Google Analytics 4: waarom je juist nu moet upgraden

5 november 2020, 07:00

Je hebt de melding in jouw Google Analytics view misschien al zien staan, maar je kunt nu upgraden naar Google Analytics 4. Google bouwt hiermee verder op de bekendere Google Analytics App + Web property. Het huidige Google Analytics Universal is volgens Google onvoldoende toekomst gedreven met betrekking tot alle veranderingen op het gebied van privacy.

Google Analytics 4 (GA4) maakt gebruik van machine learning en artificial intelligence en geeft inzicht in gebruikers over verschillende apparaten en platformen heen. Google Analytics 4 is gefocust op privacy, zodat je kunt blijven vertrouwen op analytics, zelfs met de beperkingen op het gebied van cookies.

Is Google Analytics 4 hetzelfde als Google Analytics Web + App?

De Google Analytics 4-property is je misschien beter bekend als de App + Web-property. De naam is gewijzigd om aan te geven dat deze property geschikt is voor alle bedrijven, en niet alleen voor bedrijven met zowel een app als een website. Het hebben van een app en website is namelijk niet per se nodig om gebruik te kunnen maken van Google Analytics 4.

Ik heb al een Google Analytics Universal property, heb ik dit dan ook nodig?

De Google Analytics 4-property stel je in naast jouw huidige Analytics Universal-property. Hierdoor kun je direct profiteren van alle nieuwe mogelijkheden van GA4 en nog steeds gebruik maken van jouw huidige metingen. Ik raad je direct aan om een GA4-property in te stellen. Op deze manier kun je al gebruik maken van de functies van Google Analytics 4 en beginnen met het verzamelen van gegevens in deze property voor de toekomst.

Verdwijnt de huidige Google Analytics Universal Property binnenkort?

Hoewel Universal Analytics niet snel zal verdwijnen, is het toch slim om plannen te maken om ervoor te zorgen dat je volledig voorbereid bent. Er is geen haast bij de onmiddellijke overgang naar Google Analytics 4 op dit moment, maar er wordt wel een brede verschuiving binnen de sector in de komende twee tot drie jaar verwacht.

Er is nog geen haast bij de overgang, maar over twee, drie jaar verwachten we wel een brede verschuiving richting Google Analytics 4

Daarom is nu de eerste stap: het opzetten van ‘dual tracking’. Dit betekent dat je zowel Universal als Google Analytics 4 tegelijkertijd kunt laten draaien. Enkele vragen waar je met GA4 snel antwoord op kunt krijgen zijn:

  1. Hoeveel gebruikers zijn er in totaal over verschillende platformen heen?

  2. Waar vinden de meeste conversies plaats?

  3. Welke kanalen zijn het meest effectief om nieuwe gebruikers aan te trekken?

  4. Hoe ziet de reis van de gebruiker er over de verschillende platformen uit?

Verder vind je in GA4 ook een aantal nieuwe statistieken zoals, betrokken sessies, engagement rate, sessies per gebruiker, en tijd per gebruiker op de website/app.

Zoals je kon lezen is Google van mening dat Google Analytics Universal onvoldoende toekomst gedreven is vanwege onder andere de toenemende aandacht voor privacy. Google Analytics Universal draait namelijk op third party data en we weten inmiddels allemaal dat dit er de komende tijd heel anders uit gaat zien.

Hoe verzamelt Google Analytics 4 data?

In de GA4-property kun je nog steeds sessiegegevens zien, maar Analytics verzamelt en slaat gebruikersinteracties met jouw website of app op als events. Events geven inzicht in wat er op jouw website of app gebeurt, zoals pageviews, klikken op buttons, gebruikersacties of systeemgebeurtenissen.

Events kunnen stukjes informatie verzamelen en versturen, de actie die de gebruiker heeft ondernomen beter specificeren of meer context toevoegen aan het event of de gebruiker. Deze informatie kan gaan over zaken als: welke gebruikers hoogstwaarschijnlijk meer uit zullen geven dan andere gebruikers, cross-device en cross-platform inzicht in de gebruiker en kan GA4 dankzij machine learning de stijgende vraag naar een specifiek product signaleren.

Als je een website en een app hebt, is het belangrijk dat je een breed scala aan gebruikersinteracties meet om beter te begrijpen hoe gebruikers met jouw bedrijf omgaan op deze platformen.

Je kunt gebruikers ontdubbelen en een meer uniform, holistisch verhaal vertellen over hun interactie met jouw bedrijf

Het event-based datamodel meet consequent interacties tussen apparaten en platforms en biedt nog rijkere inzichten uit alle gegevens. In de GA4-property worden gegevens verwerkt met behulp van alle beschikbare identiteitsruimten. Eerst zoekt Analytics naar de User-ID, omdat deze functie gebruik maakt van de gegevens die je verzamelt. Vervolgens wordt Google Signals ingezet, en ten slotte, als er voor geen van beide een match is, vertrouwt GA4 op de apparaat-ID. Zo creëert Analytics een customer journey uit alle gegevens die aan dezelfde ID zijn gekoppeld. Omdat deze ID’s in alle rapporten worden gebruikt, kun je gebruikers ontdubbelen en een meer uniform, holistisch verhaal vertellen over hun interactie met bijvoorbeeld jouw bedrijf.

Waarom maakt GA4 gebruik van een event based-model?

GA4 maakt gebruik van een event-based model voor het bijhouden van alle user interacties en hoewel het concept van event-data modellering niet nieuw is voor analytische platforms, kent Google zijn eigen specifieke kenmerken en aanpassingen van het event-model.

In het algemeen volgt het model de acties van de gebruiker en voegt dan betekenis toe aan de verzamelde informatie door middel van analyses. Een ‘Add to cart’-event kan bijvoorbeeld een indicatie zijn van de interesse van een klant in een bepaald product (bij het evalueren van interesses en het segmenteren van gebruikers). Hetzelfde ‘Add to cart’-event kan daarentegen juist de eerste stap zijn in een kooptrechter (bij het analyseren van het kassagedrag).

Event-datamodellen hebben drie hiërarchische niveaus voor het verzamelen van gegevens:

1. De gebruiker

2. Een sessie

3. Een event (inclusief parameters die uniek zijn voor elk event)

Modellen voor gebeurtenisgegevens verzamelen informatie die specifiek is voor de gebruiker. Dit zijn de eigenschappen, die identifiers bevatten over de verschillende platformen heen, zoals een user-id, of lidmaatschap type. Sessiegegevens bevatten informatie over het platform waarop de gebruiker zich bevindt tijdens het bezoek (een sessie), zoals browser, apparaat en/of verwijzingsbron.

Gebeurtenisgegevens of parameters zullen variëren op basis van de gevolgde actie. E-commerce events kunnen productinformatie bevatten, terwijl engagement-events informatie bevatten over het aangeklikte item en de plaatsing ervan. GA4 maakt gebruik van het concept van aangepaste afmetingen voor eventparameters om details over het gevolgde evenement op te nemen.

Het volgen van de gebruikersinteractie tussen de apparaten vereist een gemeenschappelijke identificatiecode, zoals de gebruiker

Het volgen van de gebruikersinteractie tussen de apparaten vereist een gemeenschappelijke identificatiecode, zoals de gebruiker. Voor anonieme gebruikers biedt Google nog andere methoden om sessies te gebruiken en inzichten te verschaffen. Als gebruikers zich aanmelden met hun Google-account op verschillende apparaten, kan GA4 dit herkennen en de cross-device gebruiker volgen en ook remarketen. Dit kan worden bereikt door de Google Signals-functie in GA4 in te schakelen. Met Google Analytics 4 ben je in staat zijn om doelgroepen en inzichten te meten, zelfs als er geen identifiers zijn.

Reden genoeg om vandaag al een Google Analytics 4-property in te richten en te experimenten met alle nieuwe inzichten van Google Signals, machine learning en artificial intelligence.

Lees ook ‘De voor- en nadelen van de nieuwe Google Analytics 4′ van Kjell de Raad dat we eerder deze week publiceerden.

Tjarda Polderman
Founder bij Zoinks

Founder at Marketing Agency Zoinks, Studio Mediacentrale and believes in the power of contextual advertising and privacy proof marketing Talks about #podcast, #privacy, #b2bmarketing, #onlinemarketing, and #marketingstrategy

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!