Fans creëren online: een makkie voor de voetballerij?
Het is ongetwijfeld één van de belangrijkste marketingtrends van de afgelopen jaren: het creëren van fans. Klanten, gasten of bezoekers zijn tegenwoordig nietszeggend als je geen fans hebt. Sociale media bieden nieuwe mogelijkheden om fans te creëren, maar het biedt vooral manieren om de hoeveelheid fans te meten. (Ik laat even in het midden of het tellen van Facebooklikes of retweets een goede graadmeter is.) Organisaties die weinig moeite hebben met het creëren van fans zijn Betaald Voetbal Organisaties: voetbalclubs hebben veel fans. Ook online, zo blijkt verderop in deze blog. Des te interessanter om te kijken wat zij doen met hun fans online. Er wordt online enorm veel gesproken over voetbalclubs, dus trends zijn eenvoudig te vinden. Wat doen ze daarmee en wat valt er nog te halen?
Update 2 januari 2012, 16:10u: in de analyse bleek een verkeerd account van Heracles te zijn meegenomen. Het artikel is aangepast (o.a. het totaal aantal mensen dat de voetbalclubs volgen en de tabel met minste volgers.
Waarom zouden voetbalclubs sociale media inzetten?
Toen ik bezig was om wat interessante inzichten van 2012 uit Coosto te halen, viel me op hoeveel er over voetbal wordt gesproken in verhouding tot andere onderwerpen. De voetbalwedstrijd Feyenoord – Ajax dit seizoen werd bijvoorbeeld ruim 260.000 keer besproken. Dit is een haast Project X-achtige hoeveelheid. Het zijn in ieder geval meer berichten dan bijvoorbeeld de gouden medaille van Epke Zonderland opleverde of de hype rondom de Elfstedentocht in januari. Ook de Champions League wedstrijd Ajax – Manchester City werd zo’n 175.000 keer besproken. De EK-wedstrijd Nederland – Duitsland ging richting de miljoen berichten. Ook minder beladen wedstrijden worden online veel besproken. Kortom, het behoeft geen uitleg dat veel voetbalsupporters online zitten en daar praten over voetbal.
Wat wordt er nu mee gedaan?
Facebook wordt redelijk actief ingezet door de achttien eredivisieclubs: zij zijn samen goed voor ruim één miljoen likes. Vooral Ajax (601k), Feyenoord (134k), PSV (101k) en FC Twente (100k) zijn voor deze hoeveelheid verantwoordelijk. Alle Facebookaccounts zijn dan ook actief. Problemen doen zich voor bij RKC, AZ en VVV: zij hebben twee Facebookaccounts, waarvan één actief account. De inactieve accounts (RKC – AZ – VVV) hebben echter meer likes dan de actieve accounts (RKC – AZ – VVV).
Op Twitter hebben de achttien voetbalclubs samen zo’n 500.000 volgens (de helft minder dan Facebooklikes). De clubs volgen zelf slechts 4.735 mensen (alleen NAC, NEC en Roda volgen veel mensen, de rest volgt minder dan 100 tweeps). Kortom, de meeste voetbalverenigingen volgen hun eigen fans niet.
Opvallend is dat we zien dat lang niet alle clubs interactie hebben via het account. Met interactie bedoelen we in dit geval het reageren op @mentions. Ter indicatie: de afgelopen drie maanden zijn ruim 40.000 @Mentions verstuurd naar de achttien Twitteraccounts (minus retweets), maar er zijn slechts iets meer dan 15.000 berichten gestuurd vanuit de accounts. Actieve interactie (bepaalde woorden monitoren) gebeurt ogenschijnlijk niet.
Begonnen met oudejaarsavond. Hier 3 uur later. Veel geluk, liefde en gezondheid in 2013. @feyenoord @the_real_gio twitter.com/Koeman1963/sta…
— Ronald Koeman (@Koeman1963) december 31, 2012
Drie trainers zetten Twitter in: Ruud Brood, Ronald Koeman en Frank de Boer (samen met zijn broer Ronald). Hoewel ik allang blij ben dat zij Twitter gebruiken, zie je ook bij hun geen interactie. Hieronder is een overzicht van de eredivisieclubs met de meeste volgers of likes en eredivisieclubs met de minste volgers of likes:
Wat valt er nog te halen?
Ik noemde al dat interactie soms ontbreekt (reageren op mentions). Dit is uiteraard dé manier om fans te koesteren en tevreden te houden. Hier zien we een voorbeeld van een Twitteraccount dat wel reageert op berichten en een Twitteraccount dat hier niet op reageert.
-
Actieve interactie. Bepaalde woorden monitoren en hierop reageren. Ik liet hierboven bijvoorbeeld een voorbeeld zien dat Vitesse reageert op een @Mention. Dat doen ze echter niet op dit bericht. Hoe mooi zou het zijn als je haar een gerichte aanbieding kunt doen? Zo enthousiasmeer je jouw fans.
-
Problemen monitoren. Hier zegt bijvoorbeeld iemand dat hij is “waarschijnlijk opgelicht met kaartjes van Ajax”. Interessant voor Ajax om iets mee te doen.
“@davidmonaco10: Miss opgelicht met kaartjes van Ajax :ssss” waar heb je ze gekocht
— Wesley x (@wesleyzand) November 21, 2012
-
Fans opbouwen. Het is eenvoudig om in kaart te brengen wie je fans zijn. Wellicht kun je ze actief benaderen of hun netwerk bekijken? We zien bijvoorbeeld dat de volgende 10 Twitterauteurs (nieuwsaccounts uitgesloten) de afgelopen drie maanden het meest spraken over PSV: @DaanPSVehv, @RemieElshof, @RikElfrink, @Superpieter123, @Lighttown1913, @sssjakir, @RubinKoot, @Jasper_040, @RWAjesper en @kleineMITTAshow.
-
Imagomonitoring. Voor voetbalverenigingen kan het relevant zijn om het imago te monitoren. Wat vinden supporters van beleidsmatige beslissingen? Hoe denkt de buitenwereld over de trainer? Wat vinden mensen van een bepaalde campagne of supportersactie?
-
Crowdsourcing. Iedere club heeft zijn problemen. Bijvoorbeeld het uitvak dat niet vol zit bij uitwedstrijden of de catering die beter kan lopen dan het nu doet. Voetbalclubs hebben veelzijdige fans en een groot online bereik. Daar zit een enorm potentieel.
Kortom, er valt genoeg te halen voor voetbalclubs door actief het web te monitoren. Volgens mij heb ik hierboven slechts een kleine greep genoemd van de mogelijkheden die er zijn. Als je aanvullingen hebt: voel je vrij om ze hieronder te plaatsen. Omdat er zoveel berichten online worden gedeeld over de voetbalclubs, is het een gemiste kans als voetbalclubs deze inzichten links laten liggen.
Deze blogpost verscheen eerder vandaag ook op SPORTNEXT.
Mooi en interessant stuk!
Mooi en interessant stuk over social media en voetbal clubs.
@Martijn: thanks voor je reactie!
@Hans: bedankt voor de toevoeging. Deze blog geeft enkele inzichten, maar lang niet voldoende om te zeggen dat er een club is die “het beste is in social media gebruik”, of iets dergelijks. Daarvoor is de analyse gewoon te beperkt; het mist o.a. informatie die jij noemt. Maar inderdaad nog genoeg te doen, hopelijk schudt deze blog mensen wakker :-).
Rens,
Het is makkelijk om te zeggen dat een club of hun bekende spelers/trainers moeten reageren, maar vooral voor de grotere clubs lijkt dat toch lastig wegens het volume.
Heb je ervaringscijfers van grotere organisaties (bijvoorbeeld andere sportclubs) waar ze dit wel goed doen? Hoe organiseren die dat?
Zeer interessant artikel. Goed te vernemen dat @MijnVitesse qua interactie goed scoort; ACTIEVE interactie is dus echter een kans om (nog) ‘dichterbij achterban’ te staan!
Thanks voor je reactie, Maasbert. Klopt, dat is één van de mogelijkheden die ik noem. Er zijn er vast nog meer te bedenken. Mogelijkheden genoeg voor de BVO’s in ieder geval :-).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!