Frans winkelcentrum personaliseert retail met bodyscan en iBeacon

21 mei 2014, 11:00

Het Franse Klépierre heeft voor haar winkelcentra een inspiration corridor ontwikkeld, waarin klanten op basis van een realtime bodyscan suggesties kunnen krijgen voor producten. Klépierre maakt gebruik van een bodyscan en -herkenning met een Kinect-camera en iBeacons om klanten naar de inspiration corridor te sturen en later de weg naar de retailers te laten vinden.

In een video toont Klépierre het proces. Hierbij koopt een klant een paar schoenen en loopt hij of zij langs een iBeacon-punt die in dit geval verwerkt is in een informatiebord. Via een notification op de telefoon wordt de klant geïnformeerd dat de inspiration corridor kan helpen om bijpassende kleding te vinden bij de schoenen de ze zojuist heeft gekocht.

De inspiration corridor is uitgevoerd met een infrarood Kinect-camera die gebruikt wordt om een scan en profiel te maken van de klant. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van QUIVIDI video-analysetools. Daarbij kan bepaald worden van welk geslacht de klant is, de haarkleur en het postuur worden gemeten en de leeftijd worden ingeschat. Zodra de analyse is voltooid, krijgt de klant op levensgrote LCD-touchscreens een aantal outfits te zien.

Shoppen wordt steeds persoonlijker

Het herkenningssysteem heeft daarbij een match gemaakt tussen de kenmerken van de klant en de producten die verkrijgbaar zijn bij de verschillende retailers in het winkelcentrum. De klant kan dit resultaat nog verder personaliseren of aanvullen door de barcodes van de zojuist gekochte producten te scannen. De voorgestelde outfits worden op basis van deze producten gefilterd, zodat er een nog persoonlijkere aanbieding kan worden gegeven.

Door de producten aan te raken, komen ze in de shopping-app te staan op een boodschappenlijstje. Zodra de klant de keuze van producten heeft gemaakt, wordt voor het boodschappenlijstje gebruikgemaakt van indoor-navigatie op basis van iBeacons om hem of haar naar de juiste winkels te begeleiden om de kleding te bekijken en passen.

Herkenning met offline cookie

De inspiration corridor geeft een blik in de toekomst hoe retail klanten steeds meer moet gaan inspireren om tot aankoop te komen. Alles draait om beleving. Dit soort installaties in ieder winkelcentrum of iedere winkel lijkt mij praktisch niet haalbaar. Ik verwacht veel meer dat dit naar ons ‘personal screen’ verhuist op de smartphone of tablet op basis van persoonlijke gegevens die klanten ingeven – dus zonder scan.

Het toepassen van iBeacons hierbij is handig, omdat het opgebouwde profiel en de route van de klant iedere volgende keer dat ze terugkomt in het winkelcentrum gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen of kortingen. iBeacon wordt daarbij gebruikt als een soort ‘offline cookie’ waarmee de klant doorlopend herkend kan worden. Daarmee kan de beleving van een winkelcentrum beter worden gepersonaliseerd en de klant verleid worden tot meer aankopen.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sandra

    Leuk, ik zie zeker een meerwaarde van ibeacons in de retail. Het is goed voor de ondernemer en bij het juiste gebruik is het zeker leuk voor de consument. Houd treatz.me in de gaten, ik kan er nog niet veel over vertellen maar wij hebben een interessante app ontwikkeld waarin iBeacons worden toegepast. En dat ‘made in’ Amsterdam 😉


    27 mei 2014 om 12:58
    Sandra

    Ik zie zeker de meerwaarde van het gebruik van ibeacons voor de retailer en voor de consument mits het op de juiste manier gebruikt wordt. De retailer is op zoek naar nieuwe mogelijkheden om potentiële klanten naar hun winkel te trekken, op deze manier lukt dat aardig lijkt mij. Bovenstaand voorbeeld is wellicht iets te overdreven maar we gaan wel deze richting op.


    27 mei 2014 om 14:18
    Michael

    Dit soort ideeën zijn innovatief en creatief. Hoewel er op deze manier natuurlijk veel rijen zullen staan, (tenzij mensen dit thuis kunnen doen?) zoals je al vermeld hebt. Ik geloof dat de xbox kinect zoiets al had gedemonstreerd in één van hun introductiefilmpjes. In de toekomst shoppen en passen in je eigen scherm thuis. Leuk interessant artikel en vast niet de laatste met betrekking tot deze technologie.


    1 september 2014 om 08:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!