Geen geheime formule, geen shortcut to succes, geen sterrenstof
Double digit groei. Exponentiële groei. Een growth mindset. Sluit je dan vandaag nog aan bij onze exclusieve groeiverdubbelaarscommunity!
Je kent het vast. Goeroes die gouden bergen beloven. Vroeger vaak in de vorm van een piramidespel, tegenwoordig promoten ze zichzelf vooral via online media. Dat kan verleidelijk zijn. Maar de essentie is vaak hetzelfde: vooral de zelfbenoemde goeroe verdient aan de adviezen.
Want ondernemen is geen one size fits all. Toch is er veel te leren over ondernemen. Jurist en marketeer Charlotte Meindersma schreef er een boek over: Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak.
“Ondernemen is zien wat iedereen ziet en daarmee doen wat niemand anders doet.”
Cor Stutterheim
Eerlijk ondernemen
Dit boek had ook Eerlijk ondernemen kunnen heten. De auteur is super transparant en eerlijk. Ze belooft geen gouden bergen, maar geeft concrete en praktische adviezen. Over je handelsnaam en rechtsvorm. En bijvoorbeeld ook over het bouwen van een team, het aantrekken van klanten en het bepalen van je prijs. Ze deelt haar visie, kennis en ervaring en verbreedt dat met die van 12 andere ondernemers die ze voor dit boek heeft geïnterviewd.
Meester in de Marketing
Is dit nu een ondernemersverhaal, marketingboek of gaat het vooral over de juridische aspecten van ondernemen? Eigenlijk gaat die boek over alle drie. Met haar eigen ondernemerservaring als impliciete rode draad, word de lezer geïnspireerd voor het zelfstandig ondernemerschap. De kern beschrijft op een laagdrempelige manier de kansen die je daarbij met marketing kunt creëren en bevat de belangrijkste juridische noodzakelijkheden.
“If you’re trying to create a company it’s like baking a cake. You have to have all the ingredients in the right proportion.”
Elon Musk
Voor wie?
Als iedere nieuwe ondernemer dit boek had gelezen was dit boek alleen voor starters geweest, maar ik weet zeker dat ook veel ondernemers die reeds langer actief zijn, wijzer van dit boek worden. Bijvoorbeeld door zich te realiseren wat ze allemaal nog niet of niet helemaal goed hebben geregeld en op welke manier ze met eerlijke marketing meer kunnen bereiken.
“Whether you think you can, or you think you can’t: you’re right.”
Henry Ford
Wanneer?
De vakantie kan een mooie periode zijn om na te denken over de toekomst van jezelf en je onderneming. Een regenachtige vakantiedag is genoeg om dit makkelijk leesbare boek uit te krijgen. Ervan te leren. Mocht je daarbij merken dat je zelf steeds vaker de doelgroep van online goeroes bent die je benaderen of willen overhalen om een (betere) ondernemer te worden, dan is het tijd om dit boek te kopen. Dat gaat je een hoop geld en desillusies schelen. En inspireert je ook nog eens om een eerlijkere marketeer en beter georganiseerde ondernemer te worden.
Boekrecensie: Écht ondernemen. Bemoei je met je eigen zaak
ISBN: 9789082329667
Jaar: 2021
Auteur: Charlotte Meindersma
Kernwoorden: Ondernemen, groei
Recensent: Wilco Verdoold, Register Marketeer