Facebook lanceert Preferred Marketing Developer-programma

19 april 2012, 06:30

Nederlandse bedrijven toegelaten tot Facebook’s ‘matching service’ voor klanten en ontwikkelaars

In een poging bedrijven nog beter te helpen bij hun marketingactiviteiten op hun platform, heeft Facebook vandaag een nieuw programma aangekondigd: het Preferred Marketing Developer-programma (PMD). Het doel erbij is de bedrijven direct in contact te brengen met gekwalificeerde Facebook-ontwikkelaars. Bij de lancering van dit nieuwe programma is ook direct een handvol Nederlandse bedrijven toegelaten.

Tot op heden voerde Facebook twee aparte programma's, nl. het Preferred Developer Consultant-programma (PDC) en het Marketing API-programma (MAP). Beide waren er op gericht om merken en bedrijven te koppelen aan ontwikkelaars voor het maken van Facebook-apps, het optimaliseren van sociale plugins, het aansturen van advertentiecampagnes en het ontwikkelen van strategieën voor Facebook-pagina’s.

Gisteravond kondigde Facebook aan dat deze twee programma’s samengevoegd worden en samen het nieuwe Preferred Marketing Developer-programma (PMD) zullen vormen. Het voornaamste doel van het PMD-programma is het in contact brengen van (potentiële) klanten en ontwikkelaars. Ontwikkelaars kunnen reageren op leads, terwijl het voor adverteerders en andere klanten eenvoudig wordt gemaakt om ontwikkelaars te selecteren o.b.v. een aantal kenmerken, te weten:

  • Businessmodel: managed service only, tool developer only of beide.

  • Klantensegment: kleine, middelgrote en/of grote bedrijven.

  • Ontwikkelervaring: pagina's, advertenties, apps en insights.

  • Locatie.

Nederlandse ontwikkelaars toegelaten

Het aantal aanmeldingen van ontwikkelaars voor deze programma's groeit gestaag en het PMD kent nu 231 PDM’s uit 35 landen. Voor het eerst zijn ook Nederlandse bedrijven opgenomen in het programma (of zijn voorgangers). Deze partijen zijn:

Daarnaast zijn ook twee partijen uit België opgenomen in het PMD, te weten Nascom en Agency.com/TBWA.

In een eerste reactie reageert Jop Bröcker, managing partner van Yes2web, een van de toegelaten Nederlandse ontwikkelaars, trots: “Het heeft veel tijd en energie gekost om onze kennis van de Facebook API’s op het vereiste niveau te krijgen, dit is de ultieme bekroning op ons werk. Absoluut een groot compliment.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bram Fasseur

    Interessant! Eigenlijk kan Facebook makkelijk het model van Google afkijken met SEO/SEA certificaten, trainingen, etc. Weet iemand of er ook een soort van kwaliteitscontrole is voor de bureaus die aan het PDM zijn toegevoegd?


    19 april 2012 om 06:46
    Jop Brocker

    @Bram: Ik weet alleen dat er honderden bedrijven een aanvraag hebben ingediend en dat er slechts 5 (of 6) gekwalificeerd zijn.

    Kort samengevat moesten wij het volgende indienen:

    – Portfolio met projecten waaruit blijkt dat de developer veel ervaring heeft met API integraties

    – 3 referenties (opdrachtgevers) die nagebeld zouden worden

    – Aantal developers full-time werkzaam op Facebookprojecten

    – Aanbeveling van accountmanager bij Facebook


    19 april 2012 om 08:22
    Bram Fasseur

    Hoi Jop, bedankt voor je reactie en toelichting. Dat klinkt als een degelijke controle. Ik ben erg benieuwd hoe FB dit verder gaat uitrollen!


    19 april 2012 om 08:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!