Geen alcohol, wel porno op jongerenzenders
Op de tv-zenders MTV, TMF, Nickelodeon, Jetix en The Box mogen geen alcoholreclames meer worden uitgezonden. Dit heeft de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) bepaald naar aanleiding van een onderzoek waarin wordt gekeken naar de groep kijkers en luisteraars die een zender trekt.
Volgens het onderzoek, uitgevoerd door Intomart GfK, trekken de bovengenoemde TV-zenders meer dan 25% minderjarigen, waardoor ze door STIVA als jongerenzenders worden aangemerkt. Geen van de beoordeelde radiostations kwam als jongerenzender uit de bus.
De producenten en importeurs van alcoholhoudende drank in Nederland onderschrijven sinds 1990 de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. Een schending van het vandaag uitgevaardigde verbod zal worden gezien als overtreding van deze reclamecode, wat tot een boete zal leiden voor de overtreder.
Geen bier, wel porno?
Bij het verbod krijg ik persoonlijk een beetje dubbel gevoel. Tot mijn verbazing zag ik namelijks onlangs ranzige 0900-reclames langskomen op TMF. Die vind ik op zenders als SBS6 en RTL5 al mateloos irritant, maar wat die op een jongerenzender te zoeken hebben is me een raadsel. Nou ben ik niet zo’n grote TMF-kijker, maar was dit eenmalig of zoekt TMF het tegenwoordig structureel in de sex-hoek om aan inkomsten te komen?
De alcoholproducenten hebben een convenant/code, de porno-adverteerders niet. Misschien wordt het tijd dat de TV-exploitanten iets gaan afspreken m.b.t. die 0900-commercials. Deze commercials worden veelal op basis van respons afgerekend, dus hoe meer commercials je ziet, hoe groter de respons is geweest in voorbije ‘campagnes’. De adverteerder wordt er beter van, maar de TV-exploitanten ook.