FonQ maakt zich op voor volgende groeifase

22 november 2017, 07:00

FonQ blijft maar groeien, dit jaar met zo’n 25 procent binnen Nederland. Daarmee komt de omzet tegen de 90 miljoen euro uit. “Het gaat om organische groei, zonder enorme assortimentsuitbreidingen, zonder marktplaats en zonder acquisities”, benadrukt Joost Wels niet zonder trots. De medeoprichter is sinds begin dit jaar ceo van het webwarenhuis dat klanten aanmoedigt hun ‘mooi’ te vinden. Heeft fonQ zijn positie in wonen, koken en lifestyle dit jaar in relatieve stilte verstevigd, voor 2018 staan er grotere dingen op stapel.

Dit artikel is geschreven door Arjan van Oosterhout en verscheen eerder in Twinkle 09.

Ietsje later dan gepland, maar in rap tempo komt Joost Wels van de trap gedaald in het pand van fonQ aan de Kobaltweg in Utrecht. Beneden bevindt zich de showroom, het is deze maandagmiddag niet druk. Bij elkaar komen er wekelijks misschien iets meer dan honderd klanten langs, zegt Wels over de fysieke bezoekersstroom. “We halen er nog geen procent van onze omzet uit. Het is een gedoogconstructie met de gemeente en we geven er ook geen ruchtbaarheid aan. We weten wél dat mensen meer online bestellen als ze hier eenmaal zijn geweest.”

Eerder dit jaar maakte fonQ bekend zijn entree in de winkelstraat te willen maken, liefst vóór de eindejaarsperiode. Daarvan is het niet gekomen, maar uitstel is volgens Wels zeker geen afstel: “We weten wat we willen, het concept is helemaal klaar en er is al een winkelmanager aangesteld. Het gaat puur nog om de locatie. Eerst keken we vooral naar Amsterdam, maar Utrecht zou bijvoorbeeld ook kunnen. Natuurlijk kunnen we maar een deel van onze 65.000 artikelen kwijt in zo’n citystore, maar we willen wel genoeg ruimte hebben om te laten zien wie we zijn. Dan heb je het over panden van circa zeshonderd vierkante meter, waar niet alleen veel mensen langs komen, maar ook naar binnen willen gaan.”

“Om te groeien hoeven we geen kraaltjes aan elkaar te rijgen.”

Vind jouw mooi

Wels gaat voor naar een directiekamer met grote ruiten. Daar zat hij jarenlang aan tafel met Patrick Kerssemakers, met wie hij in 2009 de handen ineen sloeg. Het boegbeeld vertrok begin dit jaar bij fonQ, net nadat het bedrijf in andere handen was gekomen. Tussen 2011 en 2016 was fonQ onderdeel van wehkamp-moeder RFS Holland Holding, op haar beurt in eigendom van de Britse durfinvesteerder Apax. Die wilde focussen op wehkamp en daarom werd fonQ in de etalage gezet, waarmee plannen in de ijskast verdwenen. Wels benadrukt echter dat fonQ veel te danken heeft aan RFS: “Dankzij hen konden we een mooie voorraad aanhouden en zijn we vanaf 2014 tv-reclame gaan maken. Daardoor hebben we de positie kunnen bereiken die we nu hebben.”

Met de ‘Vind jouw mooi’-campagne heeft fonQ zijn bekendheid onder het Nederlandse publiek flink vergroot. Het webwarenhuis dankt inmiddels ruim de helft van zijn bezoek aan direct en organisch zoek- (ofwel onbetaald) verkeer. Wels: “Enorm belangrijk, daarmee wordt het irrelevant of je nou te veel betaalt aan Google of bijvoorbeeld aan beslist.nl. De afgelopen jaren hebben we ook veel aandacht geschonken aan het assortiment, want onderscheidend vermogen is essentieel. Samen met merken zijn we continu bezig om een bijzonder aanbod te presenteren, dan heb je het ook over exclusiviteit; dus dat jij bepaalde hoger geprijsde producten van een merk wel biedt, maar de concurrentie niet. Op termijn kun je denken aan speciale merkcollecties en aan eigen collecties. We hebben er geen concrete plannen voor, maar misschien zijn we komend jaar wel groot genoeg om met een private label te starten.”

“We moeten onszelf steeds opnieuw blijven uitvinden, maar richting de consument wel focus houden. We zijn de afgelopen jaren écht beter geworden in onze categorieën wonen, koken en lifestyle. Dat zie je aan de loyaliteit, de conversie, bonbedragen, de NPS en ga zo maar door. We zijn op weg naar category leadership en om te groeien hoeven we geen kraaltjes aan elkaar te rijgen. In het buitenland zie je per productgroep marktplaatsen ontstaan, naast de generalisten. Dat is een ontwikkeling die wij met interesse volgen. Ook wij moeten oppassen niet te worden weggedrukt door de grote platforms, die knagen aan de marges van fysieke winkels en van middelgrote- tot grotere webwinkels zonder duidelijk onderscheidend vermogen.”

“In wonen is de shift naar online pas net begonnen.”

Familiebedrijf

Eind vorig jaar werd fonQ ingelijfd door een oude bekende: Ad Scheepbouwer. Hij was eerder mede-eigenaar van RFS en ziet nog heel veel online groeipotentieel voor het bedrijf: Wels, enthousiast: “In wonen bijvoorbeeld is de shift naar online pas net begonnen, daar kunnen we ons nog heel erg in gaan verdiepen. Het voelt nu echt alsof ik in een familiebedrijf werk, met Ad kunnen we snel schakelen. De komende tijd wil ik een aantal projecten uit gaan voeren die we al even op de plank hebben liggen.”

Hij doelt onder meer op de opening van de genoemde citystore. Wels ziet ruimte voor een handvol fysieke fonQ-winkels. Hoeveel er zullen komen en in welk tempo hangt volgens hem af “van hoe groot het bloedbad is bij de eerste winkel”. Hij zegt het niet eens gekscherend. “Wij verwachten wel dat de conversie in de regio gaat toenemen, niet dat we er direct heel veel winst uit gaan halen. Voor we het gaan dupliceren, moeten we zien wat het precies betekent, winkeltje spelen.”

Een andere belangrijke groeipijler wordt gevormd door onze zuiderburen: “FonQ doet veel te weinig in België”, zegt Wels resoluut, “ook als je kijkt naar wat andere Nederlandse spelers daar presteren. Maar dan moet je er wel werk van maken. Dat doen we nu ook, met een kantoor bij Antwerpen, een serieus budget, een lokaal team voor de marktbewerking en een Vlaamse klantenservice. Begin 2018 gaan we vol die markt op, nu zijn we de eerste zaadjes aan het planten. Wallonië volgt later. Het moet lukken om op termijn 20 tot 25 procent van de totale fonQ-omzet uit België te halen, ook omdat Belgen gemiddeld iets meer geld uitgeven aan mooie spullen voor in huis.”

Last but not least maakt fonQ zich op voor een verhuizing; het pand aan de Kobaltweg is te klein, waardoor het bedrijf inmiddels vier verschillende magazijnruimtes in gebruik heeft, verspreid over industrieterrein Lage Weide. Daardoor moest de cut-off tijd worden teruggedraaid van middernacht naar 23.00 uur, een doorn in Wels’ oog. Naast het distributiecentrum van Hema gaat fonQ vanaf eind 2018 een nieuw onderkomen huren, dat speciaal wordt gebouwd voor de Twinkle100-speler: “Het is het laatste beschikbare stukje grond hier op Lage Weide”, aldus de ceo. Het kantoorpersoneel van fonQ komt er te zitten en de magazijnvloer wordt met 22.000 vierkante meter ongeveer dubbel zo groot als nu. Alle producten van fonQ staan straks weer in dezelfde ruimte. “Dat is voor ons natuurlijk efficiënter en we kunnen onze klanten beter gaan bedienen. Ruimtetechnisch is er geen belemmering meer voor verdere groei, althans de komende jaren.”

Over fonQ

FonQ, ‘mooi in wonen, koken en lifestyle’, telt ruim 250 medewerkers en doet bijna alles zelf: van design tot marketing en van fulfilment tot klantenservice. Van een verzameling nicheshops groeide fonQ uit tot een groot centraal webwarenhuis. Fonq.nl, dat meer dan de helft van zijn bezoek ontvangt op mobiele devices, heeft zusterdomeinen voor de Belgische, Franse, Duitse en Oostenrijkse markt. De nummer 26 van de Twinkle100 verkoopt een beperkt assortiment via internationale marktplaatsen als Amazon en slijt restvoorraden onder een andere naam op bol.com. Alleen voor de Postcode Loterij werkt het bedrijf nog in licentie. Met zijn investeringsmaatschappij AJS Holdings heeft voormalig KPN-topman Ad Scheepbouwer de meerderheid van fonQ in handen.

Twinkle is het grootste onafhankelijke kennis- en informatieplatform voor e-commerce ondernemers en professionals in Nederland. Met nieuws, achtergronden, praktijkcases, research en persoonlijke verhalen is Twinkle actueel en inspirerend. Het magazine van Twinkle verschijnt 10 keer per jaar in print en op tablet. De website, geoptimaliseerd voor smartphones, wordt dagelijks gevuld. Ieder jaar publiceert Twinkle de Twinkle100, een uitputtend overzicht van de grootste online retailers en reisorganisaties in Nederland.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!