Factoren die de effectiviteit van websites verhinderen

3 januari 2006, 07:35

Marketing-online heeft op basis van een artikel van Stan Rapp in Admap een overzicht van tien factoren die effectief websitegebruik in de weg staan:

  • Een gebrek aan duidelijkheid. Bezoekers willen weten wat ze kunnen verwachten en waar. Een beter navigatiesysteem is de oplossing.
  • Een gebrek aan persoonlijke relevantie. Waarschijnlijk vraagt de site om de verkeerde klantgegevens.
  • Onvoldoende gebruik van databasemarketing.
  • Een gebrek aan creatieve en innovatieve interactie.
  • Onvoldoende gebruik van web-eigen mogelijkheden als animatie en spelletjes.
  • Afwezigheid van streaming video, al neemt de penetratie van breedbandverbindingen in rap tempo toe.
  • Onvoldoende ondersteuning van merk en positionering.
  • De site is klanten weinig behulpzaam bij het verkrijgen van de gewenste informatie.
  • Er ontstaat geen community van bezoekers met gelijkluidende wensen en interesses.
  • De site is niet entertaining genoeg. Temidden van de enorme concurrentie van ontelbare andere websites moet de aandacht van de consument getrokken en vastgehouden worden.
Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    mark

    daarom zijn marktplaats en google ook van die kutsites die niemand bezoekt, geen spelletjes


    3 januari 2006 om 09:27
    Anders

    Erg sterke lijst, verplichte kost voor de webdesign-branche.

    Punt A is precies de reden waarom de huidige wiki-systemen zo’n moeite hebben om aan te slaan. Het zijn zandbakken waarin de bezoeker aan zijn lot wordt overgelaten.

    Een punt dat absoluut vermeld had moeten worden, wellicht ook bij het eerste punt: snelheid. De splash-pages verdwijnen gelukkig naar de zwarte lijst, maar nog steeds presteren veel sites het om menu’s langzaam open te laten schuiven, pagina’s stap voor stap op te laten bouwen, te werken met trailers, previews, intro’s en whatnots. Leuk voor de grafisch ontwerper maar de gebruiker heeft het al lang en breed gehad met die onzin.

    Let trouwens op dat de auteur niet spreekt over het grafisch uiterlijk van de website, en ik ben het daar mee eens. Hoewel de look&feel van een website bij zal dragen aan aan het imago van een merk, betwijfel ook ik of het echt veel invloed heeft op de effectiviteit van een site. Zie google, marktplaats, nu.nl, startpagina, marketingfacts: allen voorbeelden van zeer effectieve sites waarbij het ontwerp ondergeschikt is aan de functionaliteit.


    3 januari 2006 om 09:55
    Peter

    Wat een flutlijst.

    Punt 4, 5, 6, 9 en 10 gaan zullen maar bij een (zeer) beperkt aantal sites voor een effectiviteitsverhoging zorgen. Voor de overige sites zullen deze punten vooral keihard tegen punt 1 ingaan.

    Ik denk dat Mark (eerste reactie) het mooi heeft samengevat.


    3 januari 2006 om 13:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!