg je extra targeting opties. De optie staat naast de scheduler van Facebook berichten. De getargete groep moet wel groter zijn dan 20 personen.

Daarnaast kan je ook gelijk je nieuwe post koppelen aan een Sponsored Page post campagne. De nieuwe functionaliteit is helaas alleen beschikbaar voor pagina's met meer dan 100 fans.

Toepassing

Segmentatie is de sleutel tot succes. Je hoeft straks dus niet meer met hagel te schieten of betaald gericht de juiste fans aan te spreken. Organisaties met een brede doelgroep kunnen straks gericht posts richten op jongeren tussen de 17 en 18 of mannen van 40+. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je bereikt natuurlijk wel minder mensen, maar de irritatiefactor is ook lager. De relevantie is immers hoger.

Kortom een langverwachte en noodzakelijke toevoeging aan Facebook. Een fantastische manier om gerichte en relevante berichten naar de juiste doelgroep te sturen. Ik verwacht dat deze update Facebook als marketinginstrument nog krachtiger maakt. Ik ben benieuwd naar de eerste resultaten.

Sander Hof
Digital Marketeer / Ondernemer bij Harvest Digital

Eigenaar van Harvest Digital (strategy, data & technology), marketing automation partner. Daarnaast co-founder van het on-demand online marketing platform Zooport.co.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Peter Maas

    Hallo Sander,

    Goed stuk! Heb je echter een idee wanneer we van deze mogelijkheid gebruikt kunnen maken? Je zegt: ” Deze mogelijkheid wordt langzamerhand uitgerold over alle accounts” , is hier al iets concreets over te vermelden?

    Alvast bedankt voor je reactie!


    7 augustus 2012 om 14:56
    Sander Hof

    @Peter: Bedankt! Ik heb mijn contactpersoon bij Facebook gevraagd, maar zij kunnen mij helaas geen datum geven.


    10 augustus 2012 om 08:22
    DigitusMarketing

    @Peter: Het is vanaf nu mogelijk om gesegmenteerd te posten.


    20 augustus 2012 om 15:35
    Joeri Peeters

    Ik heb nog steeds niet de mogelijkheid om dit te gebruiken… Jullie wel?


    19 september 2012 om 21:59
    Sander Hof

    @Joeri: In onze accounts heb ik de mogelijkheid al wel.


    20 september 2012 om 07:00
    Peter Maas

    Bij ons ook nog niet helaas!


    20 september 2012 om 07:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!