Fedex maakt ‘fan’ het leven zuur

Fedex maakt ‘fan’ het leven zuur
,

Jose Avila heeft zijn gehele meubilair zelf gefabriceerd van Fedex-verpakkingsmateriaal, en is hier een weblog (fedexfurniture.com)met foto’s over gestart. Fedex reageert (.pdf) hier vervolgens woest op en eist middels een juridisch bataljon dat de site stante pede uit de lucht wordt gehaald, omdat inbreuk wordt gemaakt op allerlei rechten. Dan begint het verhaal rond te zingen op Internet:

Naast Wired en Slashdot besteedt ook bijvoorbeeld Steve Rubel er aandacht aan. Teneur van de reacties is dat Fedex zichzelf belachelijk maakt, door een ‘citizen advocate’ - in dagelijks taalgebruik een ‘fan’- tegen zich in het harnas te jagen. Inmiddels hebben ook grote TV zenders als CBS en NBC het verhaal opgepikt.

Mij lijkt dat bottom-line Fedex in haar recht staat en dat het citizen-advocate-verhaal rondom Jose overtrokken is, maar dat dit verhaal - dat nog wel een paar hoofdstukjes zal krijgen - overduidelijk maakt dat hoe je als bedrijf op zoiets reageert misschien nog wel belangrijker is dan de inhoudelijke boodschap. Als Fedex de moeite had genomen om in dialoog te gaan met Jose, in plaats van meteen een batterij advocaten er op af te sturen, had ze zich waarschijnlijk deze negatieve publiciteit kunnen besparen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • In plaats van boos te worden, had FedEx de fan juist moeten eren door hem bijvoorbeeld een dagje door de FedEx "fabrieken" te geven, zijn leven lang gratis dozen te geven, enz....

    Zoiets moet je namelijk juist positief uitbuiten. Het is volgens mij niet zo dat deze gast namelijk zijn meubilair verkoopt aan derden, dus hij maakt geen winst van zijn hobby dus inbreuk maakt hij in mijn opinie niet.

    geplaatst op
  • Misschien juist wel slim van Fedex, want zoals je weet: ook negatieve reklame is positieve reklame... En op deze manier komen ze veel meer in het nieuws dan wanneer ze niets hadden gedaan... Toch?

    geplaatst op
  • Tja, het heikele punt blijft natuurlijk wel, hoever moet je gaan als onderneming? Moet je elk bericht over je merk maar meteen belonen met reisjes, produkten, aandacht etc? Moet je maar overal op inspringen? Is dat echt nodig? Deze fedex zaak bracht bij mij die vraag, aangezien het wel een trend lijkt te worden (Landrover, Unilever, Dell). Of heet dit voortaan The Kryptonited Customer?

    geplaatst op
  • Vooral dat je moet reageren als bedrijf is natuurlijk de vraag. Je kunt het ook laten doodbloeden. Laatst was er een fan die een metal-jacket had gemaakt van reepjes colablik , daar is toch ook geen rechtzaak over begonnen ?

    geplaatst op
  • Als FedEx zou ik dit alleen maar cool vinden! Meteen belonen hoeft natuurlijk niet maar het is leuk voer voor een interne nieuwsbrief binnen FedEx, toch? Die jongen doet verder niets verkeerd, lijkt mij! Hij brengt FedEx geen schade toe, hij laat alleen maar zien dat hun dozen best goed alternatief aangewend kunnen worden ;) Beetje vreemd dus dat ze zo fel reageren bij FedEx.

    geplaatst op
  • @neoMagic: Merkbescherming is een vak apart heb ik wel eens begrepen. Want waar leg je de grens als FedEx? Als iemand een auto nabouwt van FedEx dozen en een helling afsjeest? Of als iemand op de FedEx dozen-stoel gaat zitten, er door heen zakt, zijn rug breekt en FedEx aansprakelijk stelt? Misschien wat overdreven voorbeelden, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat men voorzichtig is met het "hergebruiken" van het merk.
    Wil niet zeggen dat ik ook erg cool vind wat die gast doet, maar snap je ook de keerzijde?

    geplaatst op
  • Ondertussen is Jeremy Pepper het "hoor-en-wederhoor" principe eens toe gaan passen (mooi zo) en heeft bij FedEx ook informatie losgekregen. Tevens blijkt uit een IM sessie met Jose dat het nogal een zeurderig mannetje is...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.