Forse omzetdaling in babybranche

7 april 2005, 07:30

Retailnieuws: jonge ouders hebben in 2004 in totaal 607 miljoen euro uitgegeven aan zwangerschaps- en babyartikelen. Dit is een daling van 17% ten opzichte van 2003. Toen werd er nog voor 727 miljoen euro uitgegeven. Er zijn drie oorzaken voor deze daling.

Ten eerste is er de prijzenslag bij de supermarkten, die ook doorwerkt in de prijzen van dagelijkse babyproducten. Daarnaast heeft de opkomst van verkoopsites met tweedehands babyproducten een negatief effect op de omzet. En tot slot is er de daling van het aantal geboortes van 203.000 baby’s in 2003 naar 194.000 in 2004 (een daling van 5,5%) die leidt tot een forse omzetdaling van 17% in zwangerschap- en babyspullen.

Dit alles blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Wij Special Media, onderdeel van Wegener en Prenatal. “Afgelopen jaar hebben de oorlogen in supermarkt en drogisterij voor flinke prijsverlagingen gezorgd. De omzet van dagelijkse producten, zoals babydoekjes, luiers en huidverzorging is daardoor drastisch gedaald. Een pak pampers kostte begin 2003 nog ? 17,99 en nu nog maar 11,99”, aldus Rob van Vroenhoven, directeur van Wij Special Media. “Vooral moeders van tweede kinderen geven veel minder uit.”

Persoonlijke ervaring

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik mij twee jaar geleden bij de geboorte van ons eerste dochtertje mij nog heb verbaasd over de enorme bedragen die er toen voor babyartikelen gevraagd werden. Als je niet scherp bleef, ging je met een kant en klare lijst met artikelen, die je o zo nodig zou hebben, richting babyzaak. Gelukkig waren wij zo slim even bij vrienden met ervaringen te informeren en kon heel veel op die lijst worden geschrapt.

“Prille ouders kijken anders naar prijskaartjes”

Voor de DM-marketeer is de zwangerschap/geboorte een belangrijk event en draaien hele campagnes enkel en alleen rondom dit event. De plaatselijke oud papierverzamelaars waren gedurende de 4 maanden voor de bevalling tot zeker vijf maanden na de bevalling zeer blij met mij. Ouders willen vaak het beste voor hun kindje en kijken op dit soort momenten iets anders tegen prijskaartjes aan, de emotie wint (vaker) van de ratio mede dankzij de hard draaiende DM-machine in deze periode.

Sites als Marktplaats hebben zeer zeker bijgedragen aan de daling van de omzet in deze branche. De categorie kinderen is op marktplaats met ruim 200.000 adverenties de categorie met de meeste artikelen. Kleine kinderen worden groot en voordat je het weet heb je een hele partij aan gebruiksartikelen niet meer nodig, terwijl deze nog in prima staat verkeren. Een advertentie in marktplaats is zo gezet en is een leuke financieringsbron voor nieuwe artikelen al dan niet via marktplaats gekocht.

Forse omzetdaling in babybranche

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!