Ga internationaal! 14 specialisten geven 5 adviezen voor een succesvolle videostrategie
14 Nederlandse toppers op het gebied van online video en digitale televisie laten hun licht schijnen over trends en ontwikkelingen. Wat moeten partijen doen die nu met video of digitale televisie willen beginnen? 5 adviezen, gedestilleerd uit de interviews die Fast Moving Targets deed voor het Mediapark Jaarcongres van Immovator.
Geīnterviewden
Stef van der Ziel (Jetstream), Werner Vogels (Amazon), Robert Rutten (BravaNL), Thomas van de Weerd (Pathé Thuis), Colin Ellis (WappZapp), Alex Terpstra (Civolution), Jeroen Doucet (ExMachina), Bas Welling (Wefilm), William Valkenburg (Wereldomroep), Donald Res (Cleeng), Jeroen Wijering (Longtail Video), Mark van de Crommert (remotely.tv), Ben van der Burg (Triple-IT) en Ruurd Bierman (Publieke Omroep).
1. Ga internationaal
In de tijd van schaarste moest je je op tv-gebied in eerste instantie op je eigen land richten. En als je daar succes had, kon je land voor land gaan uitrollen. Dat was duur en complex. Internet maakt alles anders. De grenzen zijn geopend. Dat betekent dat buitenlandse partijen zich rechtstreeks op de Nederlandse markt gaan richten. Van Apple tot YouTube tot Netflix, ze brengen mooie nieuwe waar onze apparaten binnen.
De democratisering van de techniek biedt ook voor Nederlanders internationaal mogelijkheden. Beperk je niet tot de landsgrenzen, maar ga inhoud of techniek maken waar ook buiten de grens interesse voor is. Een business opbouwen in alleen eigen land kan prima, maar doe jezelf niet tekort door je vooraf die belemmering op te leggen.
Dit is wat de specialisten zeggen …
2. Kies je niche
Massamedia verdwijnen niet. Ze veranderen wel. Als we bijvoorbeeld naar televisie kijken, dan is de focus steeds meer komen te liggen op live evenementen en programma’s waar de gedeelde ervaring bij voorop staat. Van sportevenementen tot talentenshows waar het leuk samen op stemmen is. Doelgroepprogramma’s hebben het in de loop der tijd steeds moeilijker op de reguliere zenders gekregen.
Is dat erg? Welnee, internet is technisch inmiddels zo goed, dat special interest communities prima online bediend kunnen worden. Ook met zenders of video-collecties. Waar de massamedia steeds algemener zijn geworden, is het voor het overige in een zwaar concurrerend wereld steeds belangrijker om te focussen op duidelijk afgebakende onderwerpen of goed te benoemen doelgroepen.
Dit is wat de specialisten zeggen …
3. Focus op kwaliteit
Bij YouTube komt er per minuut 100 uur aan video bij. Voor een groot deel deel door goedwillende liefhebbers gemaakte fimpjes. Soms heel waardevol, soms heel actueel, soms aandoenlijk. Meestal met de telefoon geschoten, doorgaans met onvaste hand.
Met dat materiaal is helemaal niks mis, maar in die overdaad opvallen doe je uiteindelijk met kwaliteit. Met laten zien dat je een verhaal goed kunt vertellen, dat je mensen met beeld bij de lurven kunt grijpen, dat je een film kan maken die langer boeit en op een groot scherm ook overeind blijft.
Want de kijkers hebben op verschillende platforms ook verschillende verwachtingen. De tablet zorgt dat mensen langer kijken als de kwaliteit ernaar is. Kastjes als de AppleTV maken dat video steeds vaker in dezelfde omgeving als gewone tv opduikt. En dus neemt het verwachtingspatroon toe.
Dit is wat de specialisten zeggen …
4. Start met een 2e scherm
Interactieve televisie is geen succes geworden. Op de eerste plaatst niet omdat de techniek een hinderpaal was. Digitale televisie is gek genoeg traag. En interactieve applicaties zijn complex en dus duur om te maken. Op de tweede plaats niet omdat televisies nog steeds een centrale plek in huiskamers innemen. En dat de ene kijker niet wil dat de ander zijn beleving verstoort.
De mobiel of de tablet zijn dan ook veel logischer want persoonlijker apparaten om de kijkers extra faciliteiten te bieden. Van communicatie tot extra inhoud tot diensen.
De mobiel zorgt voor een individueler aanpak. En dat is wat mensen willen. De combinatie van video met interactie gaat dan ook niet meer weg. Speel daar op in omdat het voor grotere betrokkenheid en grotere verdienmogelijkheden zorgt.
Dit is wat de specialisten zeggen …
5. Kies voor betaalde video
Spotify was een van de eerste diensten die liet zien: mensen willen wel degelijk betalen voor muziek. Ook als die muziek elders gratis te krijgen is. Als de collectie maar compleet is, de prijs goed voelt en het gemak groot is. De bereidheid tot betalen voor inhoud neemt toe. Dat bewijst internationaal bijvoorbeeld het succes van een dienst als Netflix.
Kies voor een gevarieerd aanbod. Laat mensen gratis een deel tot zich nemen. Ze moeten immers kennis kunnen nemen van de kwaliteit. Geef ze daarnaast de optie om per stuk te consumeren, een programma of serie te bekijken. Maar focus uiteindelijk op abonnees, de mensen die maandelijks een bedrag overmaken zijn je belangrijke constante.
Dit is wat de specialisten zeggen …
Dit is slechts een deel van het ‘levenswerk’ dat we recent over dit onderwerp hebben gemaakt! Dit zijn de hoofdlijnen. Zie hieronder het complete verhaal met alle interviews, links naar relevante video, e.d. Het is te bekijken en te downloaden. En … vertel het verder … we willen dat zoveel mogelijk mensen dit zien en lezen!
Credits afbeelding: Rantes (CC)