Geheimzinnigheid rond toegankelijkheidskeurmerk

8 oktober 2004, 12:49

Er is sinds vandaag een nieuw keurmerk voor toegankelijke websites: DrempelVrij.nl, zo vermeldden onder andere Nu.nl en de Telegraaf vanochtend. Maar was er niet al een ander initiatief: Drempelsweg? Drempelvrij.nl zwijgt daarover, vreemd genoeg, in alle talen. Bij DrempelsWeg is weer geen woord te vinden over Drempelvrij. Maar het is wel een initiatief van hetzelfde bureau.

Stichting Waarmerk drempelvrij.nl introduceert de kwaliteitsregeling vandaag tijdens het Festival van de Toegankelijkheid, dat in Amsterdam wordt gehouden. Opdrachtgever van dit keurmerk is het Landelijk Bureau Toegankelijkheid. De relatie met dit bureau wordt echter verzwegen op de site van Drempelvrij.nl, waarom evenmin ook maar een letter te vinden over Drempelsweg. Op de site van Drempelsweg weer geen woord over DrempelVrij. Diverse media raken daarover in verwarring:

Overigens is de Stichting Drempelvrij niet de enige in Nederland die zich bezighoudt met de toegankelijkheid van websites. Ook ‘Drempels Weg’, een project van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid maakt zich hier sterk voor.

Dat krijg je natuurlijk met al dat geheimzinnige gedoe. In de praktijk, namelijk, zit het Landelijk Bureau Toegankelijkheid achter zowel DrempelsWeg en DrempelVrij, en schijnt het dat het Drempelvrij-keurmerk de DrempelsWeg-toets gaat vervangen.

Waar alle geheimzinnigheid goed voor is, wordt niet duidelijk. Het Landelijk Bureau Toegankelijkheid was niet bereikbaar voor commentaar: “Iedereen zit op het festival, meneer”. Wellicht dat daar iemand rondloopt die ze er op wijst dat ook duidelijkheid onder toegankelijkheid valt.

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Als het waar is inderdaad een vreemde gang van zaken. Maar hoe weet je dat hier dezelfde organisatie achter zit? Ik zie dat er twee verschillende eigenaren zijn voor de betreffende domeinnamen.

    drempelsweg.nl:

    Nieuwe Media Groep

    Hengeveldstraat 29

    3572 KH UTRECHT

    Netherlands

    drempelvrij.nl

    Stichting Bartimeus Accessibility

    Utrechtseweg 84

    3702 AD ZEIST

    Netherlands

    Wat mij wel verbaasd is het domein van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid. Waarom is dat een subdirectory van holland.com? Een website voor toerisme. Ik zie de relatie niet!?


    8 oktober 2004 om 15:41
    media

    Maar het adres in Maarssen is van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid; de organisatie die het keurmerk uitgeeft toch? Ik ben lost!


    8 oktober 2004 om 16:02
    Jan

    Ik heb een bekende die bij het LBT werkt. Ik zal kijken of ik de raadsels kan oplossen.


    9 oktober 2004 om 08:38
    Bas van der Weerd

    Ik heb altijd al het idee gehad dat er aan drempelsweg.nl een erg commercieel tintje zat….


    10 oktober 2004 om 17:36
    Anders

    Daar heeft het inderdaad alle schijn van. DrempelsWeg is in 2001 gestart door het Ministerie van VWS, en sinds april 2002 zwaait het Landelijk Bureau Toegankelijkheid de scepter. Best kans dat die door Balkenende’s bezuinigingen elders geldbronnen vandaan moeten halen, maar waarom doen ze dan zo geheimzinnig?

    Neem nou drempelvrij.nl, dat zegt dat sites aangemeld kunnen worden voor keuring. Nergens staat vermeld hoe dat moet gebeuren, noch wat het kost. Dat het geld gaat kosten lijkt welhaast onvermijdelijk, met een halfjaarlijkse controle en bijbehorende rapportages die men zegt uit te gaan voeren.

    Vreemde bedoeling allemaal.


    10 oktober 2004 om 21:44
    Anders

    Ik heb zojuist telefonisch met Sander gesproken, en hij heeft mij met succes duidelijk weten te maken dat er, zoals hij hierboven al aangeeft, weinig geheimzinnigs aan blijkt te zijn.

    Ik ben wel benieuwd naar de nadere invulling van DrempelsVrij (o.a. invulling van het bestuur, de procedures, kosten en dergelijke).


    11 oktober 2004 om 12:19
    media

    Gelukkig weer een probleem opgelost!

    Wat ik me wel afvraag, waarom vandaag pas het bericht op de website van drempelsweg.nl? Toch niet omdat hier… Nee, natuurlijk niet. Sander, dank voor de update over het keurmerk!


    11 oktober 2004 om 12:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!