Geen mens weet wat het contentteam uitvreet

17 juni 2021, 10:30

‘Een Chief Content- of Chief Storytelling Officer zou uitkomst bieden’

Ongeveer dertig procent van de contentteams geeft aan dat de rest van de organisatie weet wat de taken van het contentteam zijn. Bij meer dan een kwart van de contentteams blijkt er geen goede samenwerking tussen het contentteam en de rest van de organisatie.

Tot die enigzins huiveringwekkende conclusie komt contentbureau Crossphase, dat onderzoek verrichtte onder zo’n 200 contentteams. 26 procent van die teams geeft aan dat er geen goede samenwerking is tussen het contentteam en de rest van de organisatie. Slechts dertig procent van de contentteams stelt dat het voor het hele bedrijf wél duidelijk is wat de taken van het contentteam zijn. Maarten Fokkelman, oprichter en eindbaas van het bureau: “Doordat niet bekend is wat de taken van een contentteam exact zijn, botst het vaker in de communicatie met andere afdelingen. Dat zorgt voor onnodige misverstanden en frustraties.”

“Veel contentafdelingen voelen zich niet gesteund door het hoger management”

Maar dat is volgens Fokkelman niet het enige probleem rond contentteams: bij veel bedrijven zijn contentafdelingen alleen een uitvoerende partij. “Daardoor is er niet altijd begrip voor hun werkprocessen, zoals de doorloopsnelheid voor het plaatsen van een publicatie. Men verwacht een bepaalde snelheid van publiceren, zonder dat er gekeken wordt naar de randvoorwaarden die daar tegenover staan. Ook dat maakt de samenwerking uitdagender dan nodig is.”

Op veel bijval of ondersteuning door de board hoeven de contentteams ook niet te rekenen. “Veel contentafdelingen voelen zich niet gesteund door het hoger management. Dat komt deels omdat die met andere KPI’s dan het team zelf werken en daardoor niet altijd dezelfde koers varen. Maar het komt ook doordat de benodigde kennis bij de directie ontbreekt. In de meeste gevallen moet het belang van SEO of een nieuw softwaresysteem nog uitgelegd worden”, aldus de Crossphase-CEO.

Chief Story Telling

Doordat er op C-level weinig kennis van contentcreatie, -management, – strategie en dergelijke is, laten organisaties kansen onbenut om een voorsprong te nemen op de concurrentie. “Een Chief Content- of Chief Storytelling Officer zou uitkomst bieden. Die fungeert als ambassadeur van de contentteams en kan ervoor zorgen dat er meer kennis over digitale content en de digitale transformatie ontstaat in de boardroom. Een rondkijk op LinkedIn laat zien dat er nog een wereld te winnen is. Er zijn niet meer dan twintig Chief Content- en Storytelling Officers in Nederland.”

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

1 Reactie

    Martijn Rondel

    Heel erg herkenbaar en ook niet heel gek. Veel mensen die plat gezegd op de werkvloer staan hebben de hele transitie naar online wel meegemaakt en tegelijkertijd hebben ze er ook geen kaas van gegeten. Als storytellers kunnen we ze daarin meenemen en hopelijk komt er dan meer draagvlak voor de content creators.

    Chief Storytelling klinkt wel als een gave titel 🙂


    29 juli 2021 om 10:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!