FC Utrecht verbiedt logo op fansites

25 januari 2006, 07:22

Voetbalclub FC Utrecht heeft fans verboden het clublogo te gebruiken op hun websites. Het gebruik van het logo zou schade opleveren voor FC Utrecht, aldus de club. FC Utrecht heeft fans in een brief een week de tijd gegeven om alle logo’s te verwijderen. Sites die daar geen gehoor aan geven, zullen worden vervolgd.

Op Utreg Forum is de brief te lezen, waarin onder meer staat:

Door het gebruik van de handelsnaam ontstaat verwarring bij het publiek nu het publiek zal denken dat Utregforum iets met FC Utrecht te maken heeft , welke verwarring c.q. associatie FC Utrecht absoluut onacceptabel vindt

Supporterssites reageren woedend en onthutst. Bunnikside zegt dat supporters worden afgedankt door hun club. “De commerci?le belangen gaan voor de clubliefde van de supporters, mensen die hun hart en ziel steken in zo’n site en met trots hun logo voeren zullen uit het beeld verdwijnen”, schrijft de site op zijn homepage.

Op Utreg Forum wordt de maatregel van de club belachelijk genoemd. “Moet ik nou ook ‘FC Utrecht’ tattoo laten verwijderen meneer Venneman?”, schrijft een supporter. Veel ergernis is er ook over de handelswijze van de club. Zo schrijft Utreg4ever:

Ik snap het in zekere zin ook wel, maar de manier waarop ze het verkondigen slaat wat mij betreft de plank volledig mis. Ze hadden hier bijvoorbeeld eerst fatsoenlijk over kunnen communiceren naar de betreffende websites, vervolgens een communiqu? op de website. Veel, veel later pas zou een brief als deze op de (digitale) mat mogen vallen.

Persoonlijk vraag ik me af wat FC Utrecht bezielt om deze maatregel te nemen. De club heeft zijn bestaansrecht volledig te danken aan zijn supporters. Wanneer die hun clubliefde via internet laten blijken, kun je ze met goed fatsoen niet met advocaten en rechtzaken gaan dreigen.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Max Power

    Dus “they’ve got Foxed” wordt in Nederland “Je bent ge-FC Utrechtetetet?”


    25 januari 2006 om 07:40
    Jonathan Marks

    Hey, declaring war on your fans. Now that’s a smart move. Reminds me of the music industry. In other countries they’d fire the head of public relations for an idiotic move like that….


    25 januari 2006 om 08:44
    Wim

    Hebben ze een voorbeeld genomen aan Douwe Egberts met zijn verbod op het gebruik van Adwords?


    25 januari 2006 om 10:16
    Jonathan Marks

    May be they are putting some chemicals in the drinking water in Utrecht…:-)


    25 januari 2006 om 10:43
    lbroekman

    Prince (of Love Sympbol of TAFKAP) scoorde hier eerder ook al punten mee door fansites te beperken in het gebruik van Prince-gerelateerde afbeeldingen, naamsvermeldingen en logo’s. Domme actie, zet veel kwaad bloed. Supporters ervaren hun club als iets van hun. Het clubbestuur wordt puur gezien als noodzakelijk kwaad (en als kop van jut in slechte tijden/bij dubieuze transfers), dat wordt door dit soort slimmigheden niet verbeterd.


    25 januari 2006 om 11:41
    Anders

    Precies. Daar komt nog bij dat fans van Prince/TAFKAP/NASDAQ of hoe hij tegenwoordig mag heten, dat deels worden uit smaak. Fan van een club wordt je enkel en alleen omdat je vrienden, collega’s of familieleden er fan van zijn. Wil FC Utrecht geld verdienen aan zijn supporters (kaartverkoop, merchandising), dan heeft het er dus alle belang bij dat de FC Utrecht-religie zo breed mogelijk wordt uitgedragen.

    Waarom het met maatregelen komt die dat tegenwerken is me dan ook een volslagen raarsel. Als je nou commerciële exploitatie van je logo aanpakt, okee. Maar het gaat hier om sites van liefhebbers die er geen stuiver aan verdienen. Financieel directeur Venneman zit zichzelf en zijn club hier onbegrijpelijk in de vingers te snijden.

    Als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag, maar als ik directeur bij FC Utrecht was had ik Venneman ogenblikkelijk de laan uit gestuurd.


    25 januari 2006 om 11:51
    Kasper Katje

    De volgende thuiswedstrijd geen vlaggen, sjaaltjes, mutsen, petten, t-shirts enz. mee: eens kijken wat voor sfeertje dan brengt. Ongelooflijk.


    25 januari 2006 om 12:22
    Utregfanatic.nl

    Dank je 😀 Het is niet de bedoeling die te blijven gebruiken.

    Hij prikt namelijk in mijn eigen ogen.


    25 januari 2006 om 15:35
    Anders

    Ook in de mijne, als Feyenoorder 😉


    25 januari 2006 om 16:02
    Kasper Katje

    “Door het gebruik van de handelsnaam ontstaat verwarring bij het publiek nu het publiek zal denken dat de (mis)drager van FC Utrecht merchandise iets met FC Utrecht te maken heeft , welke verwarring c.q. associatie FC Utrecht absoluut onacceptabel vindt”

    Lijkt me toch schadelijker maar ja, daar wordt geld aan verdiend.


    25 januari 2006 om 17:56
    Floris Waals

    Wel een leuke case. De supporters zijn voor iedereen herkenbaar als fans en niet als directe vertegenwoordigers van de rechtspersoon FC Utrecht. Hun fanpage betreft de rechtspersoon FC Utrecht en enkel indien men moedwillig belastert en beschimpt heeft FC Utrecht weinig recht om het gebruik van de logo’s te verbieden.

    Zie eerdere zaken met upcsucks.nl en dutchtone.sucks.nl waar de grote partij keihard bot ving 🙂


    25 januari 2006 om 22:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!