Failliete MaxFoodSuper deed het net niet goed genoeg

3 februari 2003, 11:51

Het onlangs failliet gegane MaxFoodMarket behaalde in de laatste weken van zijn bestaan een weekomzet van 480.000 euro.

De gemiddelde ordergrootte kwam uit op 100 euro, aldus initiatiefnemer Dick Groot – de zoon van de oprichter van de vroegere supermarktketen Grosmarkt. Bij 6.600 wekelijkse orders zou de internetsuper breakeven hebben gedraaid. De aanloopverliezen zijn te hoog opgelopen, laat Groot weten, en er was te weinig geld beschikbaar om verder te gaan.Het einde van MaxFoodMarket leidt niet tot het einde van foodverkoop via internet. Binnen nu en tien jaar gaat 10% van de supermarktomzet via internet, meent Groot. In MaxFoodMarket is 7 miljoen euro in de drie vestigingen en in de software gestopt, het aanloopverlies bedroeg ook 7 miljoen euro. Naast te weinig investeringskapitaal was de brutomarge van MaxFoodMarket te laag. Op het moment dat de internetsuper de prijzen verhoogde, daalde het aantal orders van 3.700 naar 3.100 per week. Voor de teloorgang van Max behaalde de supermarkt een marktaandeel van wel 20% in sommige marktgebieden. De meeste bestellingen kwamen aan het einde van de week binnen, 70% van de orders werd dezelfde dag nog geleverd.

Bron: Distrifood Nieuwsblad nr. 4, p. 1 en 11, 1 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!