Je bekijkt een artikel van Qualifio
partner

First party dataverzameling: Van onderbuikgevoel naar data naar actie met Royal Swinkels

Royal Swinkels Family Brewers maakt met succes gebruik van het Qualifio Engage-platform. In dit artikel nemen we je mee in de behaalde resultaten en kan je de volledige case downloaden!

11 november 2022, 13:14 6999 x gelezen

Met de uitfasering van third party cookies, zijn marketeers op zoek naar de juiste balans tussen personalisatie en dataprivacy. Voor Koen Baltussen, CRM en website marketeer bij Royal Swinkels Family Brewers, ligt de oplossing voor het vinden van die balans voor de hand: het verzamelen van first-party data is de enige weg voorwaarts. Baltussen en zijn team bereikten 110% van de databasegroeidoelstelling in zes maanden tijd. Maar er zijn meer mooie resultaten om te delen. Kan je niet wachten? Download dan hier de volledige Royal Swinkels case!

Personalisatie: Must-have en concurrentievoordeel

Personalisatie is niet alleen een must-have of een concurrentievoordeel. Personalisatie is iets wat consumenten verwachten bij iedere interactie die ze hebben met jouw merk. Ze willen zich uniek, gehoord en begrepen voelen, maar maken zich tegelijkertijd zorgen over hun dataprivacy. Ze willen weten wat ze terugkrijgen voor hun gegevens en hoe merken hun gegevens zullen gebruiken. Met de uitfasering van third party cookies, zijn marketeers op zoek naar de juiste balans tussen personalisatie en dataprivacy.

“Bij Royal Swinkels Family Brewers is het ons doel om de ultieme customer journey neer te zetten. Het afgelopen jaar hebben we een infrastructuur van digitale marketingplatforms en systemen opgezet die ons in staat stellen slimmer te werken, onze doelen te bereiken en ROI inzichtelijk te maken. Qualifio is daar een van, en voor ons een hele belangrijke.”

Koen Baltussen – CRM & website marketeer – Royal Swinkels Family Brewers

First-party data als enige weg voorwaarts bij Royal Swinkels

Voor Koen Baltussen ligt de oplossing voor het vinden van die balans tussen personalisatie en dataprivacy voor de hand: het verzamelen van first-party data is de enige weg voorwaarts. Royal Swinkels Family Brewers is een onafhankelijke familiebrouwerij. Met meer dan 300 verschillende bieren (waaronder Bavaria, 8.6, La Trappe, Palm en Rodenbach) en acht brouwerijen, zijn ze een van de oudste familiebedrijven van Nederland.

Meer weten over de dataverzamelingstrategie van Royal Swinkels?

Download hier direct het succesverhaal!

In de volledige case (met de Bavaria carnaval verzekering en de Van der Valk-campagne!) vertellen we je alles over hoe de bierbrouwer zijn digitale marketingstrategie heeft aangepast aan zijn doelstellingen en hoe ze beantwoorden aan de verwachtingen van de hedendaagse consument. Royal Swinkels Family Brewers begon met het gebruik van de Qualifio Engage-platform met twee doelstellingen voor ogen:

  1. Verzamelen van data om klanten beter te leren kennen en nieuwe klanten te vinden
  2. Op regelmatige basis interactie en betrokkenheid genereren met de community via interactieve campagnes en spelletjes

Zes merken uit de Royal Swinkels familie zetten het Qualifio Engage platform in om interactieve campagnes uit te voeren en data te verzamelen in acht verschillende landen: Bavaria, 8.6, Cornet, LaTrappe, Rodenbach en DareToDrinkDifferent.

Om ervoor te zorgen dat gegevens in verschillende teams op dezelfde manier worden verzameld heeft elk merk in het Qualifio platform toegang tot vooraf gedefinieerde campagnesjablonen en formulieren voor gegevensverzameling. In zes maanden tijd hebben de merken van Royal Swinkels Family Brewers een gemiddeld aanmeldingspercentage voor nieuwsbrieven weten te behalen per campagne van ongeveer 45%. Ook bereikten ze 110% van hun databasegroeidoelstelling in deze periode.

“Tegenwoordig komt 75% van onze verzamelde data van Qualifio.”

Koen Baltussen – CRM & website marketeer – Royal Swinkels Family Brewers

Laten we hieronder kijken naar een van de topcampagnes van Royal Swinkels Family Brewers (download hier de volledige case waarin we 3 campagnes laten zien). Je zult merken dat deze interactieve campagnes een gemeenschappelijk doel hebben: gegevens verzamelen om de profielen van huidige consumenten te verrijken. Dankzij de activaties verzamelde de bierbrouwer meer demografische inzichten naast de naam en het e-mailadres van consumenten.

The Urban Art Game van 8.6

8.6 lanceerde limited edition-bieren in samenwerking met straatartiesten. Ze zetten QR-codes op hun bierblikjes en daagden consumenten uit om online een game te spelen. Consumenten moesten het limited edition-bier dat in de afbeelding verborgen was zo snel mogelijk vinden. De prijs voor de winnaar? Een uniek kunstwerk gemaakt door straatartiesten. De campagne werd gelanceerd in Frankrijk, Nederland en La Reunion.

De doelen

  1. Verbinden van fysieke en digitale werelden
  2. Betrekken van 8.6 fans door het aanbieden van een unieke prijs
  3. Datacollectie

De resultaten

  • 59% completion rate
  • 37% newsletter opt-in rate
  • 72% participation rate

Meer weten over de dataverzamelingstrategie van Royal Swinkels?

Download hier direct het succesverhaal!

Conclusie

Voor marketeers ligt de oplossing voor het vinden van de balans tussen personalisatie en dataprivacy voor de hand: het verzamelen van first-party data is de enige weg voorwaarts. Royal Swinkels verzamelt first-party data met een duidelijk doel voor ogen: hun consumenten beter leren kennen op een compliant manier, om een gepersonaliseerde klantervaring te kunnen leveren. In deze case heb je kunnen lezen hoe Royal Swinkels zijn digitale marketingstrategie heeft aangepast en er samen met Qualifio in slaagt doelstellingen te overtreffen en te beantwoorden aan de verwachtingen van de consument op een interactieve manier.

Over Qualifio

Qualifio stelt merken in staat om gepassioneerde gemeenschappen te laten groeien door klantbetrokkenheid te creëren en loyaliteit te vergemakkelijken. We bieden twee krachtige, complementaire en gebruiksvriendelijke SaaS-platforms: Qualifio Engage, een platform voor gegevensverzameling en interactieve marketing, en Qualifio Loyalty, een op interactie gebaseerd loyaliteitsplatform. Merken en mediagroepen zoals RTL, Unilever, MediaMarkt, DailyMail, Decathlon, Royal Swinkels Family Brewers en Nestlé gaan dagelijks in gesprek met hun publiek dankzij Qualifio.

Qualifio is het toonaangevende Europese first- en zero-party dataverzamelingsplatform voor consumer brands. Wij helpen marketing teams hun klanten te leren kennen door interactieve en gegamificeerde ervaringen, die goede redenen geven om loyaal te blijven aan hun merk. VERZAMELEN Verzamel data en genereer betrokkenheid via quizzen, games, enquêtes, winacties en meer dan 50 andere interactieve formats. VERRIJKEN Verrijk uw database en beloon herhaalde klanten interacties met aantrekkelijke loyaliteitsprogramma’s.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!