Google Ads: uitgebreide tekstadvertentie wordt nog uitgebreider
Google presenteerde tijdens de jaarlijkse Marketing Keynote veel nieuwe functies als het gaat om advertising. Speerpunten daarbij zijn slimme integraties en machine learning. De nieuwste update biedt de vertrouwde tekstadvertentie letterlijk meer ruimte om een verhaal te doen.
Voor dit najaar zijn Responsive Search Ads aangekondigd, waarbij adverteerders de bouwstenen voor hun tekstadvertenties aanleveren en Google de rest doet.
Adverteerders kunnen met Responsive Search Ads tot wel vijftien titels en vier omschrijvingen invoeren. In de omschrijving kun je negentig karakters kwijt in plaats van tachtig. Het machine learningsysteem maakt daar vervolgens advertenties van met drie verschillende titels en twee verschillende beschrijvingen.
Een voorproefje: meer koppen, meer beschrijvingen
Hoewel het nog niet op een volledige uitrol lijkt, is er gisteren een serieuze stap gemaakt naar machine learning bij de bestaande tekstadvertentie. Ja, de uitgebreide tekstadvertentie wordt nog uitgebreider: er is nu de mogelijkheid om een derde kop toe te voegen en een tweede beschrijving. Deze beschrijving mag in plaats van tachtig tekens nu negentig tekens bevatten.
Weergave op mobiel: vorige en nieuwe tekstadvertentie
Weergave op desktop: vorige tekstadvertentie …
… en nieuwe tekstadvertentie
Overzicht van de verandering
Onderdeel | Vorige tekstadvertentie | Nieuwe tekstadvertentie |
---|---|---|
Getoonde koppen | 2 | tot 3 |
Lengte kop | 30 karakters per kop | 30 karakters per kop |
Domein | op basis van uiteindelijke URL | op basis van uiteindelijke URL |
Zichtbare URL: getoonde paden | 2 (optioneel) | 2 (optioneel) |
Zichtbare URL: lengte paden | 15 karakters per pad | 15 karakters per pad |
Getoonde beschrijving | 1 | tot 2 |
Lengte beschrijving | 80 karakters | 90 karakters |
Totale maximale lengte | 170 karakters | 300 karakters |
Eerste bevindingen
Een logisch gevolg is dat adverteerders meer tekens gaan gebruiken. Bovenstaande experimenten laten zien dat er bij de kop slim gebruik wordt gemaakt van al bestaande witruimte, waardoor dit geen extra ruimte inneemt. Door Google wordt ook gemeld dat de derde kop niet zal worden weergegeven bij beperkte ruimte.
Is een derde kop essentieel voor het vertellen van het hele verhaal? Dan wordt er geadviseerd de koppen alledrie kort te houden. De tweede beschrijving wordt op beide apparaten weergegeven, en verdrukt daarmee in sommige gevallen de andere extensies: hier de extensies voor website-informatie.
Resultaten
Omdat de feature vandaag beschikbaar is gekomen, zijn we nog voorzichtig met het trekken van conclusies. Tests van Google zelf wijzen uit dat we 15 procent meer klikken kunnen verwachten dan bij de oudere variant, vergelijkbaar met wat er werd gemeld bij de lancering van de Expanded Text Ad. Tijdens die overgang zagen adverteerders de CTR stijgen met gemiddeld 20 procent. Het advies is om het nieuwe format vooral te testen naast bestaand advertentiemateriaal met de Experiment-functie van Google Ads.
Hoe het samenstellen van de nieuwe tekstadvertentie er aan de achterkant uitziet: twee invulvelden extra