Google Ads: dit moet je weten over de aangepaste dimensies
Het logische alternatief voor campagnelabels
Sinds kort is er een nieuwe functionaliteit in bij Google Ads (in beta): de aangepaste dimensie. Eén step-up ten opzichte van labels.
Hoewel we ze al kennen in Google Analytics, zijn de aangepaste dimensies een primeur voor Google Ads. Met het toevoegen van eigen dimensies kunnen marketeers extra informatie aan campagnes toevoegen. Zo kan er gemakkelijker worden gerapporteerd over onderdelen die binnen een bedrijf worden toegepast, bijvoorbeeld een afdeling of een producttype. Zowel de naam van de dimensie als de waarden zijn zelf te bepalen. Koppel bijvoorbeeld de waarde ‘meubelen’ aan campagnes voor meubelen en ‘elektronica’ aan de elektronica-campagnes.
Een simpele weergave van hoe de aangepaste dimensie in het campagne-overzicht wordt weergegeven
Het aanmaken van een aangepaste dimensie
Voor de gelukkigen waarbij de bèta beschikbaar is, is de functionaliteit te vinden in de interface onder: Tools en instellingen > Instellen. Op deze pagina wordt de nieuwe feature uitgelegd, en kun je de stappen doorlopen om ze op te zetten.
Aangepaste dimensies is voor de gelukkigen te vinden in het menu ‘instellen’
Het blijft een raadsel waarom Google Spreads niet wordt ondersteund
De dimensies zijn één voor één aan te maken via de interface, maar ook bulk in te vullen via een spread; deze moet vervolgens worden geüpload als een .csv of Excel-bestand. Het blijft een raadsel waarom Google Spreads niet wordt ondersteund.
De bulk-uploadmogelijkheid via een spread
Handleiding van de spread:
“# Voeg voor elke campagne één aangepaste dimensiewaarde toe. U kunt dezelfde waarde in meerdere rijen herhalen. Als u geen waarde wilt toepassen op een campagne laat u “–” in een cel staan of verwijdert u de content van de cel.
“# Wanneer u klaar bent uploadt u de spreadsheet weer naar uw account. U kunt dit doen in csv- of Microsoft Excel-indeling.”
Hoe ziet het er uit?
In het campagne-overzicht van de interface ziet dit er als volgt uit:
Twee aangepaste dimensies aanwezig in de interface
Het keuzemenu om handmatig waarden toe te wijzen
De weergave bij het aanmaken van Rapporten
Eén van de grote voordelen is het toepassen van de aangepaste dimensies in rapportages. Maar dit doen marketeers toch al tijden met labels? Klopt. Dat brengt ons bij het volgende punt:
Aangepaste dimensies versus labels
In rapportages zijn de nieuwe dimensies heel erg vergelijkbaar met labels op campagneniveau. Maarhet grote verschil is dat je per campagne maar één waarde kan toewijzen per dimensie. Dit betekent dat er geen overlap kan zitten, in tegenstelling tot een label, waarbij bijvoorbeeld een conversie kan worden toebedeeld aan meerdere labels.
Een ander verschil is dat je dimensies helaas alleen op campagneniveau kunt instellen, in tegenstelling tot labels; deze kun je op meerdere niveau’s toepassen.
Aangepaste dimensies versus labels in het campagne-overzicht
Aangepaste dimensies versus labels in een rapportage
Op het eerste gezicht was ik niet onder de indruk, maar daar ben ik op teruggekomen
Conclusie
Op het eerste gezicht was ik niet zo onder de indruk van deze aangepaste dimensies, maar daar ben ik inmiddels op teruggekomen. Zo vonden we het werken met de spread omslachtig. Dit bleek echter geen verplichte handeling te zijn.
Pas je veel verschillende labels toe op campagneniveau en wil je deze apart segmenteren in rapportages? Dan is het toepassen van aangepaste dimensies de uitkomst.
Graag zie ik een uitbreiding van aangepaste dimensies naar andere niveaus (account, advertentiegroep, advertentie en zoekwoord) zodat we deze functionaliteit maximaal kunnen benutten.
Meer lezen over aangepaste dimensies?