Gezocht: Visual Marketeer
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Gezocht M/V Visual Marketeer’ van Christoph Ruys.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Wat moet ik me voorstellen bij een ‘visual marketeer’? Een marketeer is mijns inziens een persoon die het vak marketing beheerst. Maar wat is dan een visual marketeer? Van een dergelijke specialisatie had ik nog niet eerder gehoord. Al nieuwsgierig waartoe dit zou leiden begon ik aan het boek ‘Gezocht M/V Visual Marketeer’ van Christoph Ruys.
De auteur stelt dat beelden veel krachtiger zijn dan tekst, iets wat ik gedeeltelijk onderschrijf. Bij een dergelijke bewering komt bij mij onmiddellijk de tekst ‘we try harder’ naar boven. Een tekst die sterker is dan welk beeld dan ook. Deze tekst gebruikte Avis om het verschil met de marktleider te duiden.
Beelden en zeker bewegende beelden zeggen meer dan duizend woorden, dát onderschrijf ik zeker, maar om daar nu gelijk een visual marketeer op te zetten? En de reden waarom dat dan een marketeer zou moeten zijn, kon ik uit het boek niet opmaken. In het laatste hoofdstuk komen wel enkele voorbeelden naar voren hoe je met beeld een behoefte scherper kunt krijgen, of zelfs latente behoeften kunt aanwakkeren. Zeker de moeite waard voor marketeers om dat te weten.
“De echte link naar marketing wordt maar zijdelings gemaakt”
Het boek zet heel gedegen alle verschillende vormen van beeld uiteen, van de traditionele foto tot aan virtual reality. Daarbij gaat de auteur uitvoerig in op de gebruiksmogelijkheden van deze technieken. De echte link naar marketing wordt maar zijdelings gemaakt en had van mij best wat zwaarder gemogen. Maar al met al is het een mooie verzameling wat je met beeld allemaal kunt doen. Het is een niet onbelangrijk onderdeel van je communicatie en helaas wordt de kracht hiervan nog vaak onderschat.
Het boek ‘Gezocht M/V Visual Marketeer’ is vlot geschreven en vele voorbeelden – met natuurlijk bijbehorende beelden – maken de tekst heel begrijpelijk. Het is een mooi boek voor wie het hele spectrum van mogelijkheden met beelden nog niet scherp op het netvlies heeft.
Terugkomend op die visual marketeer: eigenlijk is ‘visual marketeer’ een beetje een verkeerde vertaling, van zoiets wat we bij marketingcommunicatie een copywriter noemen. Die noemen we ook niet ‘copy marketeer’. Een visual marketeer dekt de lading niet.
Gezocht M/V Visual Marketeer
Auteur: Christoph Ruys
Uitgever: die Keure
ISBN: 978 90 4863 2831
Eerste druk: 2018
Kernwoorden: marketing, beeld, communicatie