Fok! en Geenstijl ook naar Ilse Media?

14 januari 2005, 13:35

NewRulez Media, onderdeel van Ilse Media, neemt een meerderheids-belang van 51 procent in Cu2. Dat heeft directeur Chris de Waard van Cu2 vanmiddag bevestigd tegen o.a. Emerce, Webwereld en Planet. Het nemen van het belang zou eigenlijk pas maandag bekend worden gemaakt, maar de moderators van Cu2 werden vanmiddag al op de hoogte gesteld. Hoeveel NewRulez Media betaald heeft voor het belang van 51 procent willen zowel Cu2 als NewRulez (nog) niet bekend maken.

Na de overname van Kaboem, naast cu2 één van de populairste jongerensites, wordt steeds duidelijker dat Ilse Media met NewRulez Media marktleider wil worden vwb jongerencommunities. Toon Branbergen, directeur van NewRulez Media, gaf vanmiddag in een vraaggesprek (streaming audio) met Planet aan dat het best mogelijk is dat in de toekomst ook communities als Fok! en Geenstijl zouden kunnen worden toegevoegd aan de business unit.

Cu2 heeft 630.000 actieve gebruikers en werd in 2000 opgericht door Chris De Waard van Media Design. Het jongerenplatform trekt maandelijks ongeveer een miljoen bezoekers en heeft daarmee een significant bereik bij jongeren tot 16 jaar.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Dr.D

    Hoe kan je in godesnaam een weblog opkopen?

    De onafhankelijkheid is juist de kracht en inhoudsbepalend.

    Investeer in nu.nl! Want dat is met de regelmaat van de klok om te huilen…


    14 januari 2005 om 14:43
    Robert

    Waarom zou je geen weblogs kunnen opkopen? Je zult alleen goede afspraken moeten maken met de weblogger(s). Worden dan eigenlijk betaalde bloggers 🙂


    14 januari 2005 om 14:46
    Anders

    Overname van GeenStijl lijkt me best mogelijk. Het is de vraag of de huidige loggers er dan nog lol in hebben, maar een paar nieuwe loggers met een scherpe tong zijn zo gevonden.

    Een overname van Fok! lijkt me zeer moeilijk. Het enorme aantal (ca. 400 in totaal) vrijwilligers waar de site op draait, zullen waarschijnlijk in grote getalen afhaken als de boel wordt overgenomen door een commerciële partij. Bij de overname van startpagina.nl had Ilse al te maken met een hoop weglopende vrijwilligers, terwijl daar nog geen eens een social network achter zat.

    Grote kans dat vele mensen zich zouden verenigen in een alternatieve site. Ik geloof sterk in de drang van mensen om onder het juk van de gevestigde orde vandaan te kruipen als er een haalbaar alternatief bestaat.

    Probleem bovendien dat noch de Fok! Frontpage (het nieuwsgedeelte), noch het Fok! Forum, een kennisbank-functie heeft. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het forum van Tweakers.net, waar enorm veel technische kwesties worden besproken. De reacties op vragen e.d. blijven daar nog jarenlang relevant en bruikbaar. Mocht Tweakers.net worden overgenomen, dan zullen de gebruikers daar veel minder snel weglopen.


    14 januari 2005 om 14:58
    media

    Hans, las net het bericht op Fok! ook. Ongelofelijk dat zelfs Fok! berichten hier leest, er zelf een bericht van maakt en vervolgens verwijst naar traditionele media (in dit geval Planet Media). Er staan zelfs zaken in die niet uit het Planet Media-bericht komen 🙂


    14 januari 2005 om 17:27
    Hans S

    Onbegrijpelijk, en dat door Fok!


    14 januari 2005 om 17:35
    Jurjen Koopmans

    Consolidatie is volgens mij slecht in het algemeen en dus ook slecht voor het internet. Dit vind ik omdat veel concurrentie leidt tot meer frisse ideeën.

    Positief vind ik wel dat Ilse media deze stappen zet en de niet (internationaal) nog grotere organisaties, zoals Microsoft (MSN) of Google.

    Ik merk vaak dat de gevolgen van een dergelijke overname alleen maar meer advertenties betekent en minder kwaliteit. Ik hoop dat deze ontwikkeling kansen biedt voor andere ondernemers.


    14 januari 2005 om 19:23
    Fleischbaum

    We hebben op de redactie van GeenStijl de Champagne alvast maar koud gezet. Zo is het best mogelijk dat in de toekomst ook startende mediabedrijven als NewRulez wel eens zou kunnen worden toegevoegd aan onze business unit…


    14 januari 2005 om 19:28
    Anders

    Lol 🙂 That’s the spirit. Maar goed, ik hoorde ook Durk Jan de Bruin (startpagina) ooit zeggen dat ie niet op financiëel gewin uit was. 2 maanden later had ie de miljoenen van Ilse op de bank.


    14 januari 2005 om 20:14
    miss_bleu

    Cool ga ik dan eindelijk betaald krijgen 😉


    14 januari 2005 om 20:52
    Angel

    FOK! heeft rond de 180 vrijwilligers. Geen 400 dus…


    15 januari 2005 om 08:53
    Sander

    Als je het hebt over overnames die in dezelfde lijn liggen als Cu2 en Kaboem zou ik niet in eerste instantie denken aan Fok! en Geenstijl. Zij weten hooguit de oudere jongere (20 plus) goed te bereiken. Jongeren tot 16 zitten toch voornamelijk op internet voor hun huiswerk (Scholieren.com) of om spelletjes te doen (Kindertent.com, Nuspele.nl).


    17 januari 2005 om 08:01
    media

    Uit het persbericht van NewRulez Media dat vanmorgen is rondgestuurd:

    NewRulez Media heeft een meerderheidsbelang verworven in de populaire jongerensite Cu2. Met deze deelname verwerft NewRulez Media een ijzersterke positie in de zeer populaire wereld van profielen websites. De populariteit van profielen websites groeit sterk, zoals onder meer blijkt uit het enorme aantal nieuwe profielen dat op Cu2 wordt aangemeld; dagelijks zo’n 1500 tot 2000.

    Cu2 is sinds haar start in april 2000 jaarlijks stevig gegroeid en is nu marktleider met 630.000 actieve profielen, voornamelijk van jongeren tussen de 12 en 18 jaar. “Cu2 is groot geworden dankzij de gebruikers” zegt directeur Chris de Waard: “Je merkt echt dat Cu2 leeft in de doelgroep. Op school kent iedereen het, eigenlijk alleen door mond-tot-mond reclame.” “Wij vertellen mensen altijd dat ze aan hun kinderen moeten vragen wat die van Cu2 vinden, dan horen ze hoe die er mee bezig zijn” voegt zijn compagnon Vincent van Leeuwen daar aan toe. “Elke dag komen zo’n 200.000 mensen op Cu2 om hun persoonlijke profiel mooier te maken, om nieuwe contacten te leggen en om te kijken wat hun vrienden er doen.”

    “Cu2 past uitstekend in de strategie van NewRulez”, zegt directeur Toon Branbergen “NewRulez wil zich een prominente positie verwerven op de markt voor jongeren media en marketing. Dit doen we met merken die omarmd worden door jongeren. Daarmee wil NewRulez een brug slaan tussen de doelgroep en adverteerders – een brug die lastig te slaan is in het huidige umfeld. Dit is in korte tijd onze tweede aankoop. In september 2004 hebben we Kaboem – marketingplatform voor Tweens (9-15) aangekocht. Cu2 vormt hierop een mooi vervolg met een groot bereik in de doelgroep 12 – 18. In 2005 zullen we een breed portfolio opbouwen voor jongeren in de leeftijd tot 25 jaar. Naast het aankopen van bestaande merken zullen we het portfolio ook uitbreiden met eigen concepten en initiatieven, mogelijk in samenwerking met adverteerders”.


    17 januari 2005 om 08:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!