“Fuck fast fashion, lang leve tweedehands”
Interview met Thijs Verheul van United Wardrobe
“Fuck fast fashion” is het motto van Thijs Verheul, medeoprichter van online marktplaats voor tweedehands kleding United Wardrobe. “Het is triest dat er nog steeds zo massaal gekozen wordt voor goedkope – niet duurzame – kleding”. In gesprek met Verheul over de ontwikkelingen binnen de kledingmarkt.
Thijs Verheuls online kledingplatform United Wardrobe biedt kopers en verkopers ruimte om te handelen in tweedehands kleding. Hij zegt volledig te staan achter de filosofie van het dragen van tweedehands kleding. “Ik vind dat 50 procent van de kleding van alle mensen tweedehands zou moeten zijn.” Hij hoopt dat dit in 2025 het geval is.
Grootste kledingkast ter wereld
Om dit te bewerkstelligen startte hij samen met Sjuul Berden tijdens zijn studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen aan de Wageningen Universiteit in 2013 met United Wardrobe. Hun droom? De grootste kledingkast ter wereld worden. De marktplaats voor tweedehands kleding telt inmiddels vier miljoen leden in Europa, maandelijks worden er ongeveer 100.000 kledingstukken verhandeld. Inmiddels werken er 40 fte bij United Wardrobe.
“Het is zo jammer dat mensen massaal voor niet-duurzame kleding gaan”, zegt Verheul, doelend op de mensen die bij winkelketens als Primark shoppen. “Mijn opa zei altijd, goedkoop is duurkoop.”
Is het oprechte ergernis of marketingtaal van Verheul? Nee, hij meent het echt. “Zelf draag ik alleen maar tweedehands.” Van Verheul hoeft niet iedereen alleen maar tweedehands te dragen, maar meer zou welkom zijn.
“Het Ticketswap-model moet toch ook voor kleding kunnen?”
Commissie van 10 procent
Hoe ziet het businessmodel eruit waarmee United Wardrobe werkt? De grote inspiratiebron van Verheul en Berden is TicketSwap, de site waar mensen zelf hun concertkaarten aan anderen kunnen verkopen. Verheul: “Ik dacht: dat TicketSwap-model moet toch ook voor kleding kunnen? We wilden een marktplaats creëren.”
United Wardrobe vraagt voor elke verkoop 10 procent commissie. Dus als iemand zijn sneakers voor 100 euro verkoopt, ontvangt hij bij verkoop 90 euro. De koper betaalt de verzend- en administratiekosten. “Het is no cure no pay”, zegt Verheul.
Vrouwen en moeders
Wie zijn die ‘leden’, die consumenten die op de marktplaats hun tweedehands kleding verkopen? Verheul: “Het zijn voornamelijk jonge vrouwen en moeders.” Volgens hem interacteren vrouwen 60-70 procent meer dan mannen op het platform. “Vrouwen zijn meer bezig met het kijken naar anderen en op zoek naar inspiratie.” Aan hen wordt dan ook het grootste deel van het marketingbudget besteed.
Het hele interview met Thijs Verheul zie je hier:
Interessante analyse van PSL_2020 🙂