Ruim een jaar geleden was Hyves nog met afstand het grootste social netwerk van Nederland. Na wat welles, nietes bleek uit cijfers van comScore in augustus dat Facebook voor het eerst meer maandelijks unieke bezoekers had dan Hyves. Sindsdien is het hard gegaan, de rollen zijn in een jaar tijd omgedraaid, zo blijkt uit de laatste cijfers van hetzelfde comScore. Had in december 2010 Hyves nog bijna 3 miljoen unieke bezoekers meer dan Facebook, afgelopen januari bezochten ruim 2,7 miljoen meer mensen het sociale netwerk van Mark Zuckerberg.
In januari 2012 bezochten ruim 8,7 miljoen mensen in Nederland de website van Facebook. Diezelfde maand kon Hyves rekeken op ruim 5,9 miljoen unieke bezoekers. Onderstaande grafiek maakt direct duidelijk dat de marktpositie van Hyves en Facebook het afgelopen jaar flink zijn veranderd.
Twitter groeit ondertussen nog altijd gestaag door. In januari had het 7,8% meer bezoekers dan de maand ervoor. In vergelijking met januari vorig jaar is het aantal maandelijks unieke bezoekers gegroeid met 36%. Twitter heeft altijd 'last gehad' van het fenomeen dat het veel leden had, maar velen van hen in actief waren. Het afgelopen jaar heeft Twitter veel energie gestoken in het verkleinen van de learning-curve. Zo heeft het design een flinke opfrisbeurt gehad en wordt de gebruiker bij aanmelding langs alle fucties geleid. Het lijkt erop dat die maatregelen er toe hebben bijgedragen dat het gebruik van Twitter flink is gegroeid het afgelopen jaar.
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Afbeelding van Wireless Circle