Gat in de markt?

31 oktober 2005, 14:46

Kijkers die veelvuldig klagen over het feit dat Talpa geen overzicht geeft voor het voetbalprogramma ‘De Wedstrijden’ zullen niet opkijken van dit bericht wat ik vandaag aantrof op de website van de Telegraaf.

“Voetbalfans kunnen zich vanaf maandag abonneren op een nieuwe sms-dienst die waarschuwt wanneer Talpa de voetbalsamenvatting gaat uitzenden van de favoriete club van de sms-ontvanger. Twee particulieren zijn deze service, ‘TalpAlarm’ genaamd, begonnen ?om de zondagavond terug te veroveren op de commercie”.

Een loffelijk streven maar ik denk dat het veroveren van een paar extra euries een belangrijker motief is.

Enfin, sinds de voetbalsamenvattingen niet meer bij NOS Studio Sport, maar bij De Wedstrijden van Talpa zijn te zien, worden ze niet meer in een voorheen logische volgorde uitgezonden. Veel fans klagen daarover, omdat ze nu min of meer verplicht worden om de hele uitzending van negentig minuten uit te zitten. Fans van de grotere clubs kunnen zich opgeven door een sms te sturen naar 7111 met de tekst talpalarm gevolgd door de eerste drie letters van de club en daarna het woord ‘aan’. Vervolgens krijgen ze tijdens elk speelweekeinde een sms wanneer de samenvatting van die club begint. Zo’n tekstbericht kost telkens 70 eurocent. Als de dienst aanslaat worden ook andere clubs in het systeem opgenomen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Luc Franken

    Hoe lang duurt het voor Talpa zelf iets dergelijks gaat doen? Sowieso is het misschien niet super handig om de merknaam Ttalpa in de naam te gebruiken. Grote kans dat Talpa hier wat aan gaat doen.


    31 oktober 2005 om 15:35
    Berry

    …eentje uit het rijtje: ‘had ik dat maar bedacht’. Nu ja, dergelijke berichten stemmen een mens optimistisch over de Nederlandse ondernemingslust.


    31 oktober 2005 om 15:37
    VicKuP

    Ondernemingslust is helaas niet de enige benodigde competentie. Een bepaalde mate van realiteitszin is ook mooi meegenomen. En dat mis ik een beetje in dit plan. Want wie in deze on-demand wereld wil nu bericht ontvangen wanneer hij/zij iets zonder reclame kan gaan bekijken? Dat is toch de omgekeerde wereld?


    31 oktober 2005 om 18:28
    Anders

    Euhmm.. iedereen die geen Versatel heeft en dus niet on demand voetbal kan kijken?


    31 oktober 2005 om 18:35
    Kasper Katje

    VicKuP, hoeveel ‘doelloze’ smsdiensten zijn er al niet in onze ogen maar waar blijkbaar wel markt voor is omdat ze anders simpelweg geen bestansrecht hebben. Van het weer tot horoscoop en vaak ook nog dagelijks…kassa.


    31 oktober 2005 om 22:59
    Patrick de Laive

    Mijn mail adres is niet zichtbaar volgens mij. [email]patrick@tagnames.nl[/email] voor de goede orde


    1 november 2005 om 02:33
    Edward Sleijffers

    @Patrick. Vreemd dat er na jouw posting geen reacties meer zijn gekomen. Zou de animo zo laag zijn? Bij mij iig niet, ik werk graag mee aan dit experiment door mij aan te melden. Done.


    3 november 2005 om 14:42
    Marnix

    Talpalarm zal voor veel gebruikers helaas een grote teleurstelling blijken. SMS’jes worden serieel verstuurd , m.a.w. je kan maar een ontzettend kleine groep bereiken in 2 minuten , het zullen er maximaal 120 zijn. Technisch is hun plan totaal niet mogelijk, geloof me, ik heb een half jaar vooronderzoek verricht.

    Ik schat dat ze zo’n 30.000 aanmeldingen hebben gekregen , die betalen aanmeld en afmeldkosten. Ze kunnen die 30.000 klanten absoluut niet bereiken , en de winst is binnen.

    Eigenlijk te schandalig voor woorden !


    6 november 2005 om 20:47
    Marieke

    Dit is absoluten onzin wat Marnix hier zegt. Wij krijgen voor drie personen smsjes binnen, altijd op tijd, en wij betalen overigens geen 0,70 ct per bericht! Dat zou pas afzetterij zijn!


    21 juni 2006 om 09:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!