Freelancerstarieven in marketing gaan door het dak

2 september 2021, 11:00

Ook losse professionals in Design & Multimedia en Website & Applicatie scherpen uurvergoeding stevig aan, onderlinge verschillen zijn groot

Onderzoek naar de tarieven van freelancers binnen een omvangrijke database van vraag en aanbod wijst uit dat bedrijven meer dan ooit de hulp van marketeers nodig hebben om hun bedrijf in deze turbulente tijd te laten renderen.

Fascinerend onderzoek en bijgaand persbericht vandaag van Hoofdkraan.nl, een platform voor ondernemers dat wordt gebruikt door bedrijven die op zoek zijn naar een freelance professional. Op het platform zijn volgens eigen zeggen meer dan 42.000 freelancers ingeschreven. Volgens het bedrijf wijst zijn jaarlijks Tarievenonderzoek (waarbij alle offertes binnen het platform zijn vergeleken) in het algemeen op aantrekkende tarieven van freelancers, maar bínnen de verschillende takken van zakelijke dienstverlening springen marketing- en communicatiefreelancers er echt uit. Branches die bovengemiddeld scoren zijn Marketing & Communicatie (+11 procent) en Financieel & Administratie (+13 procent).

Niels Goossens van Hoofdkraan: “Bedrijven hebben meer dan ooit de hulp van marketeers nodig om hun bedrijf in deze turbulente tijd te laten renderen. Financieel adviseurs spinnen garen bij de corona-steunmaatregelen voor bedrijven, die extra administratief werk met zich meebrengen.” Hij zegt in het algemeen blij te zijn met de resultaten van het onderzoek. “Mooi om te zien dat freelancers weer opkrabbelen na de moeizame periode in 2020. Ze lijken zich goed te revancheren en de draad weer op te pakken.”

Alleen de Management en Organisatie-adviseurs springen eruit met een tariefdaling en leveren 14 procent in. Daar kun je van alles bij bedenken (grote strategische reorganisatieprojecten lopen af, maar het kan er ook op wijzen dat er veel mensen worden aangenomen, waardoor er per saldo minder vraag naar freelancers overblijft – we bedenken maar wat)

De onderzoekers trokken ook vergelijkingen tussen regio’s, steden en daarbij weer een inschatting van de snelheid waarmee tarieven stijgen. Daaruit lees je af dat de Amsterdamse freelancer het meest vraagt.

Niet alleen in de randstad, maar ook in de provincie stijgt het uurtarief van freelancers. Wanneer je provincies met elkaar vergelijkt ligt het gemiddeld uurtarief opvallend hoog in de bovenste helft van het land. In Flevoland wordt zelf een stijging gemeten van 14% ten opzichte van 2020. In het noorden van het land vragen de Friezen het hoogste uurtarief (51 euro). Limburg blijft achter bij het landelijk gemiddelde en noteert zelf een kleine daling (-1 procent), met een gemiddeld uurtarief van 42 euro. Brabant, Noord-Holland en Zuid-Holland ontlopen elkaar nauwelijks met resp. 46, 47 en 46 euro per uur.

Tarieven voor online marketeers specifiek harder gaan dan de rest

Interessant aan de uitsplitsing is dat verschillende ‘niet-marketing’-sectoren feitelijk ook weer veel professionals uit de industrie duiden. Zo stijgen de gemiddelde tarieven van professionals in Design & Multimedia met zes procent, trekken de Website & Applicatie-bouwers met vijf procent aan en staan de letterknechten van tekst en vertaling – die toch al het laagste tarief van alle onderzochte sectoren vragen/ontvangen – op de nullijn. Die specialismen binnen beroepsgroepen zijn door Hoofdkraan ook weer uitgesplitst en daarbij zijn de meest afwijkende beroepen los gezet.

Dat illustreert in één oogopslag dat de tarieven voor online marketeers specifiek harder gaan dan de rest van de beroepsgroep, dat binnen de tekstschrijven vooral verminderde vraag ontstond naar bloggers en creatieve schrijvers en dat onder de site en appbouwers weer specifiek vraag ontstaat naar WordPress- en E-commerce.

We namen nog even contact op met Goossens voor antwoord op de vraag: is de stijging onder marketeers het gevolg van van een enorm aantrekkende vraag naar specialisten (er is bijvoorbeeld veel vraag naar data-analisten onder marketeers)? Corporates zijn/waren geneigd dat te insourcen, maar als die mensen domweg niet te vinden zijn gaan ze misschien externen inhuren. Hij geeft aan voor specifiek data-analisten te weinig data te hebben om een wezenlijke uitspraak te kunnen doen. “Maar als ik je vraag wat breder trek, zien wij wel degelijk een groeiende vraag naar marketeers met specifieke skills. We werken bijvoorbeeld veel met start-ups en startende ondernemers en zelfs zij beginnen al vanaf dag één met het opsplitsen van hun marketingactiviteiten. Denk aan SEO, SEA, SMM, CRO en dergelijke. De tijd is voorbij dat daar één ‘marketeer’ voor werd aangetrokken. Ze erkennen inmiddels dat dit echt specialistische vakgebieden zijn geworden.”

60 procent is van plan het uurtarief in 2022 verder te verhogen

De onderzoekers verrichten ook onderzoek ónder freelancers. Die zijn volgens Hoofdkraan over het algemeen positief gestemd over de nabije toekomst, zo wijst een rondvraag onder de leden van Hoofdkraan uit. Ruim 75 procent van de ondervraagden heeft het gevoel dat de coronacrisis voor hen op dit moment minder invloed heeft op hun financiële situatie dan een jaar geleden. 60 procent geeft aan van plan te zijn om hun uurtarief in 2022 (verder) te gaan verhogen: “Daarnaast is het aanhoudende personeelstekort reden voor freelancers om hun concurrentiepositie te verstevigen. Dat is echter sterk afhankelijk van de sector waarin zij actief zijn. Freelancers in de eventbranche hebben namelijk nog steeds veel moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Met de aanhoudende corona-maatregelen zal dit voorlopig nog wel even zo blijven”, sombert het platform.

Het volledige onderzoek is terug te vinden op de site van Hoofdkraan.nl.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

1 Reactie

    Nathan Veenstra

    Lekker hoor, Hoofdkraan als bron. Sorry, maar Hoofdkraan is verre van representatief voor de markt. Dit soort marktplaatsen voor “freelancers” is een omgeving voor prijzenkopers. Dus prijzen op dit soort platformen mag je met meer dan 1 korrel zout nemen. Ga gerust uit van ten minste 50% meer, zelfs met gemak tot zo’n 100% meer dan wat hier staat.

    Een beetje (ervaren) professional heeft een uurtarief dat start bij 65,- en dat loopt met gemak op tot 150,-. Een gemiddeld uurtarief komt hiermee eerder op 70-90 euro dan deze nogal magere 40-50 euro.


    21 september 2021 om 13:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!