Firefox beter dan Internet Explorer?

22 november 2004, 15:31

Naar aanleiding van de speculaties over het marktaandeel van Firefox en de vandaag gepubliceerde cijfers van Onestat.com, is Planet een poll gestart met de vraag of Firefox beter is dan Internet Explorer. Er zijn nog maar een beperkt aantal stemmers maar de eerste signalen zijn duidelijk: Firefox is gebuikersvriendelijker en veiliger dan Internet Explorer.

Poll: Vindt u FireFox ook beter dan Internet Explorer?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    R@lf

    Ja, ik vind Firefox beter! Of was het nou de bedoeling dat ik op die site van Planet mijn stem moest uitbrengen en niet hier?


    22 november 2004 om 16:04
    Erwin Maas

    Die poll is natuurlijk op geen enkele wijze wetenschappelijk: waarschijnlijk allemaal kiddies die stemmen.

    Firefox is veiliger zolang er nog maar een klein aantal mensen gebruik van maken, voor hackers valt er nog steeds veel meer te winnen op IE cracks. Zodra firefox groot wordt gaat ie lekken als een mandje, 100% zeker.

    Verder: doordat firefox alle slechte software blokkeert, weet niemand welke pagina’s fout zijn, zodra de lekken gaan komen hebben de hack-boys een “grande bouffe”. Het is beter IE te gebruiken die alles doorlaat zoals het is in combinatie met Spybot-resident-shield, met de optie: geef een melding wanneer geblokkeerd wordt aan, dat zorgt er voor dat het bewustzijn groeit, dáár moeten we het zoeken wat veiligheid betreft: BEWUSTWORDING i.p.v. te denken dat internet een onschuldig speeltuintje is, wat door FF alleen maar in de hand wordt gewerkt, het is een negatieve ontwikkeling, beter zou het zijn om de mensen precies te informeren omtrent hetgeen ze op het internet tegen komen, dan kunnen ze bewust kiezen om de slechte sites uit hun favorieten te verwijderen en evt. de URL te blocken (kan óók met spybot), zodat je niet “per ongeluk” toch er op kunt komen.


    22 november 2004 om 16:06
    media

    @Ralf: Uiteraard ook even stemmen bij Planet 😉

    @Erwin: Waarom zouden het bij Planet allemaal kiddies zijn die stemmen? Planet heeft m.i. een redelijk representatief publiek.


    22 november 2004 om 16:19
    Erwin Maas

    @Marco, dat klopt, misschien ook wel een beetje kortzichtig van me, maar het valt me op dat de jonge FF gebruikers er heel actief mee aan de gang zijn. Ik denk zeker wél dat IE gebruikers het geen interessant onderwerp vinden en minder snel geneigd zijn te stemmen, FF gebruikers zullen waarschijnlijk vrijwel allemaal stemmen.

    Daarnaast is de vraagstelling al helemaal verkeerd en daarmee de poll waardeloos: hoe suggestief kun je zijn?

    Waarom niet gewoon: “Wat is beter, FF of IE?” als vraag gesteld?

    De vraag verraad al de uitkomst, slecht, slecht, slecht.


    22 november 2004 om 16:26
    Anders

    Het publiek van Planet Multimedia lijkt me geenszins representatief maar behoorlijk technisch georiënteerd. Ik denk dat het de kant van WebWereld op gaat, waar onlangs 43% van de gebruikers aangaf Firefox te gebruiken.

    Daar komt bij dat deelname aan de poll vrij staat en dus vooral mensen deel zullen nemen die een expliciete mening hebben over browsers. Mainstream (Explorer) komt dan per definitie minder aan bod, datzelfde effect zie je ook bij politieke peilingen op sites als Fok.nl, waar de SP en de VVD/Wilders onwaarschijnlijke resultaten behalen.

    Betrouwbaar is het dus niet. Wel een teken aan de wand.


    22 november 2004 om 16:27
    cellspace

    Fantastische marketingcampagne van Firefox. Dat Firefox nu zo omhoog schiet is voornamelijk te danken aan hun campagnevoering die een briljant samengaan is van het verspreiden van memes, inzendingen en commentaren bij blogs en blogs zelf, rss, Drupal en de vele vrijwilligers die deel zijn van de Spread Firefox Campagne (SFX). De SFX site, een aanpassing van de Howard Dean CivicSpace omgeving (een Drupal kloon) is de organisatorische focus voor SFX. Ik denk dat dit de eerste open source marketing campagne ooit is. De SFX vrijwilligers hebben onderling gecollecteerd voor die miljoenen advertentie in de NYT! Dit is echt “markting by the people”. SFX heeft ook zo’n gewiekste PR. Nu weer met die nadruk op human interest in verband met Firefox. Zoals nu weer met Blake Ross. Microsoft begint al nerveus te worden: dit is echt een klap in het gezicht van traditionele marketing vind ik. Het is een teken aan de wand: het eind van “marketing as usual”


    22 november 2004 om 19:00
    Evert Jan

    Eh, is dit niet wat men verstaat onder viral marketing?

    Dat Firefox zo omhoogschiet zegt weinig over de kwaliteit van Firefox. Zegt deze hype immers niet alles over de diepe afkeer van Microsoft vanwege haar -vermeende- autonomie, dan over Firefox? Ook ik draai als tijden op Mozilla om die reden.

    Maar of Mozilla nu zo stabiel is…

    Dit zit voor een groot deel ’tussen de oren’

    Ben het dan ook met Erwin eens dat Firefox zal floreren bij deze guerilla, maar erg kwestbaar zal blijken te zijn wanneer het collectief wordt gebruikt, en het daarmee geen underdog meer is.

    Wat ook typerend is, is de extreem grote bereidwillighied om belangeloos mee te werken aan in dit geval Firefox.

    Herkenbaar bij produkten die vechten tegen een -al of niet- opgelegde keuze als IE.

    Wat m.i. ook steeds duidelijker wordt is de maatschappelijke en politieke machtsfactor die internet opiniebronnen gaan krijgen, en daarmee een ongrijpbare (!) stimulans zijn voor snelle positionering door marketeers.

    Of het een teken aan de wand is?

    Ik denk dat het een zegen is voor de consument.

    Denk maar even aan het waarom ahcter de antipathie richting IE en feitelijk Miscrosoft.


    22 november 2004 om 20:20
    cellspace

    De opmerkingen over software doen mij denken aan de “it’s a bug, not a feature” rationalisering van slecht gebouwde software. Het punt is niet dat dit de underdog is tegen Goliath: het punt is dat het hier open source betreft. Dat is de reden dat men zich belangeloos inzet: men heeft vaak immers zelf bijgedragen aan het ontstaan van de software. Ik vind dat echt iets anders dan viral marketing: dat is immers vaak gemanipuleerd: deze citizen’s marketing is werkelijk bottom up. Dit, tezamen met het artikel in Wired laatst, over de afgenomen betekenis van merken, doet me vermoeden dat dit inderdaad een shift is.


    22 november 2004 om 21:26
    media

    Vraag is of je dit soort marketing ook voor andere producten dan (open source) software zou kunnen toepassen. Ik weet dat P&G via online platformen nieuwe producten aan het ontwikkelen zijn in samenwerking met (potentiele) klanten. Ik vraag me alleen af of deze mensen ooit zover zullen gaan dat ze zich ook als ambassadeur van deze producten zullen gedragen. Is inderdaad wel een interessante ontwikkeling!

    Ik ben het voor een deel overigens wel eens met Erwin en EJ dat hier zeker ook een soort van anti-gevoelens tegen Microsoft meespeelt.


    22 november 2004 om 21:35
    Davide

    Het publiek van Plane tis niet voornamelijk technisch gericht. Wel zijn et wat vaker hoger opgeleide mensen en iets ervarener internetters. De bezoekers aan de multimedia pagina zijn natuurlijk wèl meer geinteresseerd in dit soort onderwerpen en inderdaad: zo’n pol is zo vertekend als ik weet niet hoe: mensen de firefox hebben of geprobeerd hebben zullen eerder geneigd zijn te stemmen en kunnen ook beter oordelen, aangezien zij beide browsers kennen.

    Wat betreft de aandacht voor Firefox: het lijkt sterk op viral marketing, maar ik denk dat het wel degelijk in de eerste plaats vanuit de gebruikers zelf komt en niet van Mozilla. Het enthousiasme is niet zo vreemd ook: 1) Voor het eerst lijkt er een serieuze opponent voor IE te zijn 2) FF is gebrukksvriendelijker voor de meer ervaren internetter 3)Vooralsnog vrijwel virus- en spywareveilig in tegenstelling tot IE en 4) D.m.v. extensions en themes helemaa aan de eigen wensen aan te passen.

    Of FF nou zoveel stabieler is dan IE, dat weet ik niet. Ook FF crasht heel af en toe bij mij en heeft soms rare foutmeldingen. Dit gebeurt echter minder vaak dan bij IE en het gebeurt met de nieuwere versies ook steeds minder. (ik heb nu 1.0+ en begon met 0.7).

    M.i. is FF inderdaad een betere browser dan IE, maar dat heeft inderdaad ook met mijn MS antipathie te maken, neitalleen met de voordelen van FF. Overigens denk ik dat FF op dit moment voor de doorsnee gebruiker nog niet zo makkelijk bruikbaar is als IE, al wordt het wel beter. Maar dit heeft misschien vooral te maken met gewenning.

    Tot slot: ik denk dat afgezien van de vraag of FF beter of minder is dan IE, het sowieso een gunstige ontwikkeling is als er weer een beetje concurrentie komt. Daar zal de software niet slechter van worden!


    23 november 2004 om 11:59
    Erwin Maas

    Ik denk dat je niet absoluut kunt stellen welke browser beter is, nét zoals met elk ander consumptiegoed is het een kwestie van smaak, persoonlijke smaak. Ik prefereer de “openheid” van IE, daardoor kan ik nl. de website in zijn puurheid zien, zoals bijv. de adware die je erbij krijgt (let wel: ik ben preventief beschermd met een shield, dus krijg het niet op mijn schijf gedownload, maar zíe het wél).

    Verder denk ik dat je nooit alles op die manier aan de man kunt krijgen, dit heeft iets weg van MLM (Multi-Level-Marketing), maar dan met een gratis product. Geen wonder dat dat netwerk zo snel uitbreidt !

    Maar wil wil zijn producten (in de shop) nou “gratis” verkopen? (Tenzij on-line, bedoeld voor de reclame-inkomsten).


    9 december 2004 om 23:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!