Ford overweegt om helemaal te stoppen met adverteren
CEO Ford: 'Ons model is in de war. We besteden 600 of 700 dollar per voertuig om het te promoten'.
James Farley, CEO van Ford, is ‘er niet van overtuigd dat we openbare reclame nodig hebben’ nu de autofabrikant overstapt van de verbrandingsmotor naar elektrische voertuigen. Ford besteedde in 2021 nog meer dan drie miljard dollar aan advertenties. Maar voor de Lightning en E-Transit elektrische bedrijfsvoertuigen van Ford had het volgens eigen zeggen helemaal geen reclame nodig, terwijl de advertenties voor de Mustang Mach-E elektrische auto’s zelfs moesten worden stopgezet ‘omdat we voor twee jaar zijn uitverkocht’.
De autobaas deed die uitspraak vorige week op de Alliance Bernstein conference. Er wordt met een schuin oog gekeken naar marktleider Tesla dat vorig jaar vrijwel niets heeft uitgegeven aan traditionele advertenties, en evengoed het toonaangevende EV-merk in de VS en daarbuiten is. ‘Ons model is in de war,’ zei Farley. ‘We besteden 600 of 700 dollar per voertuig om het te promoten, en we besteden niets na de garantieperiode aan de klantervaring.’ Die benadering zegt hij te willen omkeren.
Het traditionele bedrijfsmodel van Ford omvat winstgevende onderdelenhandel, gebaseerd op 10% tot 20% van de klanten die terugkeren naar het merk. Het zou volgens Farnley veel beter zijn als Ford probeerde een ecosysteem te ontwikkelen waarin 100% terugkwam, meer toegespitst op ervaringen, en dát als ‘onze marketing’ te beschouwen. ‘Je koopt een Ford Model E en na een jaar ontvang je een volledig gedetailleerd rapport van het voertuig. We controleren of al je software up-to-date is – en krijgt een volledig verjaardagsfeest voor je voertuig’.