Gebruik van social media stagneert, online nieuwsconsumptie daalt #SMING14

16 december 2014, 06:00

ING publiceert SMING14, een onderzoek onder consumenten naar de rol, betrouwbaarheid en impact van social media

Net als in 2012 en 2013 gaf ING dit jaar opdracht om de impact van social media bij consumenten te onderzoeken. Het doel: het verkrijgen van inzicht in de rol, de betrouwbaarheid en de impact van social media. Het onderzoek, uitgevoerd door Social Embassy en Insites Consulting onder een representatieve groep van 1.510 consumenten, laat o.a. zien dat het gebruik van social media stagneert en dat het gebruik van online nieuwssites afneemt.

Een aantal van de uitkomsten van het onderzoek is terug te kijken in onderstaande video, eronder zijn ze per stuk verder uitgewerkt.

1. Gebruik social media gestagneerd

Anders dan menigeen wellicht verwacht, is het socialmediagebruik van consumenten in de periode van 2012 tot en met 2014 niet toegenomen, maar gestagneerd. Dat geldt voor vrijwel alle platformen. Van die platformen is Facebook veruit het meest gebruike platform met 71 procent van de respondenten.

2. Gebruik online nieuwssites afgenomen

Online nieuwssites zijn ook dit jaar de meest gebruikte platforms, ondanks een blijvende afname in gebruik: 52 procent van de mensen gebruiken ze wekelijks, tegen 56 procent in 2013 en 63 procent in 2012. Ook bij de websites van kranten, vooral populair onder volwassenen van 35 t/m 54 jaar, is een daling zichtbaar naar 50 procent (2013: 52 procent; 2012: 60 procent).

3. Apps belangrijk bij nieuwsconsumptie

Apps blijken een voorname rol te spelen bij nieuwsconsumptie: 42 procent van de mensen gebruiken deze wekelijks, 48 procent maandelijks. Daarbij gaat het vooral om jongeren (18 – 34 jaar), die met 55 procent de ouderen (29 procent) ondersneeuwen.

Besloten websites, zoals Blendle en De Correspondent, blijken nog niet heel veel gebruikt, want 91 procent van de respondenten zegt deze sites niet te raadplegen.

4. Nieuwsconsumptie via online en social media gestagneerd

66 procent van de consumenten komt minimaal wekelijks in aanraking met nieuwsberichten via online media; bij social media gaat het om 58 procent. Opvallender wellicht, is dat 25 procent van de mensen nooit in aanraking komen met nieuws via social media en 18 procent niet via online media.

5. Social media minst betrouwbaar bij nieuws & actualiteit

Als het gaat om betrouwbaarheid, zijn er nauwelijks veranderingen ten opzichte van vorige jaren: traditionele media scoren nog steeds het hoogst (4,9 op een schaal van 7), social media het laagst (3,8). Je leest dit via een online medium, een categorie die er tussenin scoort, dus of het voorgaande klopt, is maar de vraag…

Opvallend is dat nieuwssites zich onttrekken aan de categorie van online media, want deze behalen een even hoge score als traditionele media. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door de online fora en reviewsites die zijn opgenomen in de categorie online media en waarvan de betrouwbaarheid te wensen overlaat.

6. Informatieve televisie heeft meeste impact

Nieuws dat via informatieve televisieprogramma’s tot de mensen komt, heeft de meeste impact, gevolgd door nieuws in kranten. Deze media zijn 3,5 keer zo impactvol als nieuws via social media – een kleiner verschil dan vorig jaar, toen traditionele media nog 5 tot 6 keer zo impactvol werden beschouwd.

De impact van een medium is direct gerelateerd aan de betrouwbaarheid ervan: hoe hoger de betrouwbaarheid, hoe hoger de impact.

7. Impact van media blijft gelijk

Als het gaat om de impact op kennis, houding en gedrag, zijn er slechts kleine verschillen te bemerken ten opzichte van vorig jaar. Ook hier zijn nieuws-apps voor het eerst meegenomen in het onderzoek en net als bij betrouwbaarheid blijkt de impact ervan vergelijkbaar met die van online nieuwssites.

8. 1 op 3 mensen volgt nieuws actiever door social media

Als gevolg van social media volgen mensen nieuws actiever, praat men er vaker over en is men actiever in het delen van nieuws en actualiteiten en de eigen mening erover. Opvallend is dat men vaker offline over nieuws en actualiteiten praat door social media (42 procent), dan dat men dit online doet (38 procent).

9. Mediumtype bepaalt betrouwbaarheid & impact

Als onderdeel van het onderzoek is een experiment uitgevoerd om te achterhalen of het type medium waarlangs nieuws wordt geconsumeerd impact heeft. Daartoe werden dezelfde berichten via diverse mediumtypen getest. Daaruit bleek dat een nieuwsbericht via Twitter minder betrouwbaar en impactvol is dan hetzelfde nieuwsbericht via mobiele, traditionele of online media. Deze uitkomst klopt met de bevindingen van het onderzoek van vorig jaar, dat concludeerde dat berichten overtuigender en geloofwaardiger en meer impact hebben wanneer een toelichting gegeven wordt bij het bericht – die mogelijkheid ontbreekt bij een tweet.

10. Afzender bepaalt betrouwbaarheid & impact

Ook is een experiment gedaan om te bepalen in hoeverre de afzender de betrouwbaarheid en impact van berichtgeving beïnvloedt. Hierbij bleek dat tweets van afzenders NOS en Volkskrant het meest betrouwbaar werden gevonden, in tegenstelling tot een retweet met een citaat of een tweet via een share button, waarbij de profielfoto van de (onbekende) delende persoon zichtbaar is.

Rapport en infographic

De uitkomsten van het onderzoek zijn terug te lezen in het rapport en samengevat in onderstaande infographic.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!