Gifs zijn het perfecte format voor elke boodschap #TNWeurope
Adam Leibsohn is chief operating officer bij Giphy, een online database en zoekmachine voor gifs: iedereens favoriete afbeeldingsextensie. Gifs zijn overal: fora, 9gag werd er groot mee en ook de sociale netwerken hebben gifs inmiddels via auto-play een integraal onderdeel gemaakt van hun platformen. Ze zijn ontzettend deelbaar en daarom duiken ze steeds vaker op in campagnes en feeds van merken. Volgens Leibsohn zijn gifs de toekomst. Gifs hebben volgens hem een speciaal sausje dat ze deelbaar maakt. “Er komt een revolutie aan, en ja daar zijn gifs een onderdeel van.”
Zojuist is The Next Web 2016 gestart op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. Marketingfacts is er twee dagen bij en brengt verslag uit. De grand opening van de 11de editie was om 10:00 in de Gashouder en trapt af met de toekomst. Een 11-jarige toekomst genaamd Josephine welteverstaan. Zij is de klant van de toekomst, de gebruiker van de toekomst en de criticaster van de toekomst. En dat is het thema voor deze twee dagen: de toekomst. Ook Boris, co-founder van TNW, stond kort op stage en vertelde over de de historie van het event.
Media, gifs en populaire cultuur
Giphy timmert al een aantal jaar aan de weg om het gif-platform van het internet te worden. En dat lukt aardig. Ze begonnen met twee man en inmiddels werken er vijftig mensen en staan er kantoren in New York en Los Angeles. Het platform is groot: 150.000.000 unieke bezoekers per maand. Dat is niet onopgemerkt gebleven bij de gevestigde media. Inmiddels werkt Giphy samen met TV-studio’s, Hollywood, de grote Amerikaanse sportcompetities en nieuwsorganisaties.
Het grote doel is om zoeken naar content aan te passen aan de tijdsgeest: op beeld gericht en snel, mobiel informatie tot je nemen. Zoek bijvoorbeeld op het woord happy op Google web, Google image en Giphy en je zult zien, zegt Adam, dat Giphy het beste beeld biedt van wat ‘happy’ op dit moment in populaire cultuur betekent. Altijd in beweging en up to date. Bijvoorbeeld een plaatje van The Rock in een zwembad met twee puppy’s in zijn hand.
Serieuze vraag: gif or jif
We beginnen met de discussie over hoe je het nu eigenlijk uitspreekt: in 1987 ooit bedoelt als jif door de uitvinder, is de conclusie dat we het maar gewoon gif noemen. Het is immers inmiddels 2016. Volgens Adam zijn gifs het ultieme voorbeeld van de huidige verschuiving van woord naar beeld. En gifs kunnen alles: emoties vertalen, verhalen vertellen, brutaal zijn, informatief en vooral grappig. Inmiddels heeft Adam er zelf al een stuk of honderd gifs doorheen gejaagd in zijn presentatie. En bewijst daarmee zijn eigen gelijk: de bewegende beelden zijn een mooie aanvulling op z’n gesproken woorden.
Gifs gaan om HET moment
Gifs zijn short cuts naar het moment supreme: niet de hele video, maar alleen het hoogtepunt, niet de hele wedstrijd of samenvatting, maar alleen de winnende goal. Niet de hele nieuwsreportage, maar in vijf seconden waar het echt om gaat.
Snel krijgen wat je wilt, is de kracht van gifs. Gifs zijn de nieuwe emoji’s, aldus Adam. En een belangrijke reden daarvoor is dat visuele content beter aansluit bij hoe mensen informatie opslaan en er een gevoel aan toekennen. Dat maakt het meteen extra interessant voor merken en marketeers: met een gif krijg je snel je boodschap over en goed uitgewerkt blijft die nog hangen ook.
Het ultieme compressieformat
Gifs krijgen de boodschap dus snel en effectief over. Daarmee zijn het volgens Adam het perfecte visuele compressieformat om informatie snel en compact te delen.
Tot slot, drie dingen die ik meeneem uit het verhaal van Adam:
- Alles kan een gif zijn: gifs vatten de essentie van een verhaal in een loopje van vijf seconden
- Gifs zijn zo deelbaar om ze alles kunnen communiceren: van emotie tot een serieuze boodschap
- In een wereld waarin waarin we met foto’s, livestreaming en VR steeds meer van woord naar beeld bewegen, zijn gifs een extreem laagdrempelig format om mee te experimenteren.