Goed voornemen 2022: Noem SEO teksten geen SEO teksten meer

4 januari 2022, 14:00

Minder snoepen, meer sporten? Gooi het eens over een andere boeg dit jaar. Neem je voor om ‘SEO teksten’ geen ‘SEO teksten’ meer te noemen, en houd dat langer vol dan alleen in januari. Ben je ondernemer en maak je je hier nog schuldig aan? Maak je niet druk. Je hoeft heus geen vijftig burpees te doen als ‘SEO tekst’ wél over je lippen rolt. Er zijn geen consequenties aan verbonden, wel voordelen. Voordelen voor jezelf én voor Google. Dit is waarom.

SEO teksten bestaan niet

Bestaan niet? Bestáán níet?! Ja, dat staat haaks op wat SEO-optimalisatie tools tonen. Dat zit zo: SEO tekstschrijvers, copywriters, content marketeers – geef het beestje een naampje –schrijven voor de lezer, niet voor zoekmachines zoals Google.

Schrijf je volledig voor zoekmachines, dan is het net alsof je een blik ‘Surströmming’ opent. Je weet wel, die Zweeds gefermenteerde Oostzeeharing waarvan je haren overeind gaan staan – en dat is nog een milde reactie.

De lezer haakt af. Teksten die volledig voor zoekmachines geschreven zijn, zijn niet informatief, onduidelijk en staan bomvol spelfouten. ‘Stukadoor’ schrijf je met een ‘k’, niet met een ‘c’ – anders dan de zoekresultaten tonen. ‘Bakker Schoonhoven’ is niet de naam van het bedrijf, je potentiële klant is op zoek naar een bakker ín Schoonhoven. Voorkom verwarring!

SEO teksten zijn zó 2021

Hoe moet het dan wel? Hoe schrijf je steengoede teksten voor het web, teksten die Google verleiden om te ranken? Google wil dat informatie toegankelijk én bruikbaar is. Dat is samen te vatten in drie punten:

  1. C: content
  2. A: autoriteit
  3. T: techniek

Content

Tekst, video’s, grafieken, tabellen, infographics: alles dat op jouw website staat en als doel heeft om bezoekers te informeren, valt onder content. Daarin kun je uiteraard onderscheid maken in content die ‘King’ is en content waar je lezer niet zo blij van wordt. IJzersterke content moet:

  • Jouw doelgroep aanspreken
  • Informatief zijn
  • Grammaticaal correct zijn
  • Prettig leesbaar zijn
  • Deelbaar zijn

Autoriteit

Wil je opvallen in de digitale arena, dan moet je autoriteit uitstralen. Dat gaat over naamsbekendheid, vertrouwen en betrouwbaarheid. Je wordt (online) gezien als een autoriteit wanneer er over je geschreven wordt. Wil je de proef op de som nemen en je naamsbekendheid meten? Typ je merknaam in Google in. Dat doe je zo: “intext: “merknaam” – tussen dubbele aanhalingstekens.

Je online autoriteit kun je verbeteren door:

  • Pronk met je (jarenlange) ervaring
  • Toon belangrijke functietitels op je site
  • Deel samenwerkingen; voor welke titels heb je gewerkt?
  • Deel reviews van (tevreden) klanten

Digitale mond-tot-mondreclame

Het is niet alleen belangrijk dat je genoemd wordt, dat er over je geschreven wordt, maar ook het aantal backlinks naar je site is belangrijk. Héél belangrijk: dit ziet Google als de belangrijkste graadmeter.

Backlinks fungeren als mond-tot-mondreclame. Wil je dat bezoekers loslippig worden, dan kun je hier rekening mee houden:

  • Wordt erover je geschreven op internet, maar staat er geen link naar je site bij? Fix dit!
  • Werk je samen met klanten? Laat hen over je schrijven op hun eigen site met een verwijzing naar jouw site. (En andersom.)
  • Ontdek verlopen domeinnamen met veel backlinks.

Techniek

Zonder content is je site geen bal aan. Het is als een huis zonder meubels. Zonder autoriteit wordt je site niet gevonden. Het is alsof je huis geen huisnummer heeft, je zal nooit post ontvangen. Maar zonder techniek is er helemaal geen huis. Techniek dient als de muren van je huis, de fundering.

Technische SEO is bedoeld om:

  • Je website snel te laten laden (maximaal 3 seconden!)
  • Je website gebruiksvriendelijk te maken
  • Je website toegankelijk te maken voor zoekmachines

Denk aan je doelgroep

Je ziet het: de CAT-formule is niet voor de poes. Wil je je online vindbaarheid verbeteren, dan moet je er even voor gaan zitten. En laten we één ding in 2021 achterlaten: ‘SEO teksten’ bestaan niet. SEO teksten omvatten zoveel meer dan zoekmachineoptimalisatie. Laat je niet verleiden door zoektermen, denk aan je doelgroep. Heb jij tips om je online vindbaarheid te vergroten met ijzersterke content? Deel het in de reacties hieronder.

Kelly van Straten is content marketeer bij Webvriend.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!