Gaat machine learning de recruitment-wereld veranderen?

30 oktober 2018, 14:00

Iedere werkgever zoekt naar het schaap met de vijf poten, die alleskunnende werknemer: een uitdaging voor veel organisaties en recruiters. Equalture zegt hier, met een onpartijdige screening- en matchingtool, een oplossing voor te hebben. Annemarie van Campen gaat in gesprek met Charlotte Melkert, co-founder van Equalture.

Charlotte Melkert startte, samen met tweelingzus Fleur, twee jaar geleden een eigen recruitmentbureau op. Ze constateerden dat veel organisaties worstelen met de sollicitatieprocedure. Met hun techbedrijf Equalture hebben zij nu een tool in huis waarmee bedrijven het complete cv van sollicitanten te zien krijgen, behálve de persoonlijke gegevens.

Matching zonder vooroordelen

“Equalture is een onbevooroordeelde, datagedreven screening- en matchingtool. We matchen kandidaten aan vacatures met behulp van data en machine learning. Om in de eerste ronde alle vooroordelen eruit te halen, anonimiseren we alle profielen: je ziet geen leeftijd, naam of geslacht. We zorgen ervoor dat data het optimale plaatje geeft van wie het best bij de functie past. Ik heb twee jaar lang een recruitmentbureau gehad. Daar is vanuit een tekortkoming het idee ontstaan om Equalture op te starten. Ik zag structureel bij de eerste ronde van het recruitmentproces – de screening en matching – dat er struggles ontstonden: Hoe weet ik als werkgever nu echt wat voor kandidaat ik zoek? Hoe zorg ik dat ik die kandidaat optimaal en hetzelfde beoordeel als andere kandidaten?”

Revolutionaire mix

“Equalture is aan te sluiten op de recruitment-software die als beschikbaar is: het is echt een add-on product. Wij vragen eenmalige kosten om te integreren met de software die het bedrijf al gebruikt, daarna wordt het een licentie die op maandelijkse of op jaarbasis betaald kan worden.”

“Matchingtools worden gecombineerd met het ‘blind hiring’-principe”

“We zijn niet revolutionair op alle vlakken, maar we hebben wel een mix van dingen gemaakt waarvan ik denk dat – wanneer je ze bij elkaar stopt – je heel veel problemen in één keer kan tackelen. Wat Equalture speciaal maakt, is dat wij twee concepten combineren die in de wereld nog niet gecombineerd zijn. Er zijn al wel veel bedrijven die screening- en matchingtools gebruiken en er zijn enkele bedrijven die het ‘blind hiring’-principe hanteren. Maar wat je nog niet eerder zag, is dat die twee concepten met elkaar gecombineerd werden.”

Anoniem solliciteren

“Ik hoop dat over tien jaar ‘blind hiring’, ofwel anoniem solliciteren, iets normaals is. En dat recruiters zich steeds meer laten leiden door data. Ik zeg niet dat recruiters volledig vervangen moeten worden, want een mens zal het uiteindelijke oordeel moeten geven. Maar ik zou het wel heel gaaf vinden als we steeds meer waarde gaan hechten aan data”, aldus Melkert.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!