Geloofwaardigheid van advertenties
Bij ons op de hoek wordt binnenkort gestart met de bouw van een appartementencomplex. Dit weekend liep ik samen met mijn dochter van 7 jaar langs het bouwterrein waar inmiddels een groot billboard is geplaatst met een fraaie tekening van hoe het gaat worden. “Wordt best mooi” zei ik tegen mijn dochter waarop ze zonder na te denken reageerde “papa, je weet toch dat ze de foto’s altijd mooier maken dan in het echt.”
Daar sta je dan als marketeer, zelfs kinderen geloven je niet meer. Uit diverse onderzoeken blijkt dan ook dat consumenten advertenties nauwelijks nog serieus nemen. Desondanks worden er jaarlijks miljarden besteed aan het bedenken, produceren en verspreiden van zinloze advertenties.
Wanneer gaan marketeers en adverteerders nu eens inzien dat we in een nieuw tijdperk zijn aangekomen. Een tijdperk waarin de consument niet alles meer klakkeloos aanneemt en zich vooral laat leiden door de mening van andere consumenten (familie, vrienden en kennissen).
Betekent dit het einde van traditioneel adverteren? Absoluut niet! We zullen ook de komende jaren tv, radio en print nodig hebben om naamsbekendheid te kunnen opbouwen. Maar het imago en de voorkeurspositie zal op een andere manier moeten worden gerealiseerd. Internet zal daarin een steeds belangrijke rol gaan spelen.
Ik zou alle (traditionele) marketeers en adverteerders dan ook willen adviseren om de eerder genoemde presentaties van WOMMA Summit 2005 door te nemen. Ik was er nog niet eerder aan toegekomen dan dit weekend maar kan het iedereen aanraden!
Dank, hier kan ik heel veel mee 🙂
Citeren met bronvermelding is neem ik aan wel toegestaan?
Met bronvermelding mag je alles van marketingfacts gebruiken 😉