Georg Ell (Yammer): “Het gaat niet om technologie, maar om culturele verandering.”

24 augustus 2012, 09:29

Interview met Yammer’s EMEA General Manager

Met meer dan 5 miljoen gebruikers wereldwijd is Yammer een van de grootste spelers in de tak van enterprise social networking, beter bekend als interne social media. Tijd om even bij te praten met de half-Nederlandse Georg Ell, de EMEA General Manager van Yammer.

Een tijd geleden werd het Yammer On Tour-event gehouden in Amsterdam. Hoe kijk je daar op terug?

Het was een geweldig evenement, omdat er zo veel Yammer-gebruikers bij elkaar waren. Het was niet alleen leuk om te vertellen over Yammer, maar ook om zoveel input te krijgen van de mensen. Deze input is erg belangrijk voor ons. We leren zoveel tijdens dit soort sessies en gebruiken dat ook om onze gebruikers weer van dienst te zijn. Daarnaast was het geweldig om eens in Amsterdam te zijn. Sommige collega’s waren pas een week in dienst en gingen al naar Amsterdam. Dat was natuurlijk een mooie binnenkomer voor ze.

Kun je aangeven wat je allemaal geleerd hebt van je gebruikers?

Onze methode om software te ontwikkelen is helemaal gericht op feedback van gebruikers. Het freemium businessmodel, de cloud en de nieuwe technologie achter Yammer is fundamenteel voor hoe we feedback genereren. We hebben inmiddels meer dan 5 miljoen gebruikers. Door middel van A/B-testen kunnen we precies zien hoe gebruikers met nieuwe features omgaan en kunnen we bepalen wat wel werkt en wat niet. Daarnaast hebben we klanten die feedback geven via ons Yammer Customer Network en via onze Customer Success Managera.

Het verschil met andere bedrijven is dat deze vaak ontwikkelen naar aanleiding van de paar klanten die het hardste roepen. Wij combineren dit met de analyse van het gedrag van “stille gebruikers” en gebruiken al deze input om verder te ontwikkelen.

Nederland is een behoorlijke grote markt voor Yammer inmiddels. Kun je aangeven waar we staan qua gebruik?

Groot Brittannië en Nederland wisselen elkaar af qua aantal gebruikers. Dit zijn voor ons ook de twee grootste landen binnen Europa. Op dit moment is Nederland afgezet tegen de gehele bevolking hoger dan Groot Brittannië. Het interessante aan Nederland is dat het zo’n technologiegedreven cultuur is, waarin ook veel gedeeld wordt via de sociale networken. Mensen delen graag hun mening en ideeën.

Zie je andere delen binnen Europa of in de wereld waarin interne social media een vlucht neemt?

Scandinavië zit aardig in de lift qua gebruik, maar ook Duitsland, Spanje en Frankrijk groeien enorm. Italië begint nu ook. Ook het Midden-Oosten en Rusland, Oekraïne en Litouwen beginnen het ook te ontdekken. Dus ook buiten de EU beginnen we voet aan de grond te krijgen.

Jij focust je als EMEA General Manager volledig op Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Hoe ziet jouw week er op dit moment uit?

Gisteren zat ik nog bij een diner met enkele technologiebedrijven om te praten over de uitdagingen die voor ons liggen rondom community-vorming. Maar meestal ben ik in de weer met klanten. Daarnaast ben ik ook veel in contact met overheidsinstanties, van de week nog met de burgemeester van Londen. Ook waren er recent MP's (Ministers of Parlement) langsgekomen om te kijken wat wij hier doen. Yammer is een succesverhaal voor het Tech City Project.

Daarnaast hou ik me veel bezig met het coachen van medewerkers en met de recente overname van Microsoft. Ik focus me erop om de twee teams van Yammer en Microsoft zo effectief mogelijk samen te laten werken.

Sommige mensen zijn bang dat Microsoft de open sfeer en innovatie uit Yammer gaat halen. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Wij zijn gekocht door de Office-divisie van Microsoft, hetzelfde team dat Office 365 ontwikkelt, maar ook Sharepoint, Exchange, Lync. Veel klanten zijn blij met de overname, omdat ze zelf al veel Microsoft producten gebruiken. De producten kunnen elkaars sterke punten gebruiken. Geen feature overlap meer, maar een complete “gedachte” achter digitaal samenwerken. We zullen natuurlijk wel veel integratie zien met Microsoftproducten op korte termijn.

Maar wij blijven third-party support bieden, omdat wij Yammer als de sociale laag over businessapplicaties zien. We blijven iOS en Android steunen, maar ook bijvoorbeeld SAP. Dat zie je ook aan onze nieuwe summer release waarin we integreren met producten als Hootsuite en Kanjoya. Een van de redenen was dat Microsoft Yammer gekocht heeft, omdat we zo constant bezig zijn met innoveren.

Zijn er al producten van Microsoft waarin we Yammer terug gaan zien?

De deal is pas net rond, maar daar zijn we al wel mee bezig. Meer Sharepoint, meer CRM, meer Office en meer Skype en meer Active Directory-integratie. Ook integratie met Office 365, dat komt er zeker in. Natuurlijk komt er ook integratie met Windows 8. We zijn er hard mee bezig.

Waarom zouden bedrijven eigenlijk moeten investeren in enterprise social networking?

Om medewerkers te betrekken bij het werk, beter samenwerken binnen teams, het transformeren en efficienter maken van businessprocessen en het sociaal maken van je intranet. Het blijkt dat je sneller antwoorden krijgt op je vragen, medewerkers werken effectiever.

Hoe zie jij de toekomst van enterprise social networking, hoe gaat het werk veranderen?

Het zit enorm in de lift. Volgens Gartner zal in 2015 40% van de bedrijven een intern social netwerk hebben. Omdat het effectiever communiceren is tussen grote aantallen mensen, zullen meer en meer organisaties er gebruik van maken. Een voorbeeld is dat een CEO van een groot technologiebedrijf vragen van zijn medewerkers vanuit de hele wereld beantwoordt via Yammer.

Ook is het voor mensen die nieuw zijn binnen een bedrijf vaak lastig om snel in de workflow te komen. Als ze op Yammer inchecken kunnen ze precies zien wat er gebeurt binnen een bedrijf en wat de lopende zaken zijn. Ze kunnen het werk “zien gebeuren”.

De toekomst gaat niet om technologie, maar om culturele verandering. Management en leiders die transparanter communiceren. Mensen die gestimuleerd worden om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Je kunt ook hele coole analyses doen van de activiteit. Ook mobiel wordt steeds belangrijker voor social networking. Een voorbeeld: een grote vliegmaatschappij heeft 2.000 medewerkers een iPad gegeven als enige technologiemiddel om mee te communiceren.

Jullie hebben recent wat nieuwe features voor Yammer uitgebracht. Kun je daar iets meer over vertellen?

Dat is onze summer release. De nieuwe homepage die gecustomized is, mededelingen die op de homepage kunnen worden geplaatst, “trending files”, links naar belangrijke documenten. Sommige mensen zeggen al dat ze het als intranet-homepage gebruiken. De vernieuwde inbox is voor mij heel handig, omdat ik zo alle relevante discussies goed kan volgen. Relevantie is ontzettend belangrijk voor sociale netwerken.

Willen jullie het nieuwe intranet worden?

Sommige bedrijven gebruiken het wel zo, maar het ligt maar net aan de eisen en wensen van de organisatie. Je kan Yammer heel goed met Sharepoint gebruiken als intranet.

Jullie focussen steeds meer op online samenwerking. De technologie neemt ook daarin een vlucht. Veel organisatie hebben echter ook medewerkers die niet bekend zijn met social media.

Hierin dreigt dan een kloof tussen medewerkers te ontstaan. Hoe proberen jullie iedereen aan boord te houden?

Yammer en sociaal netwerken zouden voor iedereen moeten zijn. Zoveel informatie en ervaring zit in de hoofden van medewerkers. Junior, senior, uitvoerders, werkers, overal. Bijvoorbeeld in supermarkten zie je dat degenen die de schappen vullen eigenlijk heel veel directe “business intelligence” tot hun beschikking hebben.

Wij proberen daarom een zo eenvoudig mogelijk product te leveren waar iedereen mee kan werken. Door de eerder genoemde feedback proberen we het zo makkelijk mogelijk te maken. Maar Yammer is geen tool die vanuit zichzelf op magische wijze waarde oplevert. De organisatie moet uitzoeken hoe ze deze het beste kunnen inzetten. Onze Customer Success Managers zijn daar druk mee bezig. De voorbereidingen en de aanpak van de introductie van Yammer zijn daarom zeer belangrijk.

Heb je nog een praktijkvoorbeeld hoe Yammer ingezet is door bedrijven?

Een trainee van DHL plaatste regelmatig goede ideeën op Yammer. Het resultaat was dat hij door de CEO werd ingevlogen naar een board meeting om zijn ideeën te presenteren. Een andere organisatie die bezig was met transport in de UK nam contact met ons op om vrijwilligers met elkaar te verbinden, om bezoekersstromen voor de Olympische Spelen juist te begeleiden door de metronetwerken. In dit soort situaties met hoge druk of in crisissituaties bewijst Yammer z’n waarde. Deze mensen deden dit allemaal via hun mobiel.

Werken in de cloud schrikt nog steeds bedrijven af vanwege het gevoel dat ze geen controle hebben over hun informatie en de kans op hacks en virussen. Hoe houden jullie Yammer veilig en toch toegankelijk?

Dat is een zeer belangrijke vraag. Bij het introduceren van Yammer verplichten we om met de IT-afdeling te praten over de veiligheid, change management en de integratie van Yammer met andere IT-systemen. We kijken naar alle aspecten van veiligheid die je verwacht van een cloudservice-provider. We hebben ook een specifiek securityteam dat samen met de klant door alle veiligheidsaspecten kan lopen die voor die klant van belang zijn. We doen dat met bedrijven als Shell, Capgemini en AstraZeneca, die allemaal zeer belangrijke en gevoelige informatie hebben. We nemen het zeer serieus.

Daarnaast wil ik het ook hebben over dataprivacy, wat iets anders is dan security. Ik begrijp dat de Patriot Act de aandacht heeft in Nederland. We zien deze verhalen regelmatig verschijnen in de media en ze zijn niet altijd even realistisch. Meestal reageren we daar ook niet op. Maar in dit geval hoorden we dat een politicus deze vragen heeft gesteld. (Red: GroenLinks-Tweede Kamerlid Arjan El Fassed heeft onlangs aangegeven Kamervragen te gaan stellen over de Yammer.) Daarom hebben we besloten tot een reactie. De Patriot Act is een uitvloeisel van 11 september. De overheid van de VS of de veiligheidsdiensten kunnen een aanvraag doen voor toegang tot de informatie, maar dat moet via de rechter worden afgedwongen. Deze wet geldt niet alleen voor cloudproviders of alleen voor Yammer, maar voor elke organisatie die op welke manier dan ook aanwezig is in de VS, of wiens leden zelfs reizen naar de VS. Dus ook Microsoft, Apple, HP, RIM (Blackberry), Google. Veel mensen nemen stelling tegen de cloudcomputing, maar ik vraag hun terug: gebruik je een Blackberry? Gebruik je Microsoft? Je moet het dus een beetje in een perspectief zien.

Er zijn een paar concurrenten die alleen in hun thuisland opereren en de markt opgaan met een product waarvan ze kunnen zeggen dat ze geen last hebben van de Patriot Act. Dat is prima en ze gaan daar zeker van profiteren. Maar je kunt je afvragen: zullen ze zich nooit bezig gaan houden met de VS in de toekomst, de grootste markt voor enterprise software en zullen ze nooit naar de VS reizen?

De VS is trouwens niet de enige met zo’n soort wet, bijna elk land heeft dit. Nederland heeft het, Groot Brittanië, Brazilië. Dit gaat over terrorisme. We moeten niet ons hoofd in het zand steken en wegrennen van cloud computing. Ze moeten zelf beslissen natuurlijk, maar we zijn altijd beschikbaar om hierover te praten.

Het heeft misschien ook meer impact, omdat mensen het gevoel hebben dat hun intranet van buitenaf te benaderen is. Maar als ik een Blackberry heb, val ik dus ook onder de Patriot Act?

Het geldt voor alle bedrijven die een kantoor hebben in de VS, dus ja ook RIM, Capgemini, Microsoft.

Maar als het gebeurt, zal Yammer mij dan inlichten?

Tot nu toe is het nog nooit gebeurd, maar wij zullen altijd de klant inlichten als dit wettelijk kan. In uitzonderlijke gevallen kan dit niet, omdat we de wet moeten gehoorzamen.

Nog even over de integratie met Hootsuite, hoe gaat dit samenwerken met Yammer?

Ja, nu kun je via de Hootsuite-interface interacteren met Yammer en je externe social media netwerken. Nu kun je bijvoorbeeld de tweet van een klant doorposten naar Yammer via de Hootsuite-interface.

Wat is voor jou een succesvol Yammer-netwerk?

Voor mij is het belangrijkste dat klanten er echt waarde uit halen en dat Yammer is verweven met het werk van de mensen. Ze moeten hun werk sneller en beter kunnen doen. We houden ervan als senior management op Yammer zit. Dus als een helpdesk sneller de antwoorden op vragen naar boven krijgt. Of dat een marketingafdeling de salesafdeling beter opleidt of informeert, zodat de salesresultaten verbeteren. Dat is voor ons veel belangrijker dan de hoogte van de activiteit.

Als je veel activiteit wilt, kun je ook een pub openen op de onderste verdieping. Dan krijg je zeker weten veel activiteit, maar dat zegt niks over de business value.

Hoe meet je deze business value dan?

Daar kan onze Customer Success Manager mee helpen. Bij een vliegtuigmaatschappij wilden ze de feedback loop tussen de cabin crew en de cateringleverancier verlagen. Van een zesmaandelijkse feedback loop werd dit naar enkele dagen teruggebracht. Dat was voor hun toegevoegde waarde. Je kunt veel geld besparen als de juiste berichten bij de juiste mensen komen. Activiteit is een eerste stap in het meten van succes, maar het gaat vooral om het verbinden van de juiste mensen.

Als ik enthousiast ben, hoe moet ik starten?

Ga naar Yammer.com, log in met je werk-e-mailadres en start je netwerk. Op onze site vind je een hoop meer informatie. En als je vragen hebt of feedback, laat het ons weten!

Tim is gespecialiseerd in community management, sociale intranetten en interne social media. Werkt bij Presenter.nl en helpt organisaties met het slim inzetten van online samenwerkplatforms.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!