Gokbedrijven verdwijnen uit de Eredivisie… of toch niet?
Op 1 juli 2025 moet het gedaan zijn met de logo’s van goksites op Nederlandse voetbalshirts.
![](https://www.marketingfacts.nl/wp-content/uploads/2025/01/Mock-up-shirtsponsors-goksites.jpg)
Op die datum treedt het laatste deel van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit ORKA) in werking, de overheidsmaatregel die gokreclame moet indammen. Nadat eerder al gokreclames op televisie, radio en in abri’s (1 juli 2023) werden verboden en gokbedrijven geen televisieprogramma’s en evenementen meer mochten sponsoren (1 juli 2024), moet nu ook sportsponsoring tot het verleden behoren.
In België kennen ze een soortgelijk verbod. Op 1 juli 2023 werden bij onze zuiderburen al veel vormen van gokreclame verboden, en per 1 januari 2025 mogen gokbedrijven niet meer op de voorkant van voetbalshirts staan. Tot 1 januari 2028 mag er nog wel een logo van een goksite op de achterkant staan, maar dat mag niet groter zijn dan 75 vierkante centimeter en geen slogan bevatten.
En toch – als je met een half oog kijkt – zien Belgische voetballiefhebbers nog steeds de namen van gokbedrijven op de voorkant van voetbalshirts. Net zoals je in Nederland vroeger reclames voor de speelgeldvarianten van goksites zag, hebben de Belgische gokbedrijven een slimmigheidje ontdekt. Het logo van hun gokbedrijf mag dan verboden zijn, maar in de wet staat niets over het logo van hun (qua naam, stijl en logo bijna identieke) dochter- en zusterondernemingen die zelf geen gokken aanbieden.
Cercle Brugge speelt sinds dit jaar niet meer met gokbedrijf Golden Palace op de borst, maar met Golden Palace News, de nieuwssite van het gokbedrijf. En FCH Dender EH speelt niet meer met Star Casino, maar met Star Sport TV, de videodienst van de goksite. Club Brugge en Charleroi hebben het logo van Unibet ingeruild voor U-Experts, een totaal ander logo, maar wel de zusterdienst van de bekende groene gokgigant.
De Jupiler Pro League, de naam van de hoogste voetbalcompetitie in België, stelt dat de nieuwe sponsoren volledig volgens de regels opereren. De Kansspelcommissie, de Belgische tegenhanger van de Nederlandse Kansspelautoriteit, is het daar niet mee eens en heeft een onderzoek naar deze praktijk ingesteld.
Of ook de Nederlandse legale online casino’s deze achterdeur gaan benutten, moeten we nog zien. Wie weet zien we na de zomer Almere City spelen met One Casino Nieuws, AZ met Kansino TV, en Fortuna Sittard met BetCity Experts.
Bovendien mogen landgebonden gokaanbieders nog steeds adverteren. Misschien wisselt PEC Zwolle Circus Online Casino in voor Circus Casino Leusden, en maken partijen als Jack’s Casino, Holland Casino, en Hommerson hun opwachting in het betaald voetbal als shirtsponsor. En wie weet openen de gokbedrijven die nu puur online opereren ergens in het land een gokhal om daarvoor reclame te kunnen maken.
De Kansspelautoriteit is er niet gerust op en dringt al aan op een wetswijziging, aldus de NOS. Daarmee erkent de gokwaakhond dat ook de Nederlandse wetgeving op dit vlak niet volledig dichtgetimmerd is. Maar wetswijzigingen worden niet van de ene op de andere dag doorgevoerd; meestal gaat er wel twee jaar overheen voordat een wet is aangepast.
En zelfs dan: het volledig stoppen van gokreclames is onmogelijk. Zoals een goklobbyist al eens zei: “Gokreclame kun je niet verbieden, alleen gokreclames voor legale bedrijven kun je verbieden.”
Wie regelmatig op TikTok zit (of met de kinderen meekijkt), weet dat het daar wemelt van gokreclames voor goksites zonder vergunning. Hetzelfde geldt voor platformen als YouTube, Facebook, Instagram en zelfs Google Search, waar dagelijks miljoenen illegale gokreclames worden getoond.
Bovendien kan de Nederlandse wetgever van alles bepalen over Nederlandse voetbalvelden, maar wie competities over de landsgrens kijkt, blijft gokbedrijven in beeld krijgen. Zeker de shirts in de Premier League staan bol van de gokreclames. Omdat de Britse voetbalcompetitie zo populair is in Azië, zijn het vaak Aziatische goksites die op de shirts staan van clubs in de rijkste voetbalcompetitie ter wereld. Die goksites zijn bovendien vaak niet of nauwelijks actief in Engeland; de shirtreclame is er puur voor de kijkers aan de andere kant van de wereld.
Wie weet, als de Nederlandse goksites maar rijk genoeg worden, gaan ze wel Britse voetbalclubs sponsoren om alsnog Nederlandse kijkers te bereiken. Ook in de Formule 1, darts en andere buitenlandse voetbalcompetities zullen gokreclames blijven verschijnen.
Al die mitsen en maren, al die achterdeurtjes en uitzonderingen, onderstrepen hoe moeilijk het is om online gokken en de reclames ervoor in goede banen te leiden. Misschien is het, zoals de VVD recentelijk suggereerde, tijd om afspraken over gokken en gokreclames niet langer op nationaal niveau te regelen, maar op Europees niveau te organiseren en ligt daar de oplossing.
Foto: Mock-up door Frank Op de Woerd