Focus: tips om jongeren op Snapchat te bereiken

22 juni 2020, 11:00

Ook in de week van Koot: content die bij je humeur past én de Nachtrijder!

Een cursus voor Snapchat, de stand van de journalistiek volgens Reuters, twitter audio, digital nutrition en de terugkeer van de Nachtrijder maar dan anders. Dit alles in de nieuwe week van Koot!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Reuters Digital News Report 2020

Dit is weer de jaarlijkse update van Reuters met een weergave van de belangrijkste nieuwsbronnen per land. Naast nieuws heeft Reuters ook onderzocht welke bronnen mensen geheel of gedeeltelijk vertrouwen. Omdat veel van de data al waren verzameld vóór covid-19 zijn er in zes grote landen nieuwe aanvullende data opgehaald om de impact hiervan te onderzoeken. De grote trend is wat mij betreft dat met name onder jongeren de social-mediaplatformen steeds belangrijker worden als het gaat om de nieuwsvoorziening. En daarbij is het opvallend dat we deze platformen het minst vertrouwen. Klinkt niet als een logische combinatie! Zie bijvoorbeeld hier de conclusie van de BBC in relatie tot het Reuters onderzoek.

2. Snapchat Focus

Snapchat introduceert een nieuw opleidingsplatform. Het nieuwe onderwijsplatform, genaamd Snap Focus‘, lijkt op Facebooks ‘Blueprint‘ en Twitters Flight School‘ en biedt een reeks cursussen over de verschillende advertenties, opties en tools op Snapchat. Via een aantal tutorials krijg je een volledig inzicht over de werkwijze, mogelijkheden, toepassingen van alles wat Snapchat te bieden heeft. Uiterst handig voor marketingcommunicatie en communicatieadviseur die jongere doelgroepen willen bereiken.

3. Twitter your voice

We spraken er al over in de Update van 8 juni maar vanaf deze week is het dan ook echt mogelijk. Audio tweets via Twitter. Volgens Twitter zijn 280 tekens soms niet voldoende om het hele verhaal te vertellen dus is er nu de mogelijkheid voor een audio snippet. Nu nog voor een ‘limited group’ maar binnenkort voor alle gebruikers.

4. Hey

De founders van Basecamp introduceerde vorige week een nieuwe e-mailservice: Hey. Volgens Basecamp is e-mail “broken and we fixed it”. Dat zijn de betere teksten. Er zitten inderdaad een aantal features in die als je ze nu hoort (of ziet), je doet afvragen waarom daar nog nooit eerder over is nagedacht. Maar net zo interessant als het product is de manier waarop ze het introduceren. Een walk through, door Jason Fried, CEO van Basecamp, die precies doet wat hij moet doen. Het oplossen van het relevantieprobleem. Wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoe je dit zou moeten aanpakken. Alleen het bekijken van de video is al leerzaam

5. Keynotes

De keynotes van Steve Jobs zijn voor veel bedrijven het ultieme voorbeeld van een goede presentatie. Zwarte schermen, grote beelden en een enorm lettercorps. Deze week was er de online keynote van Snapchat. En geheel in lijn met de positie die Snap heeft als het gaat om augmented reality was deze online presentatie op een virtual beach. De ultieme manier om ook een keynote de essentie van je dienst mee te geven en een prachtig voorbeeld wat opvallende alternatieve manier om een spetterende presentatie te geven. Dus vooral even kijken om een beeld te krijgen van een nieuwe milestone in presentatieland.

6. Passion Economy

Een mooi bewijs van de definitieve doorbraak van de Passion Economy is deze update van Udemy. Udemy is een online leerplatform. Het aantal deelnemers groeide in van 9 miljoen in mei 2019 naar 25 miljoen in mei dit jaar. In het overzicht van de beste online opleidingen zie je opvallend veel creatieve en communicatietrainingen. Volgens Udemy zijn er honderden instructeurs die jaarlijks minstens zes cijfers omzetten, en dat aantal zal dit jaar waarschijnlijk verdubbelen. Onder hen is bijvoorbeeld de 61-jarige Teresa Greenway, die in mei 12.400 dollar verdiende met haar broodbakcursussen.

7. Digital Nutrition

Als het gaat over eten dan zijn we ons bewust van de voedingswaarde. Dit is een aardige metafoor om ook naar digitale content te kijken. Zorg voor genoeg variatie. Niet alleen ongezonde informatie en consumeer vooral niet te veel, anders heb je misschien last van ‘infobesitas’. Wetenschappers zijn bezig om dit denken nog verder te brengen en proberen een lijst met emoties te ontwikkelen die digitale inhoud kan classificeren. Kijk eens naar deze studie van AaBeZe labs die op basis van stemmingen (bijvoorbeeld calm, happiness, energy) content selecteert die daarbij past. Zoek de video die het beste past bij je stemming.

8. Marc Andreesen

De founder van Netscape en de oprichter van Andreesen Horowitz (a16z). Sriram Krishnan besluit een nieuwsbrief te gaan maken die probeert de werkwijze en inzichten van interessante personen en bedrijven in kaart te brengen. En dan begin je gewoon met een van de machtigste mannen in Silicon Valley, Marc Andreesen. Gelukkig blijkt Krishnan in staat om er een prachtig verhaal van te maken.

9. News by the ton

Ook weer een mooi verhaal van Benedict Evans. Een analyse van de Amerikaanse dagbladpers. In deze ontdekkingstocht beschrijft Evans niet alleen de rise and fall van de dagbladindustrie maar tevens komt hij met een aardige kijk op een van de belangrijkste inkomstenbronnen van de dagbladen, de adverteerders. Natuurlijk was er vanaf 1994 de opkomst van het internet. Dit zorgde voor een verschuiving van de bestedingen. We kennen allemaal de grafieken met de mooie bewegingen over de jaren. Maar klopt dat echt? Of was er sprake van een ander effect?

10. Drive and Listen

De nachtrijder is weer terug. Maar nu online. Kies je favoriete stad, zet het lokale radiostation aan en take a ride.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!