Gaat Nederland de boot missen voor Internet 2.0?

23 februari 2005, 12:15

Gaat Nederland de boot missen voor 'internet 2.0'?

Vandaag verwijst Neville Hobson naar een artikel in Financial Times van Tom Foremski over de manier waarop weblogs en wiki’s binnen enkele jaren de businessdynamiek drastisch zullen veranderen. Weblogs en wiki’s worden volgens Foremski de killer applications van “internet 2.0”.

Opvallend daarbij is dat de Foremski niet de content maar de technologie achter de tools als meest interessant beschouwd:

Let me explain why I think these technologies are so groundbreaking. […] The content of blogs is not the interesting part – it is the underlying blogging software and its ability to automate the many tasks required to run a website. No technical skills are required of the writer, beyond being able to use a browser and the ability to type.

For less than $100, blogging software such as the popular Movable Type, from Six Apart, is a good enough replacement for online content management systems costing more than 1,000 times as much.

Recentelijk publiceerde Elise Bauer een overzicht van de actuele markt voor weblogtools. Deze markt kan worden opgedeeld in 4 segmenten waarbij de tools kunnen worden onderscheiden in betaald vs gratis en standalone vs hosted services (zie figuur). Het is duidelijk dat het inmiddels dringen is in de markt voor weblogtools en waar, naast relatief kleine spelers als web-log.nl en Pivot, Nederlandse partijen niet of nauwelijks een rol spelen.

Gaat Nederland de boot missen voor “internet 2.0” of zijn er wellicht Nederlandse partijen die (binnenkort) met verrassende weblog- of wikitools komen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

20 Reacties

    Anders

    Opvallend daarbij is dat de Foremski niet de content maar de technologie achter de tools als meest interessant beschouwt

    Inderdaad opvallend, omdat hij daarmee voorbij gaat aan de achterliggende reden en zich – zoals zovelen – blindstaart op huidige, beperkte technologieën.

    Wat er aan de hand is, is dat consumenten nu, voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid, massaal anderen kunnen bereiken. Publiceren op een massamedium is niet meer weggelegd voor degenen met veel geld, maar is nu toegankelijk voor een ieder.

    Tel daarbij op dat mensen, net als veel andere gewervelde wezens, uit zijn op status en waardering. Tot voorheen had je daar goede looks en een phatte scooter of een driedelig pa voor nodig, tegenwoordig kun je jezelf via internet in de kijker spelen. Het geeft iedereen, van jong tot oud, een enorme kick als je voor de eerste keer een reactie van een wildvreemde krijgt op je website. Een digitale adrenaline rush.

    Het besef dat je met weinig middelen een groot publiek kunt bereiken zal de komende jaren als de nieuwe drug werken. Zie GeenStijl, waar ze al twee jaar zwaar onder invloed zijn 😉 Consumer Generated Media (CGM) zal hand over hand toenemen, en het bedrijfsleven en de politiek zou er goed aan doen om te beseffen dat ze het publiek steeds minder kunnen controleren. Meer en meer informatie (waaronder veel onthullingen) zal via CGM naar buiten komen.

    Weblogs en Wiki’s zijn op dit moment de middelen die daarvoor gebruikt worden, maar ze hebben beide enorme beperkingen. Bij weblogs verdwijnen interessante dingen in het archief. Het verband tussen artikelen is vaak oppervlakkig. Bezoekers kunnen er niks anders mee dan een paar woorden bij tikken. Foto-reportages, downloads etc wordt voor veel blog-software al te moeilijk. Wiki’s hebben evengoed allerlei beperkingen.

    Beide zijn nu populair bij gebrek aan beter, en daarom zullen ze niet de killer applications worden van internet 2.0. Binnen de kortste keren worden nieuwe applicaties ontwikkeld waarmee de publicatie-behoeftige consument beter bediend zal worden.


    23 februari 2005 om 13:21
    henkjan

    Gaat Nederland de boot missen voor “internet 2.0” of zijn er wellicht Nederlandse partijen die (binnenkort) met verrassende weblog- of wikitools komen?

    << Verassend weet ik niet maar wel dat we veel energie steken in de uitbouw naar echt publishingplatform ook voor bv de zakelijke markt..

    Momenteel concentreren we ons op de fotoalbums om snel uit te breiden kwa installed base daar foto’s doelgroeploos zijn en iedereen daar in meer of mindere mate door getriggerd wordt.

    Ik heb het over : punt.nl


    23 februari 2005 om 13:25
    media

    @henkjan: heb uiteraard punt.nl ook op mijn lijst staan. Heb alleen geen idee hoe groot punt.nl nu is. Van een aantal andere blogservices ken ik deze overigens wel: BNN (ca 3200), gratisdagboeken (ca. 700) en blogeiland (ca. 600).

    @anders: nieuwe/betere publicatiesoftware die dan weer voor duizenden euro’s op de markt komen?


    23 februari 2005 om 13:32
    henkjan

    20.000 gebruikers.

    Begin maart komen daar 15.000 gebruikers van mijndomein.nl bij. Zoals je ziet is de look van mijndomein.nl al voorbereid op integratie..


    23 februari 2005 om 13:50
    henkjan

    Oh ja nu ik toch onbeschaamd bezig ben… We hebben een x percentage betalende webloggebruikers… Zij hebben oa de mogelijkheid de weblog volledig vormvrij in te richten. Ben heel blij dat zo een conversie in NL(!) dus mogelijk blijkt.


    23 februari 2005 om 13:54
    media

    Complimenten Henkjan, zijn indrukwekkende cijfers. Heb net ook weer eens mijn account bekeken en zie inderdaad dat je nu ook een goldpakket aanbiedt. Moet toch weer eens wat vaker kijken op punt.nl!


    23 februari 2005 om 14:02
    henkjan

    dank. We gaan keihard door en kritiek hoor ik heel graag!


    23 februari 2005 om 14:11
    Bob

    Over Pivot: Aangezien het volledig vrij is om te downloaden is het moeilijk om precies te tellen hoeveel mensen het momenteel daadwerkelijk gebruiken. Maar, een voorzichtige doch reële schatting is tussen de 2500 en 3000.

    Waar we met het programma zelf heenwillen is niet het blindelings toevoegen van functionaliteiten, maar ons meer richten op het maken van een platform dat eenvoudig is te integreren met andere tools (zoals wiki’s of fotoalbums), hetzij via open standaarden zoals Atom, of door anderen opzichzelfstaande extensies voor Pivot te laten schrijven.

    Met pivothosting (die in het diagrammetje in het vakje rechtsboven zou passen) wil ik me gaan richtne op betere profilering, en misschien onderzoeken of het loont om een meer gecentraliseerde versie van het systeem te ontwikkelen.


    23 februari 2005 om 14:16
    Bob

    De mensen die pivot gebruiken weten wel dat pivot een ‘laatste nieuws’ blokje heeft, dat door pivot wordt opgehaald van de pivotlog.net server. In de serverlogs van pivotlog.net zie ik dat dit bestand 18.000 keer is opgehaald door unieke ip-adressen. (dat zijn dus de ip-adressen van de servers waarop pivot staat, niet de ip-adressen van gebruikers).

    Ik denk dus dat ik mijn schatting iets naar boven moet bijstellen. 🙂


    23 februari 2005 om 15:44
    Anders

    @Marco – duizenden euro’s kostend? Welnee. Vrijwel alle nieuwe producten worden gelanceerd in het gratis-hosted gedeelte van je grafiek. Voor grote bedrijven is dat de manier om snel gebruikers aan zich te binden (MSN Spaces), voor kleine bedrijven is het een investering die zich na een tijdje terugbetaalt in de vorm van een miljoenenovername. Zolang uitgevers mooie producten weten te vernaggelen na overname, zal er altijd honger zijn naar nieuwe initiatieven 😉


    23 februari 2005 om 16:39
    evroekel

    @Anders & Marco. Movable Type is ook een goed voorbeeld van de lancering in gratis hosting stuk. MT is daar begonnen en sinds ik ergens maart vorig jaar verschoven naar het betaalde gedeelte linksboven. Eigenlijk niet volledig, want een zogenaamde personal license met volledige functionaliteit maar geen support is nog steeds gratis. En die support is met een beetje googlen ook te vinden.

    @Marco. Nederland hoeft niet de boot te missen met internet 2.0 ook al is er in het Nederlandse bedrijfsleven geen partij die iets op dit vlak ontwikkeld of met verrassende zaken komt. De software is slechts ‘de tool’, veel interessanter is wat het Nederlandse bedrijfsleven met deze tools gaat doen!


    23 februari 2005 om 17:27
    io italiano

    Is dit artikel toevallig ook ergens te vinden zonder registratie verplichtingen? Klinkt nml wel interessant.


    23 februari 2005 om 17:43
    media

    @io: Ik heb ‘slechts’ de diverse samenvattingen en reviews van het artikel gelezen dus kan je helaas niet helpen aan het artikel zelf. Wellicht een van de anderen die toegang hebben tot ft.com?

    @erik: Ik ben in de vraagstelling uitgegaan van het artikel in FT.com waar als uitgangspunt is genomen dat niet de content maar de tools het meest interessant zijn.


    23 februari 2005 om 19:23
    evroekel

    @IO: Misschien een open deur.. maar er is een 15 days free trail genoeg om het artikel even binnen te halen 😉


    23 februari 2005 om 19:30
    io italiano

    bedankt voor de reacties, maar de “open deur”, de 15 days free trail, bleek een gesloten deur te zijn omdat je eerst een abonnement moet afsluiten (die je binnen 15 dagen kunt cancellen…)

    Verder werkt inloggen niet omdat het artikel alleen beschikbaar is voor leden (helaas) ..

    Voor suggesties hou ik mij aanbevolen.


    24 februari 2005 om 07:43
    media

    Voor de statistieken (via nu.nl): “Bijna 80.000 mensen houden op web-log.nl een dagboek bij dat in de afgelopen twee maanden is bijgewerkt. Web-log.nl host naar eigen zeggen 60 procent van alle Nederlandstalige weblogs. Dagelijks openen 2500 bezoekers een nieuw dagboek op de site en daarvan blijven er op de langere termijn 1500 actief.”


    27 februari 2005 om 08:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!