Gebruikers vergelijkingssites tevreden
Meer dan drie kwart (77%) van de gebruikers van vergelijkingssites lukt het meestal om de prijzen te vergelijken van het product waar men interesse in heeft. Toch geeft een kwart (23%) aan dat dit soms ook niet lukt. In dergelijke gevallen verlaat een derde van de bezoekers (32%) de vergelijkingssite en surft naar een zoekmachine. Dit blijkt uit een recent onderzoek van RM Interactive onder 1.154 Nederlandse internetgebruikers. Een eerdere editie van het onderzoek is een jaar geleden uitgevoerd.
Bekendheid vergelijkingssites
De bekendheid van vergelijkingssites is in het afgelopen aanzienlijk toegenomen: momenteel kent drie kwart van alle internetgebruikers (75%) ??n of meer vergelijkingssites (2004: 68%).
Kieskeurig.nl verstevigt de positie als bekendste vergelijkingssite van Nederland: de helft (51%) van alle Nederlandse internetgebruikers heeft wel eens van de site gehoord (2004: 42%) . Verder is de bekendheid van Kelkoo.nl in het afgelopen jaar opvallend sterk gestegen: van 24% in 2004 naar 38%.
Bekendste vergelijkingssites:
1. kieskeurig.nl (51%; 2004: 42%; stijging: +9%)
2. vergelijk.nl (+7%)
2. kelkoo (+12%)
3. elcheapo (0%)
Kieskeurig.nl is wederom de meest gebruikte vergelijkingssite; gevolgd door kelkoo.nl en vergelijk.nl. Ondanks het succes van Google blijft de bekendheid van vergelijker Froogle onverminderd laag (3%; 2004: 2%).
Reden voor keuze
Uit het onderzoek blijkt verder dat internetgebruikers bij hun keuze voor een vergelijkingssite met name letten op de ergonomie van de site. De belangrijkste edenen om bepaalde vergelijkingssite te gebruiken:
1. duidelijke site
2. overzichtelijke site
3. zoekt binnen Nederlandse winkels
4. makkelijk in gebruik
5. levert beste resultaten
Bron: