Zo bespaar je geld op online advertising

Zo bespaar je geld op online advertising

De afgelopen maanden heeft de retail veel te verduren gehad. Covid-19 hakte er keihard in en dit heeft veel gevolgen voor iedereen. Als retailer probeer je zo goed mogelijk met deze unieke situatie omspringen. Je bent de afgelopen maanden doorgekomen en online wil je graag weer stappen maken in de juiste richting. Met online advertising heb je een belangrijk kanaal om de eerste stappen te zetten. Maar het budget is beperkt en je bent op zoek naar concrete stappen om dit optimaal te benutten. Daarom delen we een aantal tips en tricks om geld te besparen op online advertising.

Bodaanpassingen op desktop, mobile en tablet

Afhankelijk van de producten die je verkoopt is waarschijnlijk een groot verschil te merken in je advertenties op mobiel versus desktop. Presteren je advertenties veel beter op mobiele apparaten en krijg je hier beduidend meer sales op dan via desktop?

bodaanpassingen

Dan is het zonde dat je niet meer budget besteedt aan adverteren op mobiel in plaats van adverteren op desktop.

Uitsluitingszoekwoorden

De nummer één budgetverslinder bij online advertising: niet relevante zoekwoorden. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je budget op gaat aan zoekwoorden die je helemaal niks opleveren. Als retailer weet je zeer goed welke producten voor jou interessant zijn. Het is zonde als er dan geadverteerd wordt op niet relevante zoekwoorden.

Voorbeeld: als fietsenwebshop op ‘elektrische fiets’ adverteren terwijl je die niet verkoopt.

Je kunt dit voorkomen door uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan je campagnes. Met behulp van een big data-analyse is het mogelijk om op grote schaal woorden te identificeren die je geld kosten, maar niks opleveren. Met behulp van KPI’s kun je de analyse zelfs uitbreiden en bepalen welke woorden je nog meer wilt uitsluiten, denk aan:

  • Zoekwoorden met 0 conversies + minimaal 100 klikken = uitsluiten
  • Zoekwoorden waarbij de kosten hoger zijn dan de conversie waarde = uitsluiten

In deze vijfdelige reeks lees je hoe je geld kan besparen en het rendement kan vergroten met Google Ads.

Geschatte biedingen

Als je een campagne managet, dan is het belangrijk om de juiste inschattingen te maken wat betreft het budget. Wat kan helpen om je budget zo efficiënt mogelijk in te zetten, is te kijken naar de geschatte biedingen voor posities van de advertenties. Denk aan:

  • Kosten voor een advertentie op de eerste positie
  • Kosten voor een advertentie bij de eerste drie, vier posities
  • Kosten voor een advertentie op de eerste pagina

Met deze schattingen is het mogelijk om een goed inzicht te krijgen in de kosten van het adverteren op bepaalde zoekwoorden.

In combinatie met een analyse waarmee je goed presterende zoekwoorden identificeert, is het interessant om meer budget te steken in het hoog adverteren van deze zoekwoorden. Het budget dat je bespaart met het identificeren van niet relevante zoekwoorden kun je bijvoorbeeld weer goed herinvesteren in deze zoekwoorden. Met behulp van een big data-analyse kun je tot zeer interessante inzichten komen omtrent biedingen, rendement en zoekwoordprestaties. 

big data analyse

Lokaal adverteren

Als retailer ben je vaak in een bepaalde regio actief. Stel dat je in de regio Utrecht actief bent. Het is dan verstandig om te kijken waar je advertenties worden getoond. Het heeft geen zin om je advertenties te tonen in Groningen of Limburg. Je campagnes staan standaard op heel Nederland ingesteld.

Kwaliteitsscore

Als je adverteert in Google Ads, dan heb je te maken met de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is een beoordeling die Google geeft aan de zoekwoorden waarop je adverteert. Deze score reflecteert de prestaties van de advertenties op deze zoekwoorden. Hiervoor gebruikt het drie factoren:

  • Verwachte CTR (Click Through Rate/doorklikpercentage)
  • Advertentie-relevantie
  • Landingspagina-ervaring

Een hoge kwaliteitsscore betekent lagere kosten per klik en betere posities voor je advertenties. Oftewel een betere kwaliteitsscore betekent lager kosten én betere zichtbaarheid van je advertenties.

De kwaliteitsscore kun je op de volgende manier verbeteren:

  • Zorg dat de zoekwoorden zeer specifiek zijn voor de advertentiegroep
  • Verwijder en sluit ongewenste en niet relevante zoekwoorden uit
  • Zorg dat de content op de landingspagina relevant is voor de advertentie
  • Zorg voor een goede bezoekerservaring op de pagina
  • Verbeter de paginasnelheid
  • Schrijf goede ‘Call to Action’-teksten

Automatisch bieden

Met Google Ads heb je een mogelijkheid tot automatisch bieden. Dit is een functie die Google veel pusht. Waarom? Omdat dit veel geld oplevert. Voor Google. Het kost jou waarschijnlijk waardevol budget.

Met deze functie kies je in principe uit twee opties waarop het systeem moet focussen:

  • Het biedingssysteem focust zich op klikken
  • Het biedingssysteem focust zich op conversies

Zelf handmatig instellen

De kans is zeer groot dat automatisch bieden niet werkt. Je geeft Google eigenlijk een vrijbrief om je budget te besteden zoals zij willen. Zeker als je focust op klikken, dan doet Google alles om zoveel mogelijk klikken naar je website te genereren. Hierdoor zullen er veel niet relevante zoekwoorden worden getriggerd. Als je het zelf handmatig instelt, dan kan je de campagne veel beter inrichten.

Als er wordt gefocust op conversies, dan doet Google er alles aan om veel conversies te genereren. In principe klinkt dit goed. Maar dit betekent dat Google gaat bieden op hele dure zoekwoorden, hierdoor loopt het budget zeer snel leeg. Ook hier is het veel beter als je de campagne handmatig instelt.

Automatisch bieden is niet slecht, maar je geeft Google een vrijbrief om te doen met je budget wat het wil

Het is niet zo dat automatisch bieden slecht is, maar je geeft Google een vrijbrief om te doen met je budget wat het wil. Als je als retailer weer begint met online adverteren na de zware covid-19-periode wil je liever wat efficiënter met je budget omspringen.

Hoe nu verder?

Ga aan de slag met de tips en zorg ervoor dat je de online advertising activiteiten efficiënt inricht. Als retailer wil je bewust met je budget omgaan. Zeker in deze tijden. Ga niet op de automatische piloot, zorg dat je scherp op je campagnes blijft zitten.

Credits afbeelding: Max Pixel, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.