Fortis Bank en Kaboem samen in Me & My Money

15 april 2003, 14:09

Fortis Bank en Kaboem, het interactieve marketing platform voor tweens, zijn overeengekomen gezamenlijk marketing activiteiten op te gaan zetten op kaboem.nl.

Fortis Bank wil op deze manier de tweens in Nederland meer betrekken bij bankzaken en tevens haar merkbekendheid en merkvoorkeur bij deze doelgroep vergroten. E?n van de eerste activiteiten is een online ?zakgeld-vergelijk-module?.

Jongeren en de bankparadox

Uit onderzoek blijkt dat tweens (9-15 jaar) de bank zien als ?iemand die past op mijn geld?. Daarmee is een bank in beginsel een low interest gegeven. Wanneer echter gekeken wordt naar de top tien bestedingen van de tween (die inmiddels gemiddeld 45 euro per maand te besteden heeft), dan staat sparen op nummer 6 bij meisjes en op nummer 3 bij jongens. De tween is blijkbaar dus toch zeer begaan met financi?le planning.

Via online onderzoek op Kaboem wordt in hoge mate door de tweens zelf bepaald wat er op Kaboem te vinden is. Die onderzoeksresultaten vormen tevens de basis voor commerci?le concepten. Zo heeft er een uitgebreid onderzoek plaatsgevonden dat gericht is op geld, financi?le zaken en de rol van banken.

Het blijkt dat de jongeren vaak niet bewust klant van een bepaalde bank zijn. Ze zijn tevreden over hun bank, maar weten eigenlijk niet waarom. Op de vraag hoe banken het leuker voor hen kunnen maken, hebben ze wel een duidelijke mening. In 46% van de gevallen gaat het hierbij om productgerelateerde zaken zoals meer rente en geld geven, en in 54% van de gevallen gaat het om relatie-gerelateerde zaken zoals cadeaus, prijsvragen, acties en leukere post op de deurmat.

In het tweede deel van het onderzoek is aan de tweens gevraagd of men binnen Kaboem een apart onderdeel wil over geld, en wat er zoal op dit ?geld eiland? zou moeten komen. De verzoeken zijn duidelijk: een zakgeld-vergelijk-module, tips om te onderhandelen over je zakgeld met je ouders, tips voor bijbaantjes en wat je daarvoor mag vragen (?hoeveel mag ik vragen voor het wassen van de auto van onze buurman ??). Ook gaven de bezoekers aan dat er behoefte is aan een soort van elektronisch huishoudboekje voor een betere en beheersbare financi?le planning.

Me & My Money

Aan de hand van de bevindingen uit bovenstaande onderzoek is besloten een financieel onderdeel op Kaboem te ontwikkelen, in nauwe samenwerking met Fortis Bank. Op dit ?Me & My Money eiland?, dat vanaf medio april live zal gaan, staan financi?le zaken centraal, op de manier die de tween wil.

Managing Director van Kaboem, Martien Verdeuzeldonk, is zeer verheugd over de samenwerking met Fortis Bank: ?Binnen Kaboem proberen we in te spelen op de belevingswereld van de tweens, en daarbinnen willen we zoveel mogelijk datgene doen wat de tweens willen. Uiteraard altijd op een commercieel verantwoorde wijze en middels het partnership met Fortis Bank kunnen we daar nu samen met een sterke partner extra invulling aan geven?.

Maarten Roozekrans, directeur Marketing van Fortis Bank heeft hoge verwachtingen van de samenwerking met Kaboem: “De jeugd is voor ons een belangrijk segment, die groep willen we graag aan ons binden. Ook vinden wij dat we als bank de verantwoordelijkheid hebben om de jeugd goed te begeleiden op het gebied van financi?le zaken. Via het ‘Me & My Money eiland’ op Kaboem geven we daar invulling aan. De doelgroep 9-15 jarigen is moeilijk te bereiken, maar Kaboem is daarin ervaren en gespecialiseerd en heeft een kritische massa qua bereik. Kaboem.nl stelt ons ook in staat om doorlopend met de doelgroep te kunnen communiceren ?n naar hen te luisteren. We proberen dan ook op structurele wijze de doelgroep te geven wat ze wil, als partner in kaboem.nl ?n als bank”.

Bron:

http://www.persberichten.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!